HOBBY ARCHITECT skrev:
På vilket sett skulle ett konsturktionssystem inverka på mina planer och fasader?
Låt mig förklara med en exempeldialog:
- Jag har kommit på värdens häftigaste uppfinning! Det är ett armbandsur som räknar ner till ens dödsögonblick, så man kan se hur lång tid man har kvar att leva!
- Häftigt! Hur funkar den?
- Vad menar du? Man sätter den på handleden givetvis.
 
  • Gilla
Hasse C
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
jonmo skrev:
Låt mig förklara med en exempeldialog:
- Jag har kommit på värdens häftigaste uppfinning! Det är ett armbandsur som räknar ner till ens dödsögonblick, så man kan se hur lång tid man har kvar att leva!
- Häftigt! Hur funkar den?
- Vad menar du? Man sätter den på handleden givetvis.
Och med detta menar du?!
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Och med detta menar du?!
Att det finns fler aspekter än det estetiska, på saker som inte är ren fantasi. Jag uppfattade det som att du hade ambitionen att rita något som faktiskt kunde realiseras. Vilket detta hus säkert kan, men till ytterligare kostnad. Vilket alltså är det sätt det inverkar på dina planer.
 
HOBBY ARCHITECT
jonmo skrev:
Att det finns fler aspekter än det estetiska, på saker som inte är ren fantasi. Jag uppfattade det som att du hade ambitionen att rita något som faktiskt kunde realiseras.
Du menar att jag inte bryr mig om funktion? Det är tänkt som ett hus i verkligheten ja, inte ett fantasy-sci-fi hus på mars. Men det finns inga riktiga planer på att bygga det.
 
HOBBY ARCHITECT
thomasx skrev:
Tänk om jag fått en tjuga varje gång nån kallade mig korkad bara för att jag förmedlat mina åsikter, insikter och kunskaper på begäran. There'd be a mountain of money. Piled up to my chin...
(Jag nämnde inga namn när jag pratade om korkade människor.)
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Du menar att jag inte bryr mig om funktion? Det är tänkt som ett hus i verkligheten ja, inte ett fantasy-sci-fi hus på mars. Men det finns inga riktiga planer på att bygga det.
Förlåt, jag prematurpostade och redigerade ovan. Dåligt av mig. Min mening var alltså att svara på hur konstruktionen påverkade dina planer.
 
Locke skrev:
Ah! Vilket nummer? Tror jag har nummer 267.
Nu var jag lite för snabb där insåg jag precis. Kungliga Byggnadsstyrelsen fanns inte när mitt hus ritades och uppfördes. Det är ritat av Axel Kumlien under hans tid vid Kungliga Medicinalstyrelsen.
 
  • Gilla
Locke
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT skrev:
Att folk då skulle bli så provocerade att dom blir tvugna att ge sina synpunkter.
Tänk så korkad jag är, som trodde att det var precis det du ville när du skrev följande, i trådstarten till och med!

HOBBY ARCHITECT skrev:
Vad tycks?
Fruktansvärt dålig attityd från din sida tycker jag när andra här tar sig tid och kommer med konstruktiva förslag och ideer för att hjälpa dig utvecklas i din hobby.

Jag trodde, så klart, att dina ambitioner var att lära dig om arkitektur och planlösningar, grundläggande "regler" och tankar, det finns hur mycket som helst. Men, jag förstår nu att det inte alls var dina ambitioner. Det förefaller mig snarare som att du bara vill ha beröm för det du gjort, fint så. Men starta då inte en tråd på detta vis, lägg istället in det i stora skryttråden, där ägnar vi oss enbart åt ryggdunkande.
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Så du menar att lyxhus aldrig kan vara god arkitektur? Vilka är dessa oeffektiva lösningar?
Nej, verkligen inte. Jag menade bara det jag skrev, att begränsningar gör det lättare att göra bra arktitektur, och om man inte har några så hjälper det att skaffa sig artificiella sådana. Även lyxvillor har begränsningar, och även om de kostar mycket pengar så måste de också leverera proportionellt mycket mer värde för pengarna. Det tycker jag att du kunde lyckes bättre med, det är väldigt många kvadratmeter (och imaginära kronor!) som slösas bort (ta det inte som annat än konstruktiv kritik). Med en sådan budget som du satt dig tycker jag helt enkelt att det går att leverera betydligt mer.
'
Jag ville även ge ett tips om hur du kan förbättra din byggnad och din förmåga, där det skulle ge väldigt mycket att rita om huset på en betydligt mindre yta. I så fall skulle du nog inse var de oeffektiva lösningarna ligger i det första förslaget.

På vilket sett skulle ett konsturktionssystem inverka på mina planer och fasader?
Allting i en byggnad sitter ihop. Konstruktionsystem skapar begränsningar och möjligheter, och saker som fönstersättning, rumslighet och materialitet styrs till stor del av hur du vill bygga huset. Ska det muras? Då måste väggarna vara bärande, och fönster behöver ligga ovanpå varandra och inte vara för breda. Stålpelarkonstruktioner kan ha helt annan frihet i planlösningen och fönstersättningen... osv.

Vad menas med "kill your darlings"? (Jag ska inte bli arkitekt.)
Det är en tendens för alla designers att bli fästa vid objekten man designar. Det gör att det tar emot att ändra eller börja om, på ett ofta irrationellt sätt.Ovanpå det så tar det emot att börja om och "offra" allt arbete man redan lagt ner.

