Om ett fåtal delfiner visas på en delfinshow och det leder till att folk i allmänhet blir upplysta om hur delfiner lever och i slutändan agerar tex för att köpa fisk som är fångad på ett mer delfinsäkert sätt kan jag tycka det har ett värde.

Generellt tror jag det är en viktig funktion med husdjur och djurparker. Öka vår förståelse och empati för djur.

Jag är inte kunnig i "hur" dåligt delfinariet är för delfiner. Det finns ju alltid skräckexempel på djur i fångenskap. Jag har upplevt att Kolmården ändå är hyggligt på att hantera detta.

De finns ju de som menar att kontrollerad elefantjakt är positivt för att annars blir det istället tjuvjakt. Där kan jag inte hålla med, tycker istället det skulle vara strängare straff.
 
Varför skulle jakt på just elefanter per definition vara dåligt? Naturligtvis måste det vara en livskraftig stam för att det ska vara vettigt.
 
Har själv varit in bakom kulisserna på delfinariet i fråga och pratat med skötare och andra i personalen. Pratade även med delfinerna även om de inte hade så mycket att säga annat än "squeeeeek" och att skvätta vatten och kasta bollar på mig. Väldigt nyfikna djur som följde med oss runt inne i anläggningen och kikade på oss från bassängerna.

Men det jag minns därifrån var att ja, delfiner är känsliga djur och de arbetar hårt för att hantera sjukdomar och delfinernas välmående. Det går inte att dra alla delfinarier över en kam. På kolmården är de oerhört aktiva med att ta hand om delfinerna. Sedan är det klart att den typen av djur skapar stora rubriker jämfört med om en surikat skulle gå och bli sjuk och dö.

Jag minns även att jag träffade en man som arbetade med att forska på delfinskydd vid fiske (https://news.cision.com/se/kolmarden/r/hundratals-delfiner-ska-raddas-fran-drunkning,c2424204) vilket var otroligt intressant. Nyhetsartikeln ovan är skriven runt tio år efter att jag träffade honom i delfinariet.

Sen går det självfallet att diskutera om ändamålet helgar medlen. Jag är väldigt kluven. Men jag landar nog spontant i att för stunden är det ett nödvändigt ont i avvaktan att människan som art helt och hållet kommit till sans och inte förstör planeten och utrotar djur. Djurparkerna i vår del av världen har ju ändå (till viss del) kommit till sans och arbetar mer med bevarande och utbildning. Värre är det i andra delar av världen där djurparker (och andra ställen som håller djur) gör det enkom för nöje och profit.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle jakt på just elefanter per definition vara dåligt? Naturligtvis måste det vara en livskraftig stam för att det ska vara vettigt.
Man kan ha samma resonemang om legalisering av prostitution. Bättre det är lagligt. Men mår kvinnorna bättre och minskar människohandeln? Jag tror inte det.

Elefanter är globalt hotade. Varje elefant behövs.

Jag vill inte varken elefanter eller delfiner ska lida för människors nöje. Jag har dock större förståelse för att 5 delfiner roar hundratusentals personer och skapar intresse för djur, än att ett rikt, egoistiskt, fett äckel får sätta en kula i ett utrotningshotat djur. De som jagar storvilt skulle ha kulan i sitt eget huvud.
 
Jag tror inte att det skulle uppskattas av Sveriges alla älgjägare.

Naturligtvis ska inte arter som inte har jaktbara stammar jagas. Oavsett om det är elefanter eller inte.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tror inte att det skulle uppskattas av Sveriges alla älgjägare.

Naturligtvis ska inte arter som inte har jaktbara stammar jagas. Oavsett om det är elefanter eller inte.
Nu definieras väl inte älgar som varken storvilt eller utrotningshotade...

Jag försöker minimera mitt köttätande (men är inte vegetarian), jag äter hellre älgkött än tex gris (som jag nästan slutat äta) då jag tror de haft ett bättre liv. Kyckling har jag slutat med helt. Men det är ett problem att vi inte hanterar djur med värdighet. Förutom att kött är mat som genererar extremt mycket CO2.

