Fairlane Fairlane skrev:
Att man har olika åsikter har inget med att göra om man fattar eller inte.

Jag är rätt övertygad om att mäklaren skulle säga att säljaren gjort fel, dels i att montera ner hatthyllan som ingick i köpet (om inget annat avtalats), och dels att man lämnat det så där fult.
Vanliga hål accepterar jag utan problem, men det där är så illa så det är pinsamt att lämna det så.
Hade jag åstadkommit det där så hade jag som sagt fixat till det efter mig, men vi är olika.
Jag tycker man lämnar det i ett hyfsat skick och du har inget problem att lämna det sådär.
jag förstår att du inte tycker det är ok. Men det är ju inte det vi diskuterar.
 
A Annanellyham skrev:
tack för tips!! Jag ska höra lite med mäklaren på måndag, är en hel del saker som inte är okej - städning, 10-12 stora hål i taket, de hålen i hallen och tveksamma lösningar. Får se vad mäklaren tycker!
Tittade du på lägenheten innan du köpte den ? ett tips är att googla ”undersökningsplikt” innan du pratar med mäklaren så kanske det blir ett mer konstruktivt samtal
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tittade du på lägenheten innan du köpte den ? ett tips är att googla ”undersökningsplikt” innan du pratar med mäklaren så kanske det blir ett mer konstruktivt samtal
Igen med den attityden, snälla sluta tro att jag är dum. Jag är fullt medveten om undersökningsplikten, men precis som en ovanför skriver, hade det varit ett halvokej fel hade jag inte brytt mig men det är en hel lista av saker som inte riktigt är okej. Jag bad om råd, inte attityd eller mansplaining, så gör mig en tjänst och sluta skriva i den här tråden
 
  • Gilla
  • Älska
oddan och 8 till
  • Laddar…
A Annanellyham skrev:
Igen med den attityden, snälla sluta tro att jag är dum. Jag är fullt medveten om undersökningsplikten, men precis som en ovanför skriver, hade det varit ett halvokej fel hade jag inte brytt mig men det är en hel lista av saker som inte riktigt är okej. Jag bad om råd, inte attityd eller mansplaining, så gör mig en tjänst och sluta skriva i den här tråden
Det var ett ärligt tips. Du nämnde massa hål som du ville prata med mäklaren om. Så vida inte säljaren har gjort dom mellan tillträde och visning så har jag svårt att se problemet, så vida man inte vet vad undersökningsplikten säger. Därav mitt tips, ifall du inte visste. Rådet (som du tydligen söker) finner du ju i undersökningsplikten.

Jag antar att alla hål du nu hittar fans där på visningen men när allt är borta så ser du alla hål och tycker det är fult. Du vet inte riktigt hur du ska göra och blir sur på säljaren. Men det är denna lägenhet du köpte och får åtgärda hålen själv, så vida inte säljaren är snäll och gör det. Men säljaren har inget åtagande att åtgärda något hål, även om det är 1000st.

Mitt råd är att åtgärda hålen och gå vidare.
 
Staffans2000
A Annanellyham skrev:
mansplaining
Vad är det?


Har hålen blottats efter borttagning av sänglampor o.dy. ?

Staffan
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Tittade du på lägenheten innan du köpte den ? ett tips är att googla ”undersökningsplikt” innan du pratar med mäklaren så kanske det blir ett mer konstruktivt samtal
Visst har TS undersökningsplikt, men förklara hur TS skulle undersöka att säljaren lämnade lägenheten dåligt städad? Det tycker jag TS ska påpeka för mäklaren.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Visst har TS undersökningsplikt, men förklara hur TS skulle undersöka att säljaren lämnade lägenheten dåligt städad? Det tycker jag TS ska påpeka för mäklaren.
M MetteKson skrev:
Visst har TS undersökningsplikt, men förklara hur TS skulle undersöka att säljaren lämnade lägenheten dåligt städad? Det tycker jag TS ska påpeka för mäklaren.
Dålig städning kom fram under sista inlägget som en punkt av flera. Iallafall efter jag ifrågasatte om hon hade sett den.

Men jag håller med om att det är något att poängtera, men till städfirman/säljaren. De objekt jag har sålt eller köpt så tar man upp det med städfirman direkt, alt. Säljaren. Mäklaren blir inblandad om det inte fungerar. Men det ska göras omgående, när vi använde flyttstädningen sist så var det inom 5 dagar. Hoppas säljaren använt städfirma, annars blir det jobbigt.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
R
A Annanellyham skrev:
Igen med den attityden, snälla sluta tro att jag är dum. Jag är fullt medveten om undersökningsplikten, men precis som en ovanför skriver, hade det varit ett halvokej fel hade jag inte brytt mig men det är en hel lista av saker som inte riktigt är okej. Jag bad om råd, inte attityd eller mansplaining, så gör mig en tjänst och sluta skriva i den här tråden
A Annanellyham skrev:
Igen med den attityden, snälla sluta tro att jag är dum. Jag är fullt medveten om undersökningsplikten, men precis som en ovanför skriver, hade det varit ett halvokej fel hade jag inte brytt mig men det är en hel lista av saker som inte riktigt är okej. Jag bad om råd, inte attityd eller mansplaining, så gör mig en tjänst och sluta skriva i den här tråden
Att lista en massa fel här hjälper dig inte.

