Själv har vi i de senaste två husen haft relativt små sovrum, med det nuvarande som allra minsta, fungerat bra åtminstonde för oss. Vi har aldrig haft behov vare sig av massa utrymme som inte används eller att fylla upp tomrum med massa saker som inte hör hemma i ett sovrum.
 
När man bygger ett hus som ska stå i många fler år än de man själv bor i det, kan det tyckas rimligt att det har sådan yta så att man kan bo där oavsett vilken fas av livet man är i. T ex att det i sovrummet ska få plats en spjälsäng, en dubbelsäng, varsitt sängbord, varsin stol SAMT att det ska finnas tillräckligt med utrymme för att även om man t ex är gammal och sliten man ska kunna ta sig ur sängen.
 
fialottabus skrev:
När man bygger ett hus som ska stå i många fler år än de man själv bor i det, kan det tyckas rimligt att det har sådan yta så att man kan bo där oavsett vilken fas av livet man är i. T ex att det i sovrummet ska få plats en spjälsäng, en dubbelsäng, varsitt sängbord, varsin stol SAMT att det ska finnas tillräckligt med utrymme för att även om man t ex är gammal och sliten man ska kunna ta sig ur sängen.
Det där är viktiga argument. För att ett hus skall ha ett bestående värde så måste det vara funktionellt för många olika sorters människor, olika familjer, olika konstellationer.

När jag ser en del planlösningar som människor tänker investera flera miljoner kronor i, så är jag rätt övertygad om att det där kommer om 20 år bli ytterligt svårsålt. Man kan låta bygga unika hus med skojjiga finesser man längtar efter, men bara så länge man tillgodoser baskraven. De kan man inte göra avkall på.
 
I
Mikab och Ella:

Två flugor i en smäll :D Jag la upp det här igen. Rubrik Tidsfördriv 1-4b


______________________
Byggaren
 
Men om du vill ha större sovrum Mikab så kan du ju slå ihop förrådet med sovrummet. Det beror ju på vad du tänkt att ha där, eller hur du vill ha sovrummet. Det kan ju vara i minsta laget att bara få plats med sängen i sovrummet.
Vi har motsatt problem då vi bygger om ett gammalt hus, vårt sovrum är på 21 kvm,vilket jag tycker är alldeles för stort, men eftersom vi inte kan flytta väggar så får det bli så... det viktigaste är att man tror att man kommer att trivas.

Det är himla svårt att sitta och skissa och förstå hur stora/små rummen blir. Sen är ju ekonomiska så klart en viktig faktor, alla vill/kan inte bygga 250kvms hus.
Mät rummen ni har hemma nu så ser du hur stort/trångt det kommer kännas med väggar runt.
Ang eldning, vi har också tänkt elda men har pannan ute i ett fd garage, det kändes lite långt i början, men när vi räknat på det visar det sig att med vår acktank kommer man bara behöva elda ca 3ggr/vecka och då känns det värt besväret att pulsa ut 25m och lassa in istället för att ha det inne.

Blev jättefint i vardagsrummet iaf med öppet mot hallen. Då försvann känslan av lång korridor.
Vi ska också ha badrummet långt från sovrummet. Många har ifrågasatt det, men jag vill ha duschen nära, jag duschar ju varje morgon, och ser gärna att gästerna går på svår stora fina ljusa toalett (med badkar) som jag kommer vara jättestolt över istället för en liten sunkig trång gästtoalett som alla verkar tycka är jättetrevliga att bjuda sina gäster på... =)

Lycka till!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.