Köp och tillträde inom en vecka. Får säljaren plocka bären, trots att de knappt är mogna? Ingen stor sak, men han har gjort lite annat som jag är missnöjd med. Mer eller mindre allvarligt. Vad tror/vet ni kloka?
 
Får och får ... har inget sagts är det väl OK om säljaren skördar innan överlåtelsen. Är det inget allvarligare - glöm och se fram emot nästa skördesäsong.
 
  • Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Jag skulle säga ja, det får han.

Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde skall ske, tillkommer säljaren
https://lagen.nu/1970:994#K4P10S1

Men, är det inte mognat så skulle jag säga nej det får han inte.

Med ”frambringar” menas sådant som växt, mognat och skördas på fastigheten fram till tillträdesdagen och måste tas om hand för att inte bli förstört. I och med att t.ex. skog inte har något ”bäst före datum” har man i andra meningen satt en gräns för hur mycket en säljare får avverka.
 
Redigerat:
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag skulle säga ja, det får han.

Avkastning, som fastigheten frambringar före den dag då tillträde skall ske, tillkommer säljaren
[länk]

Men, är det inte mognat så skulle jag säga nej det får han inte.

Med ”frambringar” menas sådant som växt, mognat och skördas på fastigheten fram till tillträdesdagen och måste tas om hand för att inte bli förstört. I och med att t.ex. skog inte har något ”bäst före datum” har man i andra meningen satt en gräns för hur mycket en säljare får avverka.
 
Bra info, det kan vara både ja och nej.
 
M Mannhem skrev:
Bra info, det kan vara både ja och nej.
Mina körsbär/bigaråer här i södra skåne är fortfarande gula och behöver nog tre veckor minst innan de är mogna.
 
D Dilato skrev:
Mina körsbär/bigaråer här i södra skåne är fortfarande gula och behöver nog tre veckor minst innan de är mogna.
Ja, visst är det synd att plocka bigarråerna nu. De är dessutom fin prydnad. Jag har tillträde på måndag, så de borde få sitta kvar, tack! Bor i södra Skåne.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hör i södra Skåne hos oss har det varit redo att skörda i över en vecka nu, har plockat ett första varv redan i helgen En vit tallrik med nyplockade mörkröda körsbär samt några röda och ljusa körsbär, placerad på ett träbord i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Den gula är från ett annat träd där de bara blir ljusrosa när det mognar, så den är också mogen bara blandat sig inför den spontana bilden)
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Mogna bär, tror det eller ej 😎
En tallrik med mogna gulröda bär på ett träbord, med papper och en brun bakad kaka i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A ajn82 skrev:
Hör i södra Skåne hos oss har det varit redo att skörda i över en vecka nu, har plockat ett första varv redan i helgen[bild]
(Den gula är från ett annat träd där de bara blir ljusrosa när det mognar, så den är också mogen bara blandat sig inför den spontana bilden)
Ser gott ut. Får se hur säljaren gör. Efter din bild kommer jag att plantera fler körsbärsträd. Vad heter sorten? Är de söta? Mina är gula bigarråer.
 
M Mannhem skrev:
Ser gott ut. Får se hur säljaren gör. Efter din bild kommer jag att plantera fler körsbärsträd. Vad heter sorten? Är de söta? Mina är gula bigarråer.
Ingen aning, är nog ett närmre hundra år gammalt träd 😀

Och ja, de är söta, brukar till och med vara sötare än de mörkröda på bilden, men när jag nu sitter och småäter framför forumet så märker jag att de röda är bättre i år. Kanske var lite snabb på de ljusa trots allt, men alternativet är att fåglarna tar allt.
 
  • Wow
Mannhem
  • Laddar…
Mina är långt ifrån klara, de ska bli djupröda.
Tre omogna gula körsbär på en gren med gröna blad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Dilato skrev:
Mina är långt ifrån klara, de ska bli djupröda.
[bild]
Lustigt hur det kan skilja så mycket

Fick bli en bild som bevis för att mina bär inte kommer från Ica 🤣
Ett träd fyllt med mogna röda bär och en buske med vita blommor i en grön trädgård under blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Mannhem
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Lustigt hur det kan skilja så mycket
Du måste vänta, Dilato!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Lustigt hur det kan skilja så mycket
Det beror säkert på vilken sort.
Jag har två gigantiska träd som kajor, kråkor och skator brukar kalasa på, dom är så stora/höga att det är svårt att lägga på nät, men det räcker med det som kan nås med kort stege, sååå himla mycket äter vi inte (längre).😇
 
  • Gilla
Mannhem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.