Att en annan kan ha fått igenom att kräva säljaren på att laga liknande hål, betyder inte att du i ditt fall kan få igenom det.

Lägg krutet på att föra en dialog med vederbörande istället.

Grejar du inte laga det där ska du nog bo i hyres, de är som hotell, bara att ringa!

Med bostadsköp följer jobb både förväntat och ICKE förväntat.

Har du ens vägt tiden du lägger på diskussioner kring detta istället för att faktiskt ge dig på det praktiskt ?!
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R
A Annanellyham skrev:
Igen med den attityden, snälla sluta tro att jag är dum. Jag är fullt medveten om undersökningsplikten, men precis som en ovanför skriver, hade det varit ett halvokej fel hade jag inte brytt mig men det är en hel lista av saker som inte riktigt är okej. Jag bad om råd, inte attityd eller mansplaining, så gör mig en tjänst och sluta skriva i den här tråden
Attityden och oförskämdheten är det faktiskt du som står för här. Du ställde en fråga och gång på gång har du fått tydliga svar. Det är denna lägenhet du köpt och det är ditt ansvar att sköta underhåll och reparation. Det på bilden är uppenbart ingenting som säljaren med uppsått förstört och den där lilla petitessen tar ungefär en kvart att fixa för en som är ovan. Vill du ha en ny hatthylla har du ungefär tusen stycken som skänks bort gratis på Blocket varje dag.

Du bad om råd och fick råd. Bara för att du inte gillar råden du får betyder det inte att du har rätt att dra till med att folk "mainsplainar" och andra stöddigheter. Åk till Byggmax och köp en säck reparationsbruk för en hundring. Sedan har du så det räcker för 30 år framöver. Kontakta gärna mäklaren med samma fråga men var beredd på att hen inte heller kommer klappa dig medhårs utan kommer säga exakt samma sak som alla sagt här.
 
H
Lägenheten vi sålde tog vi med hatthyllan från.
Den var i en serie med bänk för skor och en byrå.
Ganska dyr sak.

skulle vi tatt med bänk och byrån och lämna hatthyllan?

satt heller ingen hatthylla när vi flytta in.
Tänkte inte tanken att fråga säljaren om den heller
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det har ju pratats i tråden om att kontakta mäklaren. Men mäklarens uppdrag är avslutat i och med tillträdet och det är ingen myndighetsperson eller domare som kan eller får avgöra tvister. FMI rekommenderar således mäklare att inte medla i tvister och om de ändå väljer att göra det att begränsa hjälpen till att upplysa om vad som sakligt gäller och främja att parterna kommer överens.

Rätt person att prata med om hatthyllan och de andra frågor som dök upp igår kväll, t ex städningen och några andra hål i taket är säljaren.

(Just flyttstädning är ju en sån där sak där uppfattningen verkligen delar samhället. Vissa av oss vill ju ha ett skrubbande vid flyttstädning tills fingrarna blöder. Andra tycker det räcker man att ytorna av snabbt avtorkade med en trasa på ens sekund. Köper man in en tjänst så får man ju vanligen den senare lågkvalitativa sorten, finns ingen ekonomi i många timmars städande för ett företag med lönekostnader.)
 
Redigerat:
  • Gilla
mellansorken och 2 till
  • Laddar…
R
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
[länk]
Frågan är fortfarande vilka förklaringar det var som var "nedlåtande och ringaktande" och därför gjorde att man förtjänade att bli förolämpad av TS. Ibland får man helt enkelt inte de svar man vill ha och då får man svälja sin stolthet och gå vidare istället för att säga elaka saker.

Om man blir kränkt och besviken över sådana här petitesser och hela tiden vill lägga över ansvaret på någon annan så kommer man få ett jobbigt liv som bostadsägare.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
R bossebyggarn skrev:
Frågan är fortfarande vilka förklaringar det var som var "nedlåtande och ringaktande" och därför gjorde att man förtjänade att bli förolämpad av TS. Ibland får man helt enkelt inte de svar man vill ha och då får man svälja sin stolthet och gå vidare istället för att säga elaka saker.

Om man blir kränkt och besviken över sådana här petitesser och hela tiden vill lägga över ansvaret på någon annan så kommer man få ett jobbigt liv som bostadsägare.
Jag lägger mig inte i käbblet, svarade enbart på Staffans fråga gällande ordet mansplaining. ;)
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
A Annanellyham skrev:
tack för tips!! Jag ska höra lite med mäklaren på måndag, är en hel del saker som inte är okej - städning, 10-12 stora hål i taket, de hålen i hallen och tveksamma lösningar. Får se vad mäklaren tycker!
Du får kalla det mansplaining eller vad du än vill, men hos mäklaren kommer du inte ha något att hämta. Du har inget avtal med mäklaren, utan med säljaren. Affären är avklarad i mäklarens ögon.

Städning: Helt och hållet en diskussion mellan dig och säljaren. Det ska nog vara ordentligt dåligt för att du ska ha något att hämta där.
Hål i taket: Vad för hål? Från saker som satt fastskruvat i taket under visningen? I så fall har du inte heller något att hämta, det blir hål när man skruvar fast saker.
Tveksamma lösningar: Märkes inte det på visningen?

Du har köpt din bostad, det är ingen hyresrätt.Om du vill snygga till något får du göra det själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.