Status
Tråden går ej att kommentera.
S
FredrikR skrev:
Förstår att du ångrar dig att du inte fullföljde din undersökningsplikt bättre.
Man lär sig av misstagen.

Hoppas det löser sig, och att det inte blir en allt för kostsam affär.
Ångrar bara att jag faktiskt besiktade huset. Ångrar inte att jag inte gjorde en VA besiktning, för de hade inte kunnat hitta felen ändå.
 
S
Kalasclas skrev:
du kanske har svarat på allt, som vattenskadan, hur du tänkt lösa elen osv...

lycka till med advokaten men har en känsla av att när detta är klart så har du blivit påsatt i röven av både advokat och firman du köpt huset av...

oavsett om det står i objektsbeskrivning att allt är i kanonskick så vilar det mesta under din egna undersökningsplikt!

Hoppas allt går som du vill och hoppas jag är oerhört tveksam, men lyckas du gå plus på denna fight så får jag gratulera

Advokaten är en person som min familj haft och göra med innan, på olika sätt och vis.
 
Missförstå mig inte, jag lider med dig och anser verkligen att du har att förvänta dig att det mesta är ok och fungerar när det är sålt som totalrenoverat och dessutom med tillägget att elen är omdragen.
Det är ett lagbrott att dra elen utan behörighet. Speciellt om man gör det utan nödvändig kunskap och dessuom yrkesmässigt. Här skulle jag polisanmäla dem.
Hoppas det tillslut löser sig för er, men räkna med att det tar tid, riktigt mycket tid...
Kolla firmans tillgångar och ekonomiska läge, då du vid eventuell vinst kanske skickar dem i KK och där kanske hamnar sist i gänget som vill ha deg. Då blir det inga pengar och till att stå för egna advokatkostnader(efter försäkringen). Dvs det kan bli ännu jävligare....
 
S
Hubbe2 skrev:
Missförstå mig inte, jag lider med dig och anser verkligen att du har att förvänta dig att det mesta är ok och fungerar när det är sålt som totalrenoverat och dessutom med tillägget att elen är omdragen.
Det är ett lagbrott att dra elen utan behörighet. Speciellt om man gör det utan nödvändig kunskap och dessuom yrkesmässigt. Här skulle jag polisanmäla dem.
Hoppas det tillslut löser sig för er, men räkna med att det tar tid, riktigt mycket tid...
Kolla firmans tillgångar och ekonomiska läge, då du vid eventuell vinst kanske skickar dem i KK och där kanske hamnar sist i gänget som vill ha deg. Då blir det inga pengar och till att stå för egna advokatkostnader(efter försäkringen). Dvs det kan bli ännu jävligare....
Det blir en annan form av process om jag skulle polisanmäla dom, vilket inte är lönt i dagsläget.
Det är ett handelsbolag och det är 2 st som står som ägare i företaget.
Båda har hus och bil samt de har ett objekt de håller på att renovera just nu, så pengar finns det iallafall.
Mycket medveten om att det kommer ta lång tid, tack för tanken! :D
 
BigR
Stoppable skrev:
[klipp] Klart jag vill ha ett hus att trivas i, men jag är inte en feg liten svensk som sitter och rullar tummarna när jag blir påsatt i röven. Nä jag tar in advokat för att jag INTE vill lösa problemen. Herregud.
När man läser den här tråden känns det mer som ett hus att rivas, än att trivas...

Men det jag sett i bildväg från ditt hus gör inte mig trygg med ordet totalrenovering, så att folk tjatar om undersökningsplikt får du nog stå ut med om du ska ha dialog här på BH.

Ta det inte så allvarligt, den som inte leken tål du vet ;-)
 
En sak som är viktig när man förmedlar något i skrift, som verkligen är enkelt, är att vårda sitt språk.
Jag måste säga att jag stör mig på att du svär i skift, i och med det tycker jag mig kunna läsa mellan raderna i mycket av ditt "case" och problem.
 
  • Gilla
LGG-01
  • Laddar…
Tråkigt! Vi har utanpåliggande el. Jag tycker att det är rätt snyggt. Så länge en duktig elektriker har spikat kulon :)

Om ni inte ids riva upp väggarna menar jag.
 
Stoppable skrev:
Advokaten är en person som min familj haft och göra med innan, på olika sätt och vis.
Låter som du brukar hamna i trubbel, men vad kan han om byggjuridik??
 
