P
Karlia Karlia skrev:
Min mormor kunde fortfarande vid 95 års ålder fånga flugor med handen. Uppvuxen vid lantbruk med nötkreatur förstår jag att det var nödvändiga skills!
Det kan jag också, trots min relativt unga ålder. :)
Men om TS ska använda det tricket för att bekämpa fluginvasionen så kommer han inte att hinna med någonting annat om dagarna.

Har ni (TS m. familj) kollat om hälsovårdsnämnden kan göra något? Jag tvivlar på att de kan förelägga bonden att ta bort korna, men det kostar inte mycket att fråga.

Annars kanske ni kan be bonden att flytta stängslet längre bort från er tomt? Om han trilskas kan ni erbjuda ekonomisk kompensation för det. Av din beskrivning att döma verkar det inte som att det skulle vara några större problem för korna att gå i en lite mindre hage.
 
Jag har mot den vackra gamla stenmuren ett smalt trädäck som gjort för att avnjuta ett glas bubbel i solnedgången - och i sällskap med de nyfikna korna som kommer bumpandes... Som ursprunglig storstadsbo anser jag detta är höjden av lycka.
 
  • Gilla
liran
  • Laddar…
ppoonnttuuss ppoonnttuuss skrev:
...det som har enskilt största påverkan är att mocka ur hästhagarna tidigt på våren innan värmen kommer. Kan alltså va en idé att smita in i hagen nu med en skottkärra och grep, för er egen skull.
Men asså näe, har mycket svårt att tro att det skulle göra någon skillnad för TS. 'Era' hästar går säkerligen ute och bajsar hela vintern, medan TS' grannes nötkreatur bara går ute på sommaren. Skulle inte tro att det ens finns så mycket fjolårsdynga i hagen bredvid TS' hus just nu.
Flugor dras till färsk dynga, och i viss mån till djurens kroppsvärme.
 
Men hur kommer flugorna in i huset i sådana mängder om ni har nät för fönster och dörr? Har ni hål någon annanstans eller är näten inte täta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.