Delfiner, hajar, hundar, apor etc skulle jag aldrig äta upp. Men att titta på en delfinshow har jag gjort ett flertal gånger utan att känna alltför dåligt samvete, då jag har trott att de ändå har det relativt bra. Om man jämför med många andra djur som vi föder upp i miljontal och slaktar.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Nej, i sverige kallas det väl Högvilt.
Men gör det någon skillnad? Varför skulle man skjuta folk som jagar stora djur?
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, i sverige kallas det väl Högvilt.
Men gör det någon skillnad? Varför skulle man skjuta folk som jagar stora djur?
Jag är emot dödsstraff, men min point är att om man skjuter djur det finns några hundra av totalt på klotet (och inte för att få mat utan bara för sitt nöjes skull) så förtjänar man inte att röra sig fritt på jordens yta. De kan lika gärna få sitta i ett afrikanskt fängelse resten av livet, jag skiter i vilket. Jag värdesätter en elefant eller gepard högre än en "nöjesjägare".
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
Nu finns det visserligen inte några hundra elefanter, utan 400000 elefanter. Det är dessutom ingen som förespråkat jakt på hotade djur.

Det jag reagerade på var att alla som jagar stora djur ska skjutas.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är dessutom ingen som förespråkat jakt på hotade djur
Ingen i tråden kanske, men väl de som trots allt skjuter dessa djur...

Du kan få välja om de ska få ruttna i ett fängelse, kölhalas eller skjutas. I don't really care... Men ostraffade tycker jag de inte ska bli.

https://www.bookmundi.com/t/the-big-5-everything-you-need-to-know
 
I hotade bestånd? Men visst tror du att det bara finns några hundra elefanter så förstår jag att du ser det som ett stort problem. Men det är ju väldigt långt ifrån verkligheten.
 
D Daniel 109 skrev:
I hotade bestånd? Men visst tror du att det bara finns några hundra elefanter så förstår jag att du ser det som ett stort problem. Men det är ju väldigt långt ifrån verkligheten.
Jag trodde det var färre än vad du skrev ovan, så visst hade jag fel. Men tydligen minskar populationen med 8% per år och då går det ganska snabbt tills läget är riktigt kritiskt.
 
Hep Hep skrev:
Att det tog så lång tid att inse det bedrövliga med att hålla delfiner i fångenskap som cirkusdjur är direkt skamligt, men vi får väl glädjas för att poletten till slut trillade ned.
Galna upptåg, bara för att du inte kan se längre än näsan sträcker sig.
Kolmården är ett forskning o fångar människors insikt att att djur måste få hjälp att bevaras.
Om dom skulle vara under missär så skulle de nog knappast föda några ungar.
Försök ta in & förstå djurets o planets välbefinnande ska leva vidare så gör Kolmården är utomordentligt jobb.
Väl ordning att titta på tv men när du kommer allt du gör närmare får du mer insikt o lärdom att ta till o sänker pengar till djuren o Kolmårdens forskning.
 
Det mesta av inlägget är tyvärr helt obegripligt och svamligt. Du borde nog läsa igenom det du skriver innan du postar.

Ett par kommentarer bara.

Jag tror du menar att man behöver se djuren på riktigt och inte bara på TV för att förstå tillräckligt. Om jag berättar att jag filmat en hel del under ytan av de andra ser på TV (bl a åt Discovery Channel) - är det tillräckligt för att ha en åsikt om delfiner eller måste jag köpa biljett till Kolmården för att få tycka saker?

”Om dom skulle vara under missär så skulle de nog knappast föda några ungar.”
Med det argumentet måste det väl betyda att både minkfarmar, Nordkorea och grisfabriker är riktiga paradis. Eller hur tänkte du här?
 
  • Haha
fremax
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.