Jag har nu äntligen brutit upp hela golvet och ser tyvärr att golvet (i mina ögon) ser klent ut.

Jag hade tänkt att ha ett hörnbadkar och klinkers, och bifogar två bilder på hur det ser ut.

Jag hade tänkt att förstärka golvet, men det ser så klent ut så jag undrar om det kommer att räcka?

Jag behöver tips på hur ni skulle förstärka golvet för att vara helt säkra på att det inte kommer svikta något med ett hörnbadkar (om det nu ens är möjligt och att rekommendera).

Jag har ritat ut ett streck där det finns en vägg (endast 6 cm tjock) på undervåningen. 180 cm från denna (dock så jag inte kommer åt den) vägg finns det en bärande vägg som är 12 cm tjock.

Tacksam för era synpunkter och rekommendationer.

Här är två bilder:
 
  • 20090330_13803_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090330_13804_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser klent ut. Vad är det för storlek på reglarna i golvet? Det går inte att flytta avloppen till toa ( om det ska vara någon) så att dom inte måste gå igenom alla reglar?
 
Janet_Johan skrev:
Vad är det för storlek på reglarna i golvet?
De är totalt 22 cm höga och består av två 4,5x4,5 cm-reglar med masonit (13 cm) mellan dem.

Janet_Johan skrev:
Det går inte att flytta avloppen till toa ( om det ska vara någon) så att dom inte måste gå igenom alla reglar?
Avloppet går ner i golvet vid vattenrören (mot ytterväggen). Det röret som går rakt igenom alla "reglar" är troligtvis avluftningsrör som går upp till taket.

Tyvärr har vi även möss i golvet, som hjälper till att göra hålen vid rören större, men det är en annan historia...
 
Om inte jag ser fel så är det 110 rör som går igenom balkarna. Det innebär att balkarnas bärförmåga är helt satta ur spel vid röret och vilar som tur är på väggen under. Går det att förstärka den.
 
jerk skrev:
Om inte jag ser fel så är det 110 rör som går igenom balkarna. Det innebär att balkarnas bärförmåga är helt satta ur spel vid röret och vilar som tur är på väggen under. Går det att förstärka den.
Jo det är en bra fråga, det här väl här som är den svagaste punkten. Hålet är ju dessutom större än röret. Även om jag förstärker med nya balkar så det blir cc30 (istället för cc60 som det är nu) så kommer alla de bli väldigt svaga just vid röret.
 
K
Eftersom det är lättreglar de använt så kanske en titt på www.swelite.com skulle kunna hjälpa dig. Inte säker, men ett tips :)
 
  • Gilla
pacc
  • Laddar…
Hur stor yta belastas med ett hörnbadkar?
Hur många fötter har det?
Hur stor blir max vikten, vatten + kroppar?
 
jerk skrev:
Det innebär att balkarnas bärförmåga är helt satta ur spel vid röret och vilar som tur är på väggen under.
Det är ju inte sant.

Försämrad, ja, men över och underliggare o balken skapar en böjstyvhet i balken (i upp ner riktning) så länge dom sitter fast i masoniten. Även utan vägg under skulle balken hålla påstår jag.
 
Vet ej om golvet, däremot kan jag säga att avloppet ser mycket märkligt ut.
Det är lite svårt att se på bilden men det verkar som WC kommer från ett håll och golvbrunn från ett annat, de går sen ihop i ett liggande grenrör och ut.
Liggande vinklar får inte vara 90 grader pga risken för stopp, i det här fallet är det det minsta problemet. Blir flödet dåligt riskerar du att avloppsvatten rinner upp genom golvbrunnen när du spolar i toaletten.
90gradiga grenrör är avsedda att användas på stammar (stående ledningar)
 
Länken till Swelite var ganska intressant, i dokumentet om projektanvisningar där så kan man dels läsa ut vilka spännvidder man får ha med en sådan balk, dels effekten av håltagning.

