Joukko skrev:
Jag har funderingar på att köpa en stor kolgrill, en sådan med skorsten. Jag har ingen bild på den ännu. Hoppas ni förstår vilken jag menar, en typ byggsats.

Jocke
Har ingen erfarenhet, men jag tvivlar på att dessa är så värst bra att laga mat i;
Svårt att få ordentligt med luftgenomströmning när man tänder, alltså lång tid o få glöd.
Svårt att reglera temperatur då man inte har så många steg att ändra gallret på.
Svårt att få slut på glöden när man vill, då det inte finns ngt lock. Med lock släcker man lätt glöd, och har massa kol/briketter kvar till nästa gång man grillar.

Dock, hög partyfaktor, det går elda i den antar jag, de kan se trevliga ut i trädgården med mera..
 
Det rätta svaret är givetvis att man ska köpa en av varje.

Gasolgrillen använder man när man grilla och kolgrillen när man ska göra riktigt BBQ. Svårare än så är det inte...

Förstår inte varför det skulle vara så mycket miljövänligare att köra med gasol än kol egentligen. Det ena kommer från en ändlig resurs och det andra från träråvara som ju är förnybar. När det gäller att tända en kolgrill så använder man så klart en skorstenständare och ett eller två blad ur dagens tidningen sedan behöver man inte vänta länge.
 
Toobster skrev:
Det där med miljövänligt får du nog ta och förklara? Cancerogena partiklar och koldioxid i mängder pga usel förbränning? Det köper jag inte. Gällande smaken och doften är du dock rätt ute. :)
Läs på igen. Gasolgrillen är värre när det kommer till canerogena ämnen. http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=15788

Vi kör med både men den gamle gasolgrillen har dock fått ge vika för vår nya lyxkryssare. En Weber klotgrill med inbyggd gaständare! "Klick klick" på knappen, vänta 5 minuter - stäng av gasen och börja grilla om 20 minuter. Under dessa 20 minuter hinner man "rumsvärma" köttet, förbereda grillbestick, grönsaker , sätta på potatisen osv. Tidsoptimering kallas detta. :) En termometer sitter på locket och med hjälp av 2 spjäll så kan man ställa in temperaturen. Vi har grillat en hel kyckling i denna grill och fått underbart kött! Så mycket roligare att grilla när man kan helgrilla kött utan problem.

Weber Performer: http://www.jarnbroderna.se/products/?id=80
 
Redigerat:
vi har också en performer och är jättenöjda. Vi kollade på massor av gasolspisar innan vi bestämde oss för weber performer.
Weber är väl det bästa märket när det handlar om kolgrillarna. jag såg nu att weber även har en gasolgrill, är den lika bra?
 
Jag är grillfantast ut i fingerspetsarna och jag säger bara: Gasol.

Kanske låter konstigt, men faktum är att det bara finns fördelar. Många tror att de missar någon form av röksmak, men faktum är att vid grillning (till skillnad från barbeque) så är inte köttet utsatt för rök i tillräcklig mängd eller under tillräcklig tid för att påverkas av röken. Gasolen är smidigare, snabbare och har bättre precision.

Dock ska man passa sig för billiga gasolgrillar, som sällan klarar att prestera tillräcklig värme, sällan har rostfria brännare etc. Detta är väl gasolens största nackdel, det blir en ganska stor investering. Kör själv med en Weber Summit som kostar som en småbil, vilket inte behövs för alla, men man ska nog räkna med bortåt 10000 för en hyffsad. Vill man inte lägga de pengarna ska man satsa på kol.

Sen bör man ju naturligtvis komplettera med en riktig barbeque-smoker, för det är det enda som duger till barbeque.
 
Allvarligt talat - vem köper grill utifrån miljöhänsyn? Skämtar ni? Varje minut kommer det ut nya bilar på gatorna i Kina som överstiger 100 års samlade grillutsläpp från svenskar. Det kommer att fortgå så länge vi lever så jag föreslår att man väljer grill utifrån tycke och smak snarare än miljöhänsyn.

Själv har jag en Weber klotgrill som jag är otroligt nöjd med, men skulle definitivt kunna köpa en gasolgrill också. Tror inte många skulle klara ett blindtest mellan kol- och gasolgrillat. Det känns möjligtvis lite charmigare (men krångligare) att köra kolgrill. Då hinner man dessutom dricka en pilsner medan man väntar på rätt kolbädd.
 
Modig skrev:
Naturskydsföreningen rekommenderar i alla fall kol framför gasol, jag litar på dem :)
[länk]
Jisses, efter att ha läst den länken är verkligen inte mycket man får göra nuförtiden...
 
