Mikael_L
Ja vilka billiga L/L-värmepumpar finns det att välja på denna höst.

Jag börjar bli sugen på att sätta en i garaget för att hålla det frostfritt lite billigare. Dvs jag behöver ingen jättetyst jättefin, jättedyr pump.
Jula har Qlima luft/luftvärmepump SC3325 på 3,45 kW för 6000:- (5999)
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417063/

Harald nyborg Qlima S-3331 Inverter för 5500:- (5495)
http://www.harald-nyborg.se/hushall/varme-kyla/luftvarmepumpar/varmepump-qlima-s-3331-invert.html

Var tog Zibro vägen?
Är Qlima egentligen samma?
 
Mikael_L
Förfylld med kylmedia är RE9 säkert men det är inte snabbkoppling som på SC-modellerna.
 
A
Mikael_L skrev:
Ja vilka billiga L/L-värmepumpar finns det att välja på denna höst.

Jag börjar bli sugen på att sätta en i garaget för att hålla det frostfritt lite billigare. Dvs jag behöver ingen jättetyst jättefin, jättedyr pump.
Jula har Qlima luft/luftvärmepump SC3325 på 3,45 kW för 6000:- (5999)
[länk]

Harald nyborg Qlima S-3331 Inverter för 5500:- (5495)
[länk]

Var tog Zibro vägen?
Är Qlima egentligen samma?
Kina pumparna säljs under 10 talsolika namn tx zibro, jula osv.
De säljs ett tag under ett namn som då blir "skitigt" och då byter man namn eller går i konkurs
 
Mikael_L
Reade inte Jula ut en för typ 3995 förra året?

Finns det något på marknaden under 5000:- idag?
 
hsd
Jem & Fix har haft pump för 2995:- med snabbkoppling, har inte vart där på ett tag så jag vet inte om de är kvar
 
Jag har för mig att alla LLVP är förfyllda. Dock saknar de finare pumparna kopplingsset. Dvs rör och kablar. Detta kostar ytterligare cirka 2000.
Det enklaste är att satsa på en SC (snabbkoppling) pump. Allt ingår.
Köper du en finare pump, behöver du plötsligt rör, konverktyg, vakuumpump och lite kablar. Om du gör jobbet själv.
Jag kopplade in en gammal ZIBRO förra veckan. Inkopplingskittet ingick. Dock ej gummikabel mellan inne och utedrl. Allt var förberedd. Behövde bara vakuumsuga och slå på.
Det har tagit mig cirka 6 timmar. Därav 3 timmar med vakuum.
 
  • Gilla
Modigs
  • Laddar…
Mikael_L
Just nu har K-rauta Qlima SC-3431 för 6990:- (ord 8900).

Med snabbkopplingar såvitt jag förstår. Och lite kraftigare modell än Julas billigaste SC3325 som lite då och då kommer till bättre pris.

Tips för den som letar något just nu.
 
En nackdel med pumpar med snabbkopplingar är att man får ta större hål genom väggen, och ofta får man rör över som man får kringla fult bakom utedelen.
Sen krävs det faktiskt certifikat numera, även för att installera dessa pumpar. Återförsäljaren ska begära in ett intyg om vem som installerat. Nu verkar det iofs vara lite si och så med det
 
Jula har Qlima S3425 på rea just nu för 4999.

http://www.jula.se/catalog/bygg-och...mepumpar-luft-luft/luft-luftvarmepump-417101/

Jag har läst genom installationsmanualerna och det verkar vara ganska straight forward, det kvarstår dock några frågetecken,

1. Någon som köpt just denna och vet om allt ingår eller om det tillkommer ytterligare kostnader?
2. När det kommer till vakuumsugning av dessa, löser man det själv eller behöver man extra utrustning, och vad finner man isåfall det?
 
AndyJ skrev:
Jula har Qlima S3425 på rea just nu för 4999.

[länk]

Jag har läst genom installationsmanualerna och det verkar vara ganska straight forward, det kvarstår dock några frågetecken,

1. Någon som köpt just denna och vet om allt ingår eller om det tillkommer ytterligare kostnader?
2. När det kommer till vakuumsugning av dessa, löser man det själv eller behöver man extra utrustning, och vad finner man isåfall det?
Ingen vakuumsugning behövs! Det du behöver är en hållare till utedelen.

Dock är det bäst att ställa den på 2 murblock ca 30 cm från fasaden en bit från marken. Vintertid kommer is att samlas under denna. Djärv har jag en murarhink under som tömma varje dag. Oftast på is.
 
Redigerat:
Mikael_L
AndyJ skrev:
2. När det kommer till vakuumsugning av dessa, löser man det själv eller behöver man extra utrustning, och vad finner man isåfall det?
Ja precis, S-modellen (till skillnad mot SC) har väl inte snabbkoppling.

Så denna tror jag måste vakuumsugas osv.

Men helt superkoll har jag inte. :surprised:
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
Aaj... Det missade jag. Visst har du rätt!
 
Mikael_L
lordi skrev:
En nackdel med pumpar med snabbkopplingar är att man får ta större hål genom väggen, och ofta får man rör över som man får kringla fult bakom utedelen.
Jag köpte ju en SC-nnnn från Jula i våras.
Börjar bli dags att montera upp den. :)

Jag kommer nog använda hela längden av rörpaketet, då det nog blir bäst för mig att ha utedelen på en annan plats än innedelen.
Men en fråga, är det bäst att ha slangpaketet inomhus, eller utomhus? Jag kan ju välja vilket som bara genom att antingen ha hålet vid innedelen eller utedelen.
 
Tack för mycket snabbt svar, han dock redan skapa en ny tråd i ämnet (vilket var onödigt då jag fick alla svar jag behövde).

Då får jag lugna mig till det dyker upp en SC modell till vettigt pris, alternativt löser någon som kan hjälpa till att vakuumsuga. Är detta någon utrustning som är värt att införskaffa?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.