Jag har ett litet problem, kolfilterfläkten är kopplad till ventilationssystemet i lägenhetshus. Vad är rätt och fel? Och hur åtgärdar jag detta? Ska ett don sitta inne i skåpet eller kan jag plugga denna och trycka ut luften från fläkten i lägenheten igen?
 
  • Flexibel ventilationsslang installerad i ett skåp, ansluten till ett ventilationsrör i taket med en klämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollera med föreningen eller fastighetsägaren vad som är tillåtet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
På vilket sätt är det ett problem för dig?
 
Intet Intet skrev:
På vilket sätt är det ett problem för dig?
Enligt OVK ska den inte kopplas på detta sett utan gå ”separat” kan den pluggas inne i skåpet eller behöver jag dra om ventilationen utanför skåpet?
 
Problemet är alltså inte fläkten utan ventilationen hur den ska kopplas, ska det vara ett don eller pluggas om den ens får vara inne i skåpet alls
 
Det är inte alla fläktar som är gjorda för att kopplas in på båda sätten. I en återcirkulerande fläkt ska utblåset gå rakt ut i rummet igen, vanligen via ett utblås nära taket eller liknande. Så visst kan du lossa nuvarande slang och dra det i ett don som går rakt ut i rummet och inte är kopplat till husets ventilation men hur bra det blir hänger på din fläkt.

Sen behövet du se till att få fram ett separat don till ventilationen och de bör kanske inte sitta tajt på varandra.
 
G g.kraft skrev:
Det är inte alla fläktar som är gjorda för att kopplas in på båda sätten. I en återcirkulerande fläkt ska utblåset gå rakt ut i rummet igen, vanligen via ett utblås nära taket eller liknande. Så visst kan du lossa nuvarande slang och dra det i ett don som går rakt ut i rummet och inte är kopplat till husets ventilation men hur bra det blir hänger på din fläkt.

Sen behövet du se till att få fram ett separat don till ventilationen och de bör kanske inte sitta tajt på varandra.
Tack för svar. Kan donet till ventilationen sitta inne i skåpet?
 
B Bulla1 skrev:
Tack för svar. Kan donet till ventilationen sitta inne i skåpet?
Nja. Jag hade nog kortat av skåpsluckan och satt en täckskiva högst upp för utblås samt ventilation om det ska bli billigast möjliga.

Annars se över en ny fläkt.

Att det inte är godkänt beror delvis på att man riskerar att trycka in matos/sin luft in till grannar då systemet inte är dimensionerat för tryckande fläktar.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Kolfilterfläkt är ju tänkt att hjälpligt rena matoset innan det skickas in i köket igen. Plugga spiroröret/plåtröret och led ut slangen i köket.
Här skulle jag fundera lite om jag vore du.
-har någon klagat på matoslukt eller framfört något annat som kan härledas till din felaktiga anslutning. Om inte, kan man ju överväga att låta det vara som det är.
 
G g.kraft skrev:
Nja. Jag hade nog kortat av skåpsluckan och satt en täckskiva högst upp för utblås samt ventilation om det ska bli billigast möjliga.

Annars se över en ny fläkt.

Att det inte är godkänt beror delvis på att man riskerar att trycka in matos/sin luft in till grannar då systemet inte är dimensionerat för tryckande fläktar.
Okej tack. men vad händer om jag pluggar ventilationen rakt av?
 
Intet Intet skrev:
Kolfilterfläkt är ju tänkt att hjälpligt rena matoset innan det skickas in i köket igen. Plugga spiroröret/plåtröret och led ut slangen i köket.
Här skulle jag fundera lite om jag vore du.
-har någon klagat på matoslukt eller framfört något annat som kan härledas till din felaktiga anslutning. Om inte, kan man ju överväga att låta det vara som det är.
Fläkten såg ut såhär när jag flyttade in. Enligt OVK är det inte okej. Jag var inne på samma att plugga igen den.
 
Om inte Ovk:killen bosatt sig hos dig, var min tanke att raskt koppla tillbaka allt när han dragit.😇
 
B Bulla1 skrev:
Fläkten såg ut såhär när jag flyttade in. Enligt OVK är det inte okej. Jag var inne på samma att plugga igen den.
Om du har frånluft i köket via det donet så är det förståeligt att OVK gubben säger detta. Tror du kommer få återbesök för ytterligare en besiktning.

Pluggar du den så finns det inget i köket som drar ut luften.

Som någon tidigare sa - Föreningar och hyresrätter har riktlinjer och regler för detta.
 
Intet Intet skrev:
Om inte Ovk:killen bosatt sig hos dig, var min tanke att raskt koppla tillbaka allt när han dragit.😇
Haha ja precis 😂 men det måste väl vara okej att bara plugga igen ventilationen, han har ju ingenting med min fläkt att göra
 
B Bulla1 skrev:
Haha ja precis 😂 men det måste väl vara okej att bara plugga igen ventilationen, han har ju ingenting med min fläkt att göra
Ja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.