Grillpanna ingår även i min standarduppsättning i köket och det kan osa friskt.

När det gäller matfett har jag inte sett att det skulle vara någon försämring mot vanlig fläkt. Det som jag uppfattat är sämre på kolfilterfläktar är lukten (matos) och fukten från matlagningen. Framförallt lukten.

Problemet är nog att varken jag eller någon annan i tråden vet hur den bästa fläkten med 95 % borttagning av matos upplevs i verkligheten. Hur upplevs de 5 %? Och dessutom är allt subjektivt, jag kanske är känsligare för matos än någon annan.
 
Mikael_L
jaso.
Vi ska också prova att köra med kolfilterfläkt.
Känns det som att det inte funkar så bra får jag väl dra en imkanal i efterhand. Men det bör väl helst ske innan övervåningen blir inredd då. :)

Vi har en IKEA dåtid hw570
whirlpool-datid-hw-570-12866458.jpg

Och den har inte speciellt stora filterkassetter, men det är i alla fall inte bara en sådan där tunn duk precis bakom gallret som det var på 80-talets kolfilterfläktar.

Att slippa en till genomföring genom taket känns ju bra. Alla genomföringar är ju en möjlig skadekälla.
Kostnaden för en takhuv och lite spirorör + isolering är några tusenlappar, det räcker till flera års förbrukning av kolfilter.
 
Redigerat:
Kul Mikael, då är vi flera som kommer testa skarpt! :)

Jag kommer köpa denna kombo:

Bosch DWW 09D620




40668.jpg


Bosch CleanAir Module DSZ5240

33815.jpg
 
Har samma funderingar för nybygge. Följer era test med stor nyfikenhet!

Ett argument för kolfilterfläkt i nybyggda supertäta hus med FTX är att en standardfläkt kräver att man öppnar ett fönster eller justerar FTX för att de ska fungera som tänkt. I de fallen kan jag tänka mig att en kolfilterfläkt fungerar bättre jämfört med en fläkt med imkanal (när fönster är stängda och ftx-går i normalläge).
 
Vi går i samma tankar jaso, kan du berätta hur det gick?
 
En nackdel som inte diskuterats här är att fuktbelastningen ökar med kolfilterfläkt. Vi den mesta matlagningen avges fukt, och om inte den ventileras ut via en imkanal utan skickas tillbaka till rummet måste man se till att god grundventilation i köket.
 
Mikael_L
Vi kör nu sedan några månader tillbaka vår IKEA dåtid med kolfilter utan imkanal.
1,5 meter från spisfläkten sitter frånluftsventilen och flödet är ställt på 15l/s där.
Ventilationskillen ville ställa in 10l/s (standardvärde som jag förstår) men jag ville ha 15.

Det hela fungerar rätt bra tycker vi. Vi steker pannkakor och lagar annan mat och det är då verkligen inte sämre än på förra stället. Men vent i förra bostaden var å andra sidan inget att hänga i julgranen, med sån där centralventilation och ingen egen fläktmotor i spiskåpan.
Men någon nytta gör kolfiltret i alla fall, för det märks om man glömmer att slå igång fläkten.
 
Jag tycker kolfilterfläktarna låter något fruktansvärt. Speciellt när man är van vid en fläkt på taket som inte hörs alls nere i köket.
 
Då var det dags att ställa frågan igen - Kolfilter eller imkanal?

Fläkten är redan inköpt för imkanal Fjärås Jubileum men det visar sig att vi hamnar precis rätt i takstolen :mad:

Ska man ge sig på att försöka lösa det med dragning vid sidan om eller helt enkelt tro att kolfilter idag är bra?

Fjärås har ett alternativ som kallas "Inhouse" och är av den nya typen med ett tre-stegs filtersystem där kolfiltret är 10 cm tjockt.
 
Redigerat:
Ingen som har erfarenhet av detta kolfilter "Inhouse"?
 
Mikael_L
Om detta "Inhouse" vet jag inget.

Men här valde vi till sist kolfilterfläkt från IKEA. Knappast den bästa på marknaden, men knappast den sämsta heller. Skulle jag tro.

