2 679 läst · 33 svar
3k läst
33 svar
Kör dom röda sämre än dom blå? Hur kör dom gröna?
Om bussar skulle vänta i 5 sekunder innan de kör ut från hållplatsen skulle jag bli tokig när jag åker buss. Att köra direkt samtidigt som man blinkar är ju dock inte OK, men 2 sekunder är väl mer rimligt om det inte är en väg med högre hastighet typ över 50.engs skrev:
Maria T
Släktforskare
· Stockholm
· 3 285 inlägg
Maria T
Släktforskare
- Stockholm
- 3 285 inlägg
För några somrar sen satt jag på en stombuss (blå buss i Stockholm) genom Vasastan, jag gjorde som jag brukar när jag åker buss, läser en pocketbok, och hajar till först när flera passagerare börjar ropa " nej nej, du ska inte svänga in här" och tittar upp och ser bussen på väg in på en mindre gata. Sen blir det heltokigt för bussen är för stor, för lång, för kvartersgatan och det är många parkerade bilar.
Uppskattningsvis tog det en kvart av en meter fram, en halvmeter tillbaka samt passage på fel sida av en refug.
Förklaringen från chauffören - han brukade köra en rutt med röd busslinje och hade tydligen det i huvet även denna dag trots nästan dubbelt så lång buss.
Uppskattningsvis tog det en kvart av en meter fram, en halvmeter tillbaka samt passage på fel sida av en refug.
Förklaringen från chauffören - han brukade köra en rutt med röd busslinje och hade tydligen det i huvet även denna dag trots nästan dubbelt så lång buss.
Näe, upp till och med 50-väg är det väjningsplikt på för oss trevliga bilister. De andra har bussen väjningsplikt på.T ToRy skrev:
Bor precis så att en blåbuss passerar utanför oss, upplever att dessa kör väldigt ofta för fort. Sen ser jag att tålamodet hos blåbusschaffisar verkar vara kortare, dom ställer onekligen högre krav på gångare och övriga trafikanter. Men vad vet jag, taxi tar priset på dåliga chafförer, sen kommer alla div leveransbolag och sist men inte minst, mat leveranserna. Dessa åker runt med risiga moppar som blåryker och knappt håller ihop.
Renoverare
· Stockholm
· 18 314 inlägg
Busschaufförer är bland de värsta av trafikanter värre än tom taxichaufförer. De ska alltid svänga vänster och blocka mig som ska rakt fram även fast jag har företräde. Bara att ställa dig på tutan.
Och kan inte räkna gångerna på två händer man blivit utsatt för mordförsök av busschaufför när man cyklar. Intressant de inte har koll på cykelbanor när de kör samma sträcka varje dag, eller så bryr de sig inte
Och kan inte räkna gångerna på två händer man blivit utsatt för mordförsök av busschaufför när man cyklar. Intressant de inte har koll på cykelbanor när de kör samma sträcka varje dag, eller så bryr de sig inte
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 594 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 594 inlägg
Jag som både kör bil och åker buss i Stockholm tycker generellt att de flesta bussförare kör helt ok. Att de tränger sig ut från busshållplatser har jag viss förståelse för när 95% inte släpper ut dem, även om de slår på blinkers några sekunder innan. Närmar jag mig en buss på en hållplats så läser jag av om det är en massa passagerare som vill på eller om det är tomt, så planerar jag efter det. Släpper utan problem ut bussen och de brukar blinka tack och sen passerar jag lugnt när de svänger in på nästa hållplats.
Jag tror helt enkelt att folk kör med alldeles för små marginaler. På samma sätt som om jag står och väntar på att få grönt längst fram vid en korsning och sen börjar rulla direkt när det slår om till grönt så har jag väldigt ofta en bil framför mig, en bil som garanterat kört mot rött, eller åtminstone ljusrött. Det är säkert samma personer som ofta blir trängda av bussen.
Jag tror helt enkelt att folk kör med alldeles för små marginaler. På samma sätt som om jag står och väntar på att få grönt längst fram vid en korsning och sen börjar rulla direkt när det slår om till grönt så har jag väldigt ofta en bil framför mig, en bil som garanterat kört mot rött, eller åtminstone ljusrött. Det är säkert samma personer som ofta blir trängda av bussen.
