Står det några andra mått angivna i kontraktet?

En 392m^2 tomt är definitivt ingen stor tomt, hur stor är ytan som de/du tagit i anspråk?
 
Aha, kedjehus, då kommer saken i en helt annan dager. Det är likadant på vår gata på bredden, de hus som ligger mot parkeringarna och mot lekplatsen har två meter var på utsidan huset som är kommunal parkmark. Denna mark åligger det vår samfällighet att sköta om, och vi har i vår tur gett i uppdrag till de hus som bor närmast den berörda marken att sköta om "sina" bitar. Flera av tomterna har staket uppsatta av kommunen som "ger" dem dessa meter som egen tomt, tex vid lekplatsen, för att de ska ha möjlighet att komma åt sina hus runt om, 25 cm räcker ju inte riktigt till.

Det blir lite märkilgt nu i ett fall, där en familj med en handikappad familjemedlem ska få ett litet uppvärmt skjul att ha elscootern i av kommunens LSS-enhet, men kommunens bygglovsenhet vill inte ge dem tillstånd att sätta skjulet närmare tomtgränsen än 4,5 meter, vilket i deras fall då blir 6,5 meter från staketet, dvs mitt i gräsmattan rakt framför köksfönstret. Fiiiint.
 
I kontraktet står inga mått, vad jag kan se. I prospektet från mäklaren däremot, står det 392 kvm och inget annat gällande tomtstorlek.

Ytan som är ianspråktagen rör sig om ca 100 - 150 kvm (jag har inget bra sätt att mäta, jag går runt huset och stegar upp måtten). Så det är väldigt mycket i förhållande till tomtens storlek.
 
Varför kommer saken i en annan dager för att det är kedjehus? Det är ju ändå friköpta tomter.

Den mark som ligger utanför huset är även här kommunal parkmark, men samfällighetsföreningen som vi ingår i har inget avtal med kommunen om att sköta den marken. (Det gör vi i viss utsträckning ändå.)
 
Att den ytan som är ianspråktagen är såpass mycket större än själva tomten talar nog tyvärr inte till er fördel. Det borde föranleda att ni själva misstänkte att något inte står riktigt rätt till med tomtmåtten.
 
Fråga dig istället hu kommunen kommer att agera när dom inse att du nyttjar deras mark olovligen.
 
Jag har ju inte ögonmått att se om en tomt är 400 eller 550 kvm, vem har det?

Det som talar till vår fördel, i det fallet, tycker jag är att de två grannarna på varsin sida har tomter som i detta avseende ser exakt likadana ut och att hela området byggts av en enda byggherre.
 
Men du kunde lätt nu stega ut ungefärliga mått, vilket borde varit lika enkelt på visningen.
Grannarna kan iof ha köpt loss sin tomt av kommunen, men annars fungerar det inte som i matematiken där två minus blir ett plus.

Undersökningsplikten som köpare är långtgående, ett samtal till lantmäteriet eller ett par steg på visningen hade gett dig en fingervisning om att tomten inte var större än den faktiskt är enligt prospektet.
Jag kan nog bara tyvärr konstatera att du som köpare inte uppfyllt din undersökningsplikt i det här fallet.
Med lite tur kanske ni kan få till ett nyttjandeavtal med kommunen.
 
Det kommer i ett annat läge när det är kedjehus för att det är normalt att ha huset kant i kant med tomtgränsen då, sånär som på 25-50 cm.

Du kan nog vara rätt säker på att få behålla marken som din även om den egentligen inte är det. Jag förstår att du på sätt och vis känner dig lurad, men det här är alltså mycket vanligt i kedje- och radhusområden. Det är ju ofta en cykelbana eller liknande som passerar förbi och tomterna ser ut att sluta rätt nära dessa men i själva verket är en del av den marken nästan alltid kommunal, vilket innebär att de om behov uppstår kan ha möjlighet att bredda en cykelväg till en bilväg.
 
Nervermind, öl, fotboll OCH kommentera på byggahus är ingen bra ide. :)
 
Redigerat:
Jo, jag kunde ha stegat upp måtten på visningen och kommit fram till något som legat ca 25% för mycket och det hade jag lätt avskrivit på plats och ställe eftersom jag definitivt inte litar på min manuella precision i att stega upp mått på 15 - 30 meter. Det kanske, *kanske* hade triggat att jag kollat saken närmare men med alla övriga faktorer i beaktande (det "såg jäkligt rätt ut") så hade det nog inte blivit så.

Grannarna har inte köpt loss någon mark, de tjuvar precis lika mycket som jag, det har jag kollat upp.

Men jag tackar för synpunkten, då vet jag lite mer var jag står när jag går vidare i ärendet. Framförallt tänker jag kolla upp hur det gick till när man fick bygglov för det här, och hur byggaren förevisade husen för de första köparna. Byggaren, till skillnad från min säljare, lär ju ha vetat exakt vad han höll på med.
 
Det finns flera andra hus av samma typ i samma område som inte ligger kant i kant med tomgränsen på något sätt.

Hur menar du att det underlättar att ha husen kant i kant mot tomtgränsen när/om man ska bygga bilväg?
 
Tomten är inte 100-150 kvm. Tomten är 392 kvm, med en biyta som inte tillhör fastigheten men som är inhägnad med en häck, denna biyta är 100-150 kvm.

Jag är medveten om att ytan där huset står ska räknas in i den totala ytan, ja.
 
Det är givetvis trist att känna sig lurad. Men att kontrollera tomten ligger helt solklart inom din undersökningsplikt. Det du har råkat ut för är väldigt vanligt. Oftast påpekar säljaren att en del av tomten är "utvidgad" för att minska risken för krav från köparen i efterhand.

Du har tagit en avsevärd risk som inte har kontrollerat tomten innan köpet. Det förekommer, även om det inte är vanligt att tomten har mycket värre fel än det här. Ex. att huset sticker ut utanför tomten.

Att kontrollera tomtkartan skall man alltid göra vid ett köp, oavsett om man "har anledning att misstänka" något.
 
Jo, jag har lärt mig att undersökningsplikten omfattar det här nu. Som vi alla känner till så är den oerhört omfattande och jag kan tänka mig att det är väldigt vanligt att man som lekman (få människor är ju proffsionella husköpare) missar något av det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.