K
Men släkten á la 20 pers x kanske 80 kg står heller inte på en så liten yta som hörnbadkarets fötter gör...
 
ktm250 skrev:
Men släkten á la 20 pers x kanske 80 kg står heller inte på en så liten yta som hörnbadkarets fötter gör...
Ok, knöka ihop farmor en smula så bara halva ytan används, det går det med. Ett badkar utgör inte en punktlast bara för att det står på fyra fötter - golvspånet fördelar lasten över alla bjälkar.
 
MathiasS skrev:
Det är ju inte sant.

Försämrad, ja, men över och underliggare o balken skapar en böjstyvhet i balken (i upp ner riktning) så länge dom sitter fast i masoniten. Även utan vägg under skulle balken hålla påstår jag.
Jag tänkte som så att om röret är 110 mm och masoniten bygger 13 cm på höjden så finns inte mycket masonit kvar. I den balk konstruktionen är det ju masoniten som ger styrkan tillsammans med reglarna. Det känns som att det blir en Gevalia ( oväntat besök) om du ställer dit och fyller ett badkar med 300 kg vatten och kliver i två pers.
 
jerk skrev:
Jag tänkte som så att om röret är 110 mm och masoniten bygger 13 cm på höjden så finns inte mycket masonit kvar. I den balk konstruktionen är det ju masoniten som ger styrkan tillsammans med reglarna. Det känns som att det blir en Gevalia ( oväntat besök) om du ställer dit och fyller ett badkar med 300 kg vatten och kliver i två pers.
Jo det är vore ju inte bra, men jag måste vara 100% säker på att golvet inte sviktar någonting då jag antar att minsta lilla rörelse så kommer klinkers/fog att spricka och därmed skada tätskiktet.

Jag kanske skall gå på plastmatta istället, eller i värsta fall även skippa badkaret.
 
Du kan inte hitta ett annat sätt att dra luftningen då, eftersom det verkar vara det röret som ställer till det? Upp i närmsta vägg och vidare ut?
 
fridde skrev:
Du kan inte hitta ett annat sätt att dra luftningen då, eftersom det verkar vara det röret som ställer till det? Upp i närmsta vägg och vidare ut?
Jo det skulle ju kanske vara möjligt (iaf om jag inte utför det själv :) ).
 
Varför ha en luftning som är 110 mm då?? Går det inte minska den när du ändå bör göra om resten av avloppsdragningen, samt så "måste" du ha cc 300 mellan dina reglar, om du ska få styvhet i golvet.
 
v70 skrev:
Varför ha en luftning som är 110 mm då?? Går det inte minska den när du ändå bör göra om resten av avloppsdragningen, samt så "måste" du ha cc 300 mellan dina reglar, om du ska få styvhet i golvet.
Där har du en poäng...luftningen bör ju kanske kunna ha ett mindre rör.Eventuellt kanske man kunde dra luftröret, så att det går bort till vänster (utan att passera någon regel och sedan dras genom reglarna under golvet i angränsande rum (lagom så jag kommer åt detta från badrumsöppningen och sedan tillbaka igen och ut genom befintligt rör.

Detta skulle göra att jag kan reparera och förstärka upp befintligt hål och sedan regla 30cc över hela rummet. Då skulle det iaf inte finnas något hål eller liknande under badkaret och fram till den icke bärande väggen som ändå måste ge ett visst stöd.

Vad tror ni om detta? Skulle detta kunna vara något som kan fungera?
 
S
Jag är inte så duktig på sånt här, men jag förmodar att du har en vind ovanför dig? isåfall kan du väll dra upp avluftningen i väggen och sedan ha samma rör som du nu har i badrummet på vinden för att nå samma "hål i taket"? :) det vore väll klockrent?
 
sad_ant skrev:
Jag är inte så duktig på sånt här, men jag förmodar att du har en vind ovanför dig? isåfall kan du väll dra upp avluftningen i väggen och sedan ha samma rör som du nu har i badrummet på vinden för att nå samma "hål i taket"? :) det vore väll klockrent?
Jo detta skulle också vara ett alternativ. Röret kommer bara upp i ett hål mitt i vinten, så det måste ju gå att dra om. Så att man slipper dra den i golvet.

Tack för era bra tips, det känns som detta skall vara möjligt iaf. Jag får nog börja med att dra luftröret. Det får bli projekt nummer ett :)
 
Jag hittade denna information i en annan tråd här på byggahus:

drainsniffer:
"Anledningen till att man väljer 110 är just risken för att kondens bildas som kan frysa och plugga röret. I en sommarstuga eller om man bor i mildare klimat räcker det troligen med klenare dimension."

rogge_vvs_pl:
"110 mm är normalt till luftare men du klarar dig galant med 75 mm om du har dåligt med plats."

Så med andra ord så bör det fungera med 75mm-rör så länge det inte finns risk att det fryser, och då måste det vara lugnt i golvet eller alternativt i ett hörn i badrummet (om man bygger för röret). Kanske lite mer tveksamt att sätta det i ytterväggen då det inte kommer finnas tillräckligt med isolering kring röret.
 
Angående bärförmågan i lättbalkarna, så fick jag följande svar i forumet för vatten & avlopp:

prototypen:
"Masoniten håller "bara" avståndet rätt mellan 45x45 reglarna och ett hopp på 120 mm gör ingen större skillnad."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.