Renoverare
· Stockholm
· 18 314 inlägg
Exakt och det är bussen som kör mot rött. Eller så har han grönt men ska lämna företräde men skiter i det. Korsningen torgatan / karlbergsvägen står det alltid en buss rakt i korsningen och blockerar för trafiken som ska rakt fram på torsgatan. Det slår aldrig fel.Fairlane skrev:Jag som både kör bil och åker buss i Stockholm tycker generellt att de flesta bussförare kör helt ok. Att de tränger sig ut från busshållplatser har jag viss förståelse för när 95% inte släpper ut dem, även om de slår på blinkers några sekunder innan. Närmar jag mig en buss på en hållplats så läser jag av om det är en massa passagerare som vill på eller om det är tomt, så planerar jag efter det. Släpper utan problem ut bussen och de brukar blinka tack och sen passerar jag lugnt när de svänger in på nästa hållplats.
Jag tror helt enkelt att folk kör med alldeles för små marginaler. På samma sätt som om jag står och väntar på att få grönt längst fram vid en korsning och sen börjar rulla direkt när det slår om till grönt så har jag väldigt ofta en bil framför mig, en bil som garanterat kört mot rött, eller åtminstone ljusrött. Det är säkert samma personer som ofta blir trängda av bussen.
Finns ingen logik alls i att det är OK att tränga sig ut om man inte visat innan att man ska ut? Oavsett hur andra uppför sig. Självklar släpper man ut bussen, men de måste ju ge en en chans att faktiskt göra det.Fairlane skrev:
Här är det inte så tät trafik och hetsig trafik som i sthlm ändå, och skulle nog vända på det till att 95% av bilisterna släpper ut bussarna.
Nej det stämmer, jag åker ganska sällan buss. Oftast går det ju att komma ganska nära med pendel eller tunnelbana, och sedan snabbare att gå/springa sista biten än att vänta på buss. Bussar som åker längre sträckor som till Vaxholm eller nattbussar, stannar som tur är inte på så många hållplatser.L lbgu skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 594 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 594 inlägg
Klart man ska slå på blinkers innan, men att man ska vänta 5 sekunder som något föreslog innsn man svänger ut från hållplatsen tycker jag är överdrivet. Då talar jag om vägar med 50 km/hengs skrev:Finns ingen logik alls i att det är OK att tränga sig ut om man inte visat innan att man ska ut? Oavsett hur andra uppför sig. Självklar släpper man ut bussen, men de måste ju ge en en chans att faktiskt göra det.
Här är det inte så tät trafik och hetsig trafik som i sthlm ändå, och skulle nog vända på det till att 95% av bilisterna släpper ut bussarna.
Problemet här är ju att inte bara nbilen som är närmast bussen ska om när blinkers slås på utan 4-5 bilar till.
Det var jag som skrev 5s, det var jäkla dumt av mig att skriva nått så exakt för oavsett siffra hade nån klagat.Fairlane skrev:
”Några sekunder” vore bättre för att slippa diskussion om oväsentligheter.
Men om man som busschaffis sitter där och väntar på att folk ska kliva ombord och sätta sig ser jag inte problemet med att fälla ut blinkersen strax innan folk är på plats för att undvika Xs dötid.
Blicken -> pilen -> filen. Fick jag lära mig, nu är det visserligen fler än busschaffisar som kör med sväng-blink. Men bussarna märks lite mer i trafiken än ”gubben med hatt” som gör detsamma.
Jag kan ju komplicera det hela med att även den omvända situationen är ganska vanlig, dvs att busschauffören tycker att snart är det dags att ge sig av - bäst jag slår på blinkersen i god tid. Detta får till följd att man som bakomvarande ansvarstagande (jaja, även en blind höna... ) bilist saktar in för att släppa ut en buss som inte rör sig ur fläcken. När man tröttnar och glider förbi ser man en busschaufför som glor åt höger, förmodligen på den igengående dörren... Så jävla irriterande!