Som jag tolkar det vid en snabb genomläsning så skall balkarna utan hål vara Ok för den spännvidd som TS har. Hålet förefaller efter en överslagsberäkning i värsta fall minska balkens hållfasthet med 10%. Däremot så är jag inte rätt person att översätta den försämringen till minskad spännvidd, det ger troligen mer än 10% på tillåten spännvidd.

Hålen ser ju otrevligt stora ut, om det vore jag, och om balkarna nu överhuvudtaget duger så skulle jag nog förstärka runt hålen med skruvlimmad plywood på båda sidor av balken, och se till att hålet i plywooden var mer ändamålsenligt i storlek.

Och som sagt toalett avloppet ser inte alls bra ut, om det nu är det som kommer upp ur en krök? Ser ju ut som att spolvattnet kommer att fortsätta mot golvbrunnen istället för att vika av mot utloppet i T korset.
 
loffes skrev:
Hur stor yta belastas med ett hörnbadkar?
Hur många fötter har det?
Hur stor blir max vikten, vatten + kroppar?
Badrummet är 180x260cm stort och jag har väl tänkt mig ett badkar som liknar detta:
http://www.sigro.se/es_shop/produkter2/bubbelkar/neptun/horn_kar/rubin.html
Mått: 1590x1250x680 mm. Invändigt djup: 530 mm. Vattenvolym:240 L

Så av den totala ytan 4,7m2 så kommer badkaret täcka upp 2m2.

Antalet fötter vet jag inte, då vi inte har bestämt fabrikat, men ritningen till badkaret ovan hittas här:
http://www.sigro.se/es_shop/prodimages/33/storneptun_rubin1.jpg

Badkaret rymmer 240L (vet ej vad själva karet väger), men totalt ca 450 kg kanske inkl 2 personer.
 
Redigerat:
hanson.... skrev:
Vet ej om golvet, däremot kan jag säga att avloppet ser mycket märkligt ut.
Det är lite svårt att se på bilden men det verkar som WC kommer från ett håll och golvbrunn från ett annat, de går sen ihop i ett liggande grenrör och ut.
Liggande vinklar får inte vara 90 grader pga risken för stopp, i det här fallet är det det minsta problemet. Blir flödet dåligt riskerar du att avloppsvatten rinner upp genom golvbrunnen när du spolar i toaletten.
90gradiga grenrör är avsedda att användas på stammar (stående ledningar)
Huset är byggt 1991, så det är ju trist att de inte har gjort ett bättre jobb då. Jag bifogar en tydligare bild på avloppen.
 
  • IMG_0584_.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
OK jag trodde att röret som du markerat som frånluft var utloppet.

jag skulle tro att du ändå kan riskera att toalettspolningar fortsätter förbi avsticket nedåt och går mot golvbrunnen, antag att fast material hamnar i avsticket mot avluftningen, där kommer aldrig något vatten som kan spola tillbaka det mot utloppet, risk för stopp på lång sikt.
 
hempularen skrev:
OK jag trodde att röret som du markerat som frånluft var utloppet.

jag skulle tro att du ändå kan riskera att toalettspolningar fortsätter förbi avsticket nedåt och går mot golvbrunnen, antag att fast material hamnar i avsticket mot avluftningen, där kommer aldrig något vatten som kan spola tillbaka det mot utloppet, risk för stopp på lång sikt.
Ja, jag får kanske ta en titt på det där också, men den stora frågan är hur (och om) jag skall få golvet att hålla för klinkers och hörnbadkar. Hur skall jag gå tillväga?
 
Jag föreslår:
Extra bjälkar till minst cc30 (dvs en till i varje fack), golvspån limmat och skruvat, flytspackling för fall.

500kg badkar är pjutt. Tänk att du packat in hela släkten i badrummet, eller åtminstone 20personer. Skulle golvet ha brakat? Knappast.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.