Och fortfarande såhär 2 år senare kan jag inte riktigt säga om jag tror vi valt rätt eller inte.

Jag störs t.ex. av ljudnivån på denna. Det tar emot att använda mer än steg 1 på fläkthastigheten.
Det blir en del matos i köket när man håller på, men jag vet ju inte hur mycket mindre det kunde varit med en imkanal + kraftig kanalfläkt.
Vi står ut, den goda allmänna ventilationen i köket gör att det ändå försvinner rätt fort.

Som fördelar har jag ju byggtekniska och ekonomiska.
Slipper en genomföring genom taket, slipper en imkanal genom ett rum på ÖV som skulle bli en bula på väggen alternativt bygga ut hela väggen en dryg dm och förlora rumsyta.
Sparar pengar på imkanal, takgenomföringar, vent-huv osv + arbetet för allt detta.
Sparar pengar på att inte skicka ut uppvärmd luft ut.
Och så fungerar nog braskaminen lite bättre också med detta system, men detta är nog ingen större issue då vi har tilluft utifrån i rör i gunden.


Men som sagt, jag är inte speciellt säker än på om vi valde rätt, inte speciellt säker på motsatsen heller ...
Tusan, borde byggt två likadana hus men med imkanal i ena och kolfilter i andra och jämfört ... :D
 
Mikael_L skrev:
Men som sagt, jag är inte speciellt säker än på om vi valde rätt, inte speciellt säker på motsatsen heller ...
Tusan, borde byggt två likadana hus men med imkanal i ena och kolfilter i andra och jämfört ... :D
Tack, än finns väl tid :D Jag hinner iofs inte vänta på det...
 
Hej! Vi har också kört kolfilterfläkt i ett år nu (bosch 90 cm fläkt + Clean Air Module). Visst osar det en del när man steker bacon, men svårt att jämföra som flera säger. Skulle tro att en kanalfläkt är bättre, men vi störs inte av det. Vi har också nybyggt hus med bra ftx-system och när det blir för osigt trycker vi bara på forceringen på ftx så blir det bra ganska snabbt.

Lägger till två fördelar som inte beskrivits:
+ kolfilterkostnaden går nästan +-0 i kostnad med energiförlust i konventionellt system
+ fukttillförsel ser jag bara som ett plus då det ändå är toktorrt på vintern med ett ftx installerat (vi har Östberg Heru, roterande)

Just det där med hur torrt det blir inomhus på vintern i ett välventilerat hus är en nackdel jag inte räknat med i ett nybygge, och det hade varit ännu värre med en konventionellt köksfläkt. Hur mycket det påverkar vet jag dock inte. Vi har aldrig någon invändig imma i tex hörn på fönster ens när det är -20.
 
Lite information om kolfilterfläktar...

Frankes kåpor med deras stora, cylinderformade, kolfilter som sitter i skorstenen, Bosch/Siemens CleanAir, Färåskupan InHouse och Thermex Re-Box tar alla bort ungefär lika mycket os (90%) som en fläkt ansluten till en kanal. Anledningen till att de fungerar bra är den stora filterytan och att man flyttar motståndet (filtret) till efter fläktmotorn.

Fläktar med mer traditionellt kolfilter tar bort ca 50-70% av oset. Finns absolut exempel på fläktar som tar klart mindre än så också, tittade exempelvis på kolfiltret till en kåpa ur Thermex lågprisserie (tror det var en Derby) där filtret inte var mycket tjockare än 10 A4-ark... Om man funderar på en kolfilterfläkt kan det alltså vara en bra idé att ta en titt på kolfiltret samt ta reda på vad det kostar.

När det gäller ekonomin och kolfilter gick det enligt Bosh/Siemens ungefär på ett ut då besparingen som görs genom att inte skyffla ut uppvärmd luft ur bostaden till stor del äts upp av kostnaden för nya kolfilter var 18 månad. Fick siffrorna på en fläktkurs nere i Bosch tyska fabrik strax efter att de lanserat CleanAir, minns inte de exakta förutsättningarna för energibesparingen då det var drygt 3 år sedan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.