S skon skrev:
Inte ens när säljarna döljer att värmesystemet är defekt och att fastigheten inte kan upprätthålla beboliga temperaturer? Har även fått fatt på en av ägarnas vänner som påstår att



Har inte skrivit på några friskrivningsklausuler, Använde det som ett argument vid mitt första bud (för att slippa budgivning) säljarna var inte intresserade av något sådant.

Storyn är den att det bodde ett par här som var sambos (inte gifta), huset var skriven på tjejen och när hon gick bort 2008 så ärvde ungarna huset, Farsan bodde kvar i några och och blev dement och flyttade in på hemmet, då sålde ungarna fastigheten utan hans vetskap. Är lite sugen på och gå in på hemmet och höra med honom då han förfarande är vid liv.
Sedan 08 har det genomförts minst 5 åtgärder på värmeanläggningen, bla byte av slangpaket, cirkulationspump osv. detta är sånt jag fått reda på efter köpet.
Skulle tyvärr tro att du inte har något att hämta från tidigare ägare även om anläggningen inte fungerar som den ska.
Detta pga ålder.
Jämför med ålder på tak eller avloppsledningar.
Om taket börjar läcka efter 30 år tex så kommer du inte att få något , då taket gått över den så kallade tekniska livslängden.
Samma med avlopp och samma med din värmeanläggning tyvärr.
Det är sånt man ska räkna med då man köper ett äldre hus enl rättsdomar.

Sen håller jag med om att det är för jävligt att de mörkat men det spelar som ingen roll tyvärr.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Måste nog tyvärr hålla med övriga i detta fall, tveksamt om nån annan än advokater/jurister skulle tjäna på om ni försöker driva detta som dolt fel.
Då man köper ett gammalt hus och om värmesystemet är mer än 20år så kan man inte räkna med att det ska hålla eller fungera korrekt tyvärr.
Och är det då dödsbo/släktingar/dement person som säljer ... bara att bita i det sura äpplet och fixa skiten.

Så därvid tycker jag att du bör tyvärr lägga iden om att få nått från föregående ägare åt sidan och sätta all er energi på att se det som
"Nu kan vi ju fixa till värmesystemet så att det blir skitbra och som vi vill ha det"

Magnetit kan vara en stor anledning till att värmen inte orkas med om jag förstått det hela rätt.
Detta då magnetiten ska hindra värmeöverföringen och ev dessutom sätta igen systemet om man har otur.
Du skriver att får ut en stor mängd magnetit från systemet.
Vad har ni för magnetit filter? Det finns bra och dåliga sådana.

En luft/luft värmepump kan ju vara en bra ide.
Då ger den värme och avlastar nuvarande värmesystem och är ALLTID bättre än en elpatron.

Ska ni byta system helt och hållet? tja då är frågan vad ni kan ersätta det som finns i dag med.
Ska ni i sådant fall byta till tvårörs system?
Sätta in golvvärme i hela kåken och sen bergvärme för att få lägsta möjliga uppvärmningskostnad (kostar ju dock en bra investeringsslant )
Dolt fel alternativt att dem inte följt upplysningsplikten. Fick tipset ifrån en av säljarna att "undvika" just den värmepumpsfirma som utfört alla jobb här (frågade efter en rörmokare på en lokal facebook-sida förra vintern).
Hittade en gammal faktura gällande en service, satt även en etikett ifrån dem på maskinen så ringde såklart ut dem, antog att de kände till vår anläggning så ringde dem endå.

Tidigare så hade vi ett "knappnålsfilter" men efter åtgärden med knäpptanken för några veckor sedan så har vi ett större magnetfilter som verkar betydligt effektivare, dock så går systemet fortfarande trögt (rören är rätt klena enl 2 rörmokare) men är endå hoppfull inför vintern.
Men löser knäpptanken inte problemet så kan jag ju omöjligen sälja fastigheten utan att åtgärda eller kommunicera denna brist.
 
  • Gilla
Smoller och 1 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Inte ens när säljarna döljer att värmesystemet är defekt och att fastigheten inte kan upprätthålla beboliga temperaturer? Har även fått fatt på en av ägarnas vänner som påstår att



Har inte skrivit på några friskrivningsklausuler, Använde det som ett argument vid mitt första bud (för att slippa budgivning) säljarna var inte intresserade av något sådant.

Storyn är den att det bodde ett par här som var sambos (inte gifta), huset var skriven på tjejen och när hon gick bort 2008 så ärvde ungarna huset, Farsan bodde kvar i några och och blev dement och flyttade in på hemmet, då sålde ungarna fastigheten utan hans vetskap. Är lite sugen på och gå in på hemmet och höra med honom då han förfarande är vid liv.
Sedan 08 har det genomförts minst 5 åtgärder på värmeanläggningen, bla byte av slangpaket, cirkulationspump osv. detta är sånt jag fått reda på efter köpet.
Hur ska du bevisa att dödsbodelägarna hade den kunskap du påstår utan att dom ens ha bott i huset? Du kommer må bäst av att gå vidare i livet...
 
  • Gilla
  • Älska
ovk och 25 till
  • Laddar…
Om inte magnetitfiltret räcker så borde det väl går att rengöra systemet på något annat sätt?
Hur klena rör är det?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Varför skulle de vara skyldiga att redovisa vad som har lagats på värmepumpen?
 
  • Gilla
Franken. och 3 till
  • Laddar…
Du som köpare har undersökningsplikten. Lägg ner försöken att få till ett dolt fel utan rikta din energi på att få dit en rörmokare som kan trimma in ditt system istället för att sälja på dig tankar och grejer som inte hjälper mot det riktiga problemet.
 