Sanningen är dock att väldigt få första ideer/lösningar/ritningar är så bra som de kan bli, och när man suddar och börjar om har man med sig erfarenheterna från det första försöket. Det är en väldigt produktiv och befriande process, men tyvärr också smärtsam! Därav Kill your darlings! Det hjälper att ha en betalande kund, då har man för det mesta inget val... (y)
 
Mikael_L
@ HOBBY ARCHITECT

Huset är superjättefint.

Ändra inte på något nu, det är helt perfekt som det är. Lyssna inte på vad någon annan skriver, dom vet inget och är nog faktiskt bara lite korkade, eller möjligen avundsjuka.
 
  • Gilla
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
thomasx skrev:
Fruktansvärt dålig attityd från din sida tycker jag när andra här tar sig tid och kommer med konstruktiva förslag och ideer för att hjälpa dig utvecklas i din hobby.

Jag trodde, så klart, att dina ambitioner var att lära dig om arkitektur och planlösningar, grundläggande "regler" och tankar, det finns hur mycket som helst. Men, jag förstår nu att det inte alls var dina ambitioner. Det förefaller mig snarare som att du bara vill ha beröm för det du gjort, fint så. Men starta då inte en tråd på detta vis, lägg istället in det i stora skryttråden, där ägnar vi oss enbart åt ryggdunkande.
Varför har jag dålig attityd, jag har ju sagt att jag har hållit med om en del av kritiken och inte hållt med om en del. Måste jag hålla med er, har jag inte rätt till mina egna åsikter?
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Varför har jag dålig attityd, jag har ju sagt att jag har hållit med om en del av kritiken och inte hållt med om en del. Måste jag hålla med er, har jag inte rätt till mina egna åsikter?
Att först fråga vad folk på forumet tycker, sedan kalla dem korkade och otrevliga för att de säger vad de tycker, huvudsakligen på ett konstruktivt sätt, och sedan beklaga dig över att 'folk är tvungna att ge sina synpunkter.'

Det är ingen som har förnekat dig dina åsikter, det är du som förnekar alla andra deras! Du skriver det ju till och med i klartext!

Därför har du dålig attityd, tycker jag, sanslöst dålig!

Du har bett om folks åsikter!
Vad glad för att du får dem, och respektera dem, även om du inte tycker likadant!
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
arkTecko skrev:
Det är en tendens för alla designers att bli fästa vid objekten man designar. Det gör att det tar emot att ändra eller börja om, på ett ofta irrationellt sätt.Ovanpå det så tar det emot att börja om och "offra" allt arbete man redan lagt ner.

Sanningen är dock att väldigt få första ideer/lösningar/ritningar är så bra som de kan bli, och när man suddar och börjar om har man med sig erfarenheterna från det första försöket. Det är en väldigt produktiv och befriande process, men tyvärr också smärtsam! Därav Kill your darlings! Det hjälper att ha en betalande kund, då har man för det mesta inget val... (y)
Jo, jag har ju gjort massa ändringar. Även på sistone. Ni skulle bara se hur den första ritningen såg ut. Hemsk!

arkTecko skrev:
Nej, verkligen inte. Jag menade bara det jag skrev, att begränsningar gör det lättare att göra bra arktitektur, och om man inte har några så hjälper det att skaffa sig artificiella sådana. Även lyxvillor har begränsningar, och även om de kostar mycket pengar så måste de också leverera proportionellt mycket mer värde för pengarna. Det tycker jag att du kunde lyckes bättre med, det är väldigt många kvadratmeter (och imaginära kronor!) som slösas bort (ta det inte som annat än konstruktiv kritik). Med en sådan budget som du satt dig tycker jag helt enkelt att det går att leverera betydligt mer.
'
Jag ville även ge ett tips om hur du kan förbättra din byggnad och din förmåga, där det skulle ge väldigt mycket att rita om huset på en betydligt mindre yta. I så fall skulle du nog inse var de oeffektiva lösningarna ligger i det första förslaget.
Okej, tack för tipset. Men som sagt, om man läser texten på hemsidan om huset förstår man nog anledningen till varför det ser ut som det gör.
 
HOBBY ARCHITECT
thomasx skrev:
Att först fråga vad folk på forumet tycker, sedan kalla dem korkade och otrevliga för att de säger vad de tycker, huvudsakligen på ett konstruktivt sätt, och sedan beklaga dig över att 'folk är tvungna att ge sina synpunkter.'

Det är ingen som har förnekat dig dina åsikter, det är du som förnekar alla andra deras! Du skriver det ju till och med i klartext!

Därför har du dålig attityd, tycker jag, sanslöst dålig!

Du har bett om folks åsikter!
Vad glad för att du får dem, och respektera dem, även om du inte tycker likadant!
Det har jag väl inte?! Jag svarar ju bara på kritiken, får man inte det? Det heter "prata med varandra", inte bara lyssna. Finns ju massa exempel på folk som sagt korkade och otrevliga saker i denna tråd, därmed inte sagt att allt är det. Vad får du allt ifrån?!
 
HOBBY ARCHITECT
Mikael_L skrev:
@ HOBBY ARCHITECT

Huset är superjättefint.

Ändra inte på något nu, det är helt perfekt som det är. Lyssna inte på vad någon annan skriver, dom vet inget och är nog faktiskt bara lite korkade, eller möjligen avundsjuka.
Är du sarkastisk nu?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.