Saxpy skrev:
Jisses, efter att ha läst den länken är verkligen inte mycket man får göra nuförtiden...
Religösa fanatiker är lika galna oavsett vilken lära dom sprider.
 
Fotografen skrev:
Religösa fanatiker är lika galna oavsett vilken lära dom sprider.
Ha ha :) Sant
 
Men nu glömmer ni lite bort i varför kol-klotgrill är bra. T.ex så är det lätt att helgrilla kött i kolgrillen mh.a indirekt grillning. Att göra detta med en gasolgrill är svårt och ruinerar en då man t.ex vid grillning av en hel kyckling behöver ha på gasen en hel timma...

Men om man bara är intresserad av att grilla platta köttbitar eller en fläskfilé ibland så funkar det givetvis bra med gasol. Jag säger bara att det är lättare och billigare att helgrilla större köttbitar i kol-klotgrill.
 
Förstår inte vad som skulle vara så bra med en klotgrill för indirekt grillning? Även om du lägger kolen på ena sidan och köttet på andra så får du värmestrålning direkt från den glödande kolen och dessutom från ena sidan, vilket gör att du måste vända köttet väldigt noga och ofta för att inte få det ojämnt tillagat. Jag skulle snarare säga att en klotgrill är mycket bra till att grilla platta köttbittar typ biffar tack vare den höga värmeeffekten, men underlägsen andra alternativ gällande annan tillagning.

För äkta indirekt grillning krävs en riktig smoker där glödhärden är fysiskt separerad från tillagningsutrymmet, men en gasolgrill fungerar hyffsat även för detta genom att man bara använder en brännare i ena kanten och har köttet i den andra. Med rätt temperatur (dvs max 150 grader) så går det inte åt mycket gas allt för att köra grillen i flera timmar. Ska du grilla en kyckling eller en skinka på en klotgrill (och jag tycker en timme låter väl kort tid för en kyckling om man vill ha saftigt kött, snarare 3-4 timmar på 95-100 grader) så stöter du på problemet att glöden tar slut och du måste kunna tillföra ny kol på ett effektivt sätt. Med en klotgrill måste du plocka ut köttet och gallret för att kunna tillsätta redan glödande kol (förutsätter en separat eldstad där du kan bränna kolen till glöd).
 
Hur funkar indirekt grillning bäst på en klotgrill; med kol på ena sidan och köttet på andra, eller kol i bägge ändar och köttet mittemellan?
Kan man över huvud taget komma ner i temperaturer runt 110-120° i en klotgrill med locket på?
 
BobbyEwing skrev:
Förstår inte vad som skulle vara så bra med en klotgrill för indirekt grillning? Även om du lägger kolen på ena sidan och köttet på andra så får du värmestrålning direkt från den glödande kolen och dessutom från ena sidan, vilket gör att du måste vända köttet väldigt noga och ofta för att inte få det ojämnt tillagat. Jag skulle snarare säga att en klotgrill är mycket bra till att grilla platta köttbittar typ biffar tack vare den höga värmeeffekten, men underlägsen andra alternativ gällande annan tillagning.

För äkta indirekt grillning krävs en riktig smoker där glödhärden är fysiskt separerad från tillagningsutrymmet, men en gasolgrill fungerar hyffsat även för detta genom att man bara använder en brännare i ena kanten och har köttet i den andra. Med rätt temperatur (dvs max 150 grader) så går det inte åt mycket gas allt för att köra grillen i flera timmar. Ska du grilla en kyckling eller en skinka på en klotgrill (och jag tycker en timme låter väl kort tid för en kyckling om man vill ha saftigt kött, snarare 3-4 timmar på 95-100 grader) så stöter du på problemet att glöden tar slut och du måste kunna tillföra ny kol på ett effektivt sätt. Med en klotgrill måste du plocka ut köttet och gallret för att kunna tillsätta redan glödande kol (förutsätter en separat eldstad där du kan bränna kolen till glöd).
Nja, det här stämmer väl inte. På en riktigt klotgrill, typ Weber Gold så behöver man inte alls plocka bort varken kött eller galler för att fylla på mer kol. Man gör så att man lägger på nytt kol ungefär en gång i timmen. Det innebär också att man inte behöver ha så mycket kol vilket ger mindre strålningsvärme och därmed är det lätt att undvika ojämn tillagning. Mina ribs på klotgrill blir både saftiga och möra efter en 4-5 timmar.
 
Det går att göra en hel del i klotgrillar och bensinmacksgrillar om man inte vräker på så mycket kol som många tenderar att göra. Kol i en omfattning som motsvarar en knuten näve räcker att grilla ett par biffar på. På köpet får man lite avstånd ned till glöden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.