  • Gilla
  • Älska
P-A Lindqvist och 18 till
  • Laddar…
Något är fel här. Min VP klarar mycket väl av att köra ett ettrörssystem men när uppvärmningsperioden börjar krävs lite kärlek för att få igång det. Om TS hantverkare inte klarar av det så bör dom bytas.
Man kan spola systemet, sätta in filter för små pengar och se över termostatventilerna.
Ta bort termostatventiler helt och hållet för att testa, det klarar vem som helst utan att vara röris.
Att köpa hus från 60-talet är förknippat med risker men det är det även med nyare hus. Och detta är skillnaden mot hyresrätt.
 
  • Gilla
ylven och 7 till
  • Laddar…
Jag tror inte att alla klarar av att demontera ventiler. Men visst finns det en hel del man kan göra själv.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ska du bevisa att dödsbodelägarna hade den kunskap du påstår utan att dom ens ha bott i huset? Du kommer må bäst av att gå vidare i livet...
Det är ett starkt argument trots att de växt upp i huset som haft bergvärme sen 1984, sitter såklart en modernare pump nu.
VP-Teknikern hade för sig (kan inte vittna) att han haft kontakt med ett av syskonen, samma syskon tipsa oss om att undvika VPns-företag.
Men ligger verkligen bevisbördan på mig när det gäller ett dolt fel/upplysningsplikten? Jag kan ju påvisa problemet funnits här länge, räcker inte det för att påvisa säljarens ansvar?
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Vårat ettrörssystem från -71 funkar väldigt bra faktiskt, och ganska låg framledning också, endast cirka 38 grader vid noll ute.
Men cirkpumpen behöver köras lite hårdare.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
B
Att det är ett enrörssystem ser man om man fullföljer sin undersökningsplikt. Enrörssystem och värmepump är riskabelt, det är långt ifrån en optimal lösning för värmepump.

Tror du får mycket svårt att få igenom detta som dolt fel. Att enrörssystemet fungerar dåligt kan vara dolt, men med tanke på åldern på systemet så är det till stora delar avskrivet, vilket begränsar ersättningsmöjligheterna kraftigt. Det är också tveksamt om felet påverkar marknadsvärdet kraftigt på fastigheten. Således är det långt ifrån ett klockrent fel, vilket gör att man bör undvika juridiska konflikter med dyra advokater. Risk reward förhållandet är fel skulle jag säga.

Fungerar det halvdåligt kan man ju fundera på att installera en luft-luft värmepump för att minska belastningen på befintliga systemet. Det är i alla fall en enkel lösning som inte kostar skjortan.
 
  • Gilla
nissenhj och 9 till
  • Laddar…
S skon skrev:
Dolt fel alternativt att dem inte följt upplysningsplikten. Fick tipset ifrån en av säljarna att "undvika" just den värmepumpsfirma som utfört alla jobb här (frågade efter en rörmokare på en lokal facebook-sida förra vintern).
Hittade en gammal faktura gällande en service, satt även en etikett ifrån dem på maskinen så ringde såklart ut dem, antog att de kände till vår anläggning så ringde dem endå.

Tidigare så hade vi ett "knappnålsfilter" men efter åtgärden med knäpptanken för några veckor sedan så har vi ett större magnetfilter som verkar betydligt effektivare, dock så går systemet fortfarande trögt (rören är rätt klena enl 2 rörmokare) men är endå hoppfull inför vintern.
Men löser knäpptanken inte problemet så kan jag ju omöjligen sälja fastigheten utan att åtgärda eller kommunicera denna brist.
Men det är väl jättebra att de tidigare ägarna har gjort massa reparationer på värmesystemet? Dessa pumpar går sönder och man lagar dem.
Annars hade du haft ett ännu sämre system.
Du har köpt ett gammalt hus, det är ditt ansvar och ingen annans.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Varför skulle de vara skyldiga att redovisa vad som har lagats på värmepumpen?
Åtgärderna är dem såklart inte skyldiga till att redovisa, Däremot så hade fakturorna/feluppslagen kunnat påvisa att säljarna känt till alla problemen med värmesystemet och jag som köpare kunnat fått en ärlig chans att göra en egen bedömning innan köpet, så det var ju mycket lämpligt att allt det där "försvunnit", fanns bara några service-fakturor. Speciellt när allt annat är så löjligt dokumenterat,
 
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S
Man kan inte komma som okunnig köpare och förbise stora behov av att renovera. Du ser ju att varannat svar i den här tråden säger att enrörssystem med värmepump inte är en bra lösning, det är alltså väldigt troligt att en person med den kunskapen undvikit att buda på huset eller begränsat sitt bud för att den haft med ett byte av radiatorsystem i sin kalkyl och då inte fått ihop det.

Tycker du inte själv att det är absurdt då att du ska förbise såna risker med motiveringen att du inte har kunskap, och sen få någon annan att ta ansvar för det?
 
  • Gilla
  • Älska
kashieda och 31 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Men det är väl jättebra att de tidigare ägarna har gjort massa reparationer på värmesystemet? Dessa pumpar går sönder och man lagar dem.
Annars hade du haft ett ännu sämre system.
Du har köpt ett gammalt hus, det är ditt ansvar och ingen annans.
Absolut det är bra att man skött om anläggningen, hade även accepterat om pumpen rasat nu eller första vintern då den är ifrån 2005.
Däremot kan det inte vara rimligt att man som köpare ska räkna med att behöva byta alla rör i huset, hur ska en vanlig knegare kunna undersöka en sån sak? Eller veta på hösten att huset inte kommer kunna vara beboligt vid -15? Hur undersöker man en sån sak när säljaren inte uppfyller sina skyldigheter.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.