S
cecar33 skrev:
Låter som du brukar hamna i trubbel, men vad kan han om byggjuridik??
Nej fan det handlade om vårt gamla hus (när jag bodde hemma).
Hyrde ut huset till tyskar som slog sönder hela huset osv.
Jag hamnar inte i trubbel speciellt ofta :)
 
Jag hittar inga detaljer på bloggen. Vore intressant om du listade dem här.
 
Thomas59
"Totalrenoverat" och "all el nydragen" är sannolikt inte så specifika utfästelser att det minskar din underökningsplikt.

Totalrenoverat säger i princip ingenting. En säljare kanske menar att huset är totalrenoverat då man målat om i alla rum. Det är helt upp till vilka referensramar man har.

Utan att vara på något sätt elkunnig skulle skulle jag kunna tänka mig att "all el nydragen" för en annan säljare kan betyda att man satt nya strömbrytare och eluttag i hela huset, inget annat. Säljaren kanske bara snappat upp ordet "nydraget" utan att veta vad det avser.

Du kan jämföra med frågelistan som alla säljare fyller i. Den har i princip bedömts sakna juridiskt värde just pga att svaren helt beror på säljarens kunskap och referensramar.

Vissa av felen kan i ditt hus kan måhända ha varit omöjliga att upptäcka även för en erfaren besiktningsman och då kan frågan om dolda fel bli aktuell givet att alla övriga rekvisit är uppfyllda. Andra fel borde kanske en fullständig besiktning ha avslöjat.

Alldeles oavsett om felen gått att upptäcka eller ej är en rättsprocess en högst osäker affär och en jurist/advokat som inte har lång erfarenhet inom just fastighetsrätt skulle jag akta mig för att anlita. Att säljaren har HB och står som personligt ansvarig med hus, bilar, byggobjekt osv säger inget om betalningsförmågan vid en fällande dom. Hus kan vara belånade, bilar kan vara leasade och byggobjekten kan vara pantsatta/belånade så vad du har att hämta där kan ju vara osäkert.

Missförstå mig rätt. Jag är ingen som viker mig för skojare, tvärt om, men samtidigt måste man välja sina strider och helst ska man ju se till att undvika dem redan från början genom att göra allt man kan för att minska risken att göra affärer med skojare.
 
  • Gilla
Ingper och 4 till
  • Laddar…
Är det inte dags att denna BlogHitFångarTråd stängs nu?
Dom som bryr sig kan ju alltid glo i bloggen istället.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Är det inte dags att denna BlogHitFångarTråd stängs nu?
Dom som bryr sig kan ju alltid glo i bloggen istället.
Håller med!
 
  • Gilla
cecar33 och 1 till
  • Laddar…
Stoppable skrev:
Nu har elbesiktningen blivit genomförd.
Som vi misstänkte så var ALLTING fel.
Måste dra om all el, bila upp väggar osv.

Vill ni ha detaljerat så står det på bloggen.
Nja, t.o.m. i ditt väldigt partiska referat kan man ju se att ALLTING inte var fel, eller hur ;)

Med de elfel du beskriver så är det för mig dock obegripligt att inte dessa har upptäckts (eller i vart fall setts något spår av) vid er undersökning, oavsett om den var väldigt ytlig. Och om inte av er, så av besiktningsmannen.
Även om han inte besiktigade elen så behöver man med de typerna av fel inte vara speciellt sakkunnig eller titta speciellt djupt för att se spåren av. Är det gjort på det sättet du beskriver så ser en allmänkunnig att något inte står rätt till även om han inte skall titta på det...

Du skriver också att du ångrar att ni överhuvudtaget besiktigade. Förstår ingenting, era problem beror ju på att ni inte besiktigade och kontrollerade tillräckligt ? Firman må vara hur dum och inkompetent som helst, men inse att den köpare som går på det kanske har lite att lära också ? Missförstå mig nu inte - jag tycker faktiskt riktigt synd om er.

Naturligtvis skall säljarna ställas till svars, men ett av era problem är och förblir den bristfälliga egna undersökningen av fastigheten före köp. Allt faller tillbaka på det. Kanske möjligen ni parallellt skulle gå på besiktningsmannen också.

Sedan är det skillnad på vad som är felaktiga färger och vad som är färger som inte är praxis. T ex skyddsledaren skall mig veterligen vara gulgrön, men att för andra funktioner använda andra färger än praxis må skrika varningsrop fast du kan få svårt att driva det som ett "fel".
 
Redigerat:
Stoppable skrev:
Nej fan det handlade om vårt gamla hus (när jag bodde hemma).
Hyrde ut huset till tyskar som slog sönder hela huset osv.
Jag hamnar inte i trubbel speciellt ofta :)
Men det är väl inte byggjuridik utan något helt annnat fack i juridiken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.