HOBBY ARCHITECT
Jo jag ritar alla möjliga storlekar. Tänkte göra en mindre variant av detta också. Små hus är lättare att få snygga än stora dock. Utvändigt alltså.
 
HOBBY ARCHITECT
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
(glömde lägga upp en bild på huset jag ritat)

Magic_Villa_2D_floor_plan.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är väldigt svårt att få nån uppfattning om husen när du inte har några som helst mått utsatta.

Sätt ut alla viktiga mått, storlekar på fönster och dörrar samt ytorna på rummen.
 
HOBBY ARCHITECT
andersmc skrev:
Det är väldigt svårt att få nån uppfattning om husen när du inte har några som helst mått utsatta.

Sätt ut alla viktiga mått, storlekar på fönster och dörrar samt ytorna på rummen.
Ska rita det i 3D sen. Själv tycker jag det är lätt att läsa en planlösning när man ser hur stor spisen och garderoberna är t.ex.
 
HOBBY ARCHITECT skrev:
Ska rita det i 3D sen. Själv tycker jag det är lätt att läsa en planlösning när man ser hur stor spisen och garderoberna är t.ex.
Klart det är lätt för dig, du har ju suttit med den där ritningen i massor av timmar. För den som bara ska kasta en hastig blick på ritningen underlättare det väldigt med lite siffror. Det kan vara det som avgör om man bryr sig om att titta på ritningen över huvud taget.

3D hjälper inte i detta fallet, det förvärrar snarare. Siffror är vad som krävs.
 
HOBBY ARCHITECT
Generella mått som spis och garderob har inte med hur länge man ritat att göra. Men visst kan man rita in lite mått om man vill vara noggrann.
 
HOBBY ARCHITECT
Tycker ni jag ska ha pelare och räcke på altanen? Kanske är onödigt?
 
HOBBY ARCHITECT
...sen oroar jag mig för att köket är för långt från fönster så man ser ut... Kanske ska vardagsrummet vara något smalare...
 
K
Det tror jag inte du behöver tänka på. Du får ju mycket ljus in från öppningen i taket.

Kan du inte börja rita ett hus i mellansegmentet, som många efterlyst.. 150-200 m2 på två plan med alla funktioner och gärna mer än 2 sovrum på nedre plan. Det känns av någon anledning som att detta är något som få arkitekter klarar av.
 
K
Du har ju inga mått, men min erfarenhet säger att i ett vanligt hus bör vardagsrummet vara minst 3.8 meter brett för att inte kännas smalt, i ett större hus som ditt skulle väl 5 meter vara rimligt.

Edit: Vad ritar du i för program? Huset känns väldigt amerikanskt. Har du sneglat mycket på de amerikanska sidorna med planlösningar som verkar finnas i överflöd?
 
HOBBY ARCHITECT
Kallebo skrev:
Det tror jag inte du behöver tänka på. Du får ju mycket ljus in från öppningen i taket.

Kan du inte börja rita ett hus i mellansegmentet, som många efterlyst.. 150-200 m2 på två plan med alla funktioner och gärna mer än 2 sovrum på nedre plan. Det känns av någon anledning som att detta är något som få arkitekter klarar av.
Jo ljus finns ju, men jag tänker på att se ut.
Jag håller på med ett radhus nu. Det blir nog ca 100 kvm. :)
 
HOBBY ARCHITECT
Kallebo skrev:
Kan du inte börja rita ett hus i mellansegmentet, som många efterlyst.. 150-200 m2 på två plan med alla funktioner och gärna mer än 2 sovrum på nedre plan. Det känns av någon anledning som att detta är något som få arkitekter klarar av.
Jasså, finns väl flera sådana hus?
 
K
Jasså, finns väl flera sådana hus?
Nja. Vi har i princip prenumererat på huskataloger de senaste åren och det verkar vara väldigt svårt att få till en planlösning med två eller tre sovrum på entreplan, utan att det blir långa korridorer.

Endast några få hustillverkare lyckas men då saknar husen allt annat man kan önska. Sommarstugor brukar lyckas bättre, men då är vardagsrum kök ofta i minsta laget.

(PS. Kan ni scrolla horisontellt på denna sida?
Jag kan det nämligen inte och Google Site är skitkrångligt.)
[länk]
Nej, från Opera
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.