Äter fåglarna Bigarråer - de gula?
 
A ajn82 skrev:
Lustigt hur det kan skilja så mycket

Fick bli en bild som bevis för att mina bär inte kommer från Ica 🤣
[bild]
wow
 
Mina körsbär blir ätbara när dom är som ett trafikljus där man fortfarande vågar köra. Tyvärr sitter fåglarna redan i blomstertiden och väntar. Vad kan man göra? Jag hoppas att dom får ont i magen så det förslår!
 
  • Haha
Mannhem
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det beror säkert på vilken sort.
Jag har två gigantiska träd som kajor, kråkor och skator brukar kalasa på, dom är så stora/höga att det är svårt att lägga på nät, men det räcker med det som kan nås med kort stege, sååå himla mycket äter vi inte (längre).😇
Har vilda körsbär på andra sidan tomten som inte är så goda, men trädet är väl 10-15m högt, så hoppas fåglarna ska nöja sig där... Men ändå så hittar man fiskmåsar i träden med goda bär... Dock når vi inte översta halvsn på trädet på bilden heller 😎

Men för att återknyta till TS, beroende på sort kan bären faktiskt vara mogna, och om säljaren inte plockar dem kanske de ändå bara blir fågelmat istället för att vara kvar till er
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M Mannhem skrev:
Äter fåglarna Bigarråer - de gula?
Om dom är mogna, absolut.

Dom väntar gärna in att dom mognat, sen kommer dom och rensar!

Fågelbär (Prunus avium)
Fågelbär (sötkörsbär, skogskörsbär) är stamformen till de odlade söta körsbärssorterna (bigarråer).

EDIT:
Det största problemet är att fåglarna ofta bara tar en bit på varje bär och lämnar nästan helt oätna bär kvar på trädet, dom kan man knappt skörda.
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.