Jag undrar om det finns något direkt problem med att montera en fönsterdörr och fönster bredvid varandra ? Tänkte mig högerhängd, då kommer gångjärnen komma mot fönstersidan, håller det ? Modulmåtten på båda är 100. Hur blir det med drevning mellan ?
 
Antar att man måste sätta upp regel mellan dörr och fönster, men vill ha så mkt utsikt som möjligt. Dubbelspår fungrrarvinte då jag vill kunna öppna från högersida innefrån och inte i mitten av partiet. Skjutdörrar är för dyrt alternativ
 
Fönsterdörr bredvid fönster har väl "nästan alla".
Men varför kan du inte hänga dörren på den andra sidan (bort från fönstren)?

Du får nog rita upp en skiss, inklusive rummet och altanen, för att vi skall förstå problemet.
 
Det är ju knappast optimalt att montera karm mot karm, men med minst en regel i mellan går det bra.
 
Har haft utan regel på två hus utan några som helst problem.
 
Stefan N skrev:
Har haft utan regel på två hus utan några som helst problem.
Inte med gångjärnssidan mot fönsterkarm va? Då använder ni väldigt lätta fönsterdörrar i så fall.
 
Nej, det va nog hängda på andra sidan.
 
JPEG_20160223_092528_-1764541199.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skulle jag ha handtaget i mitten blir det svårare att öppna då kortsidan på en soffa står halft för. I dagsläget är det tre låga fönster i rad. Ska öppna upp väggen ner till golvet och sätta dit glasdörr och fönster.

Enligt tillverkar måste altandörrar i glas fästas upp mot regel då de e så tunga.. karmen på ett fönster kan man väl inte betrakta som en regel ?
 
En fråga till. Hur gör man när karmmåttet är smalare än nuvarande karm ?
 
Hur gör man när nya karmen är smalare än nuvarande karm ? 13 cm reps. 11 cm
 
a) Flytta soffan en meter bakåt. Det där ser ju inte klokt ut, om du ursäktar uttrycket.

b) Man antingen fyller på bredden med en bit trä ca 22 x 95 mm, eller drevar lite mera.
 
Ja jag får nog flytta på soffan. I dagsläget är de ju bara små fönster där. Sen är rummet för långt för att ha allt mot väggarna. Soffan blir fler långt från tvn. Men får flytta bak soffan så att man kan öppna ena dörren iaf.
 
gnsmk skrev:
...Soffan blir fler långt från tvn...
Du kanske skulle kunna flytta TV:n en meter också?

Se möjligheterna, inte bara problemen :)
 
TV sitter på väggen :p jag ser möjligheter.. därför tänker jag nog köpa en enbeldörr å ett fönster sen ta en regel mellan dem. Något att tänka på där ? Antar att man drevar mellan bågen å regeln. Behöver regeln isoleras något mot utsidan ? Tänker det kan bli en köldbrygga?
 
Kanske du skulle köpa en större TV i stället?

Men det är klart att regeln bildar en köldbrygga, det gör alla reglarna i dina ytterväggar tyvärr.
Men hur mycket det leder värme beror ju på väggkonstruktionen i stort.
Väggarna är väl tjockare än 95 mm?

Men vänta nu!
Med en regel till blir ju karmen bredare än avståndet mellan reglarna :(

PS
Som info kan jag nämna att jag har reglar mellan fönster och dörrar i mina två fönsterväggar.
Annars får man nog tänka över väggkonstruktionen noga.
Men har öppnas dörren normalt, med gångjärnen bort från fönsterpartiet :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.