Tänkte hämta en brygga som bortskänkes. Planen är att montera en motor på den och köra hem, ca 4-5 km.

Bryggan är 5x2 meter

Motorn är 15hk

Jag ska passera en smal kanal som är 800-900 meter.

Tips? Tankar?
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
Vad är problemet? Kör.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
finns många bekymmer, dålig sjövana i allmänhet, ensam på ”båten”, kan mycket väl få möte i kanalen, går det styra en brygga!?
 
Mest lite smånervös tror jag :)
 
  • Haha
whak och 1 till
  • Laddar…
Använd flytväst. Klart du kan styra även om den är lite trögstyrd.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack, flytväst, båtshake och ankare
 
AXS
En padel och lite lina kan vara bra med.

Jag tror det kommer gå toppen, ta det lugnt bara.
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
En annan lösning är att du snackar ihop dej med en granne och lånar en båt, vilken som helst och bogserar bryggan.
Om grannen dessutom kör sin egen båt så blir det extra säkert och och bra.
Att få fast en utombordare på bryggan kräver en hel del meck om den inte redan har ett fäste.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Redan övervägt det men tyvärr inte aktuellt. Lite för stor tjänst att be om utan att känna varandra.
 
D Derbyboy skrev:
Redan övervägt det men tyvärr inte aktuellt. Lite för stor tjänst att be om utan att känna varandra.
Varför måste du vara ensam på bryggan?
Det är väl ett utmärkt tillfälle att lära känna granne bättre...
 
  • Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Det behöver jag inte men eftersom ”alla” är bortresta eller upptagna så faller det sig så.

Bortskänkes brukar betyda nu, den som smidigast kan hämta får den. Vänta någon vecka är såldes inte aktuellt.
 
Kör bara långsamt och ha med ett ankare ifall du behöver ta en paus.

Det enda som kan ställa till det tror jag är vågor, att sakta flytta något på platt vatten är enkelt men med Norsjö blir det fort svårt
 
  • Gilla
Fn87 och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
finns många bekymmer, dålig sjövana i allmänhet, ensam på ”båten”, kan mycket väl få möte i kanalen, går det styra en brygga!?
Den med bäst manöverförmåga väjer.
Sätt upp dagersignalen begränsad manöverförmåga (klot romb klot över varandra) så väjer alla för dig.😉
 
  • Arg
Sernando
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sätt upp dagersignalen begränsad manöverförmåga (klot romb klot över varandra) så väjer alla för dig.
Undrar om du inte överskattar genomsnittsskepparens kunskap om sjövägsreglerna en aning. 🤔😂.

Hur smal är kanalen? Men även jag säger kör på, ingen kommer ihåg en fegis! 😀
 
  • Haha
  • Gilla
Svante Svenson och 3 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
Kör bara långsamt och ha med ett ankare ifall du behöver ta en paus.

Det enda som kan ställa till det tror jag är vågor, att sakta flytta något på platt vatten är enkelt men med Norsjö blir det fort svårt
Norsjö?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.