K Kane skrev:
Vet vi vilken dialog det varit med kunden?
Har inte kunnat läsa något om att kunden och hantverkaren har pratat om denna lösning. Men mycket väl kan ju hantverkaren har förklarat allt för TS föräldrar och de har godkänt det.
 
O
T tornberg skrev:
Jag skulle vilja påstå att detta är ett solklart fall att hävda reklamationsrätt. Köparen vet ju inte hur detta skulle ha utförts, de har ju anlitat en fackman som skall utföra renoveringen fackmannamässigt..

När en privatperson anlitar entreprenör för badrumsrenovering blir Konsumenttjänstlagen (KTjL) tillämplig. Enligt 17 § KTjL har du som konsument rätt att reklamera fel som upptäcks inom 10 år från det att uppdraget slutfördes. Ansvarstiden är, med andra ord, 10 år.

Efter 2 år skall köparen bevisa att det är hantverkarens fel/brister som är orsaken. Och i detta fall är det ju väldigt lätt att påvisa fel och brister...
17 § Vill konsumenten åberopa att tjänsten är felaktig, skall han underrätta näringsidkaren om detta inom skälig tid efter det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation). Underrättelse som sker inom två månader efter det att konsumenten märkt felet skall alltid anses ha skett i rätt tid. Reklamation får dock inte ske senare än tre år.
Det här är så väldigt enkelt att upptäcka så jag har väldigt svårt att tolka det på annat sätt än att ovan skulle passa in. Så tycker det är lite molnigt i det här fallet. För han borde ha märkt felet tidigt.

Eller är det här delen du funderar på?
i fråga om arbete på mark eller på byggnader eller andra anläggningar på mark eller i vatten eller på andra fasta saker, tio år efter det att uppdraget avslutades, såvida inte annat följer av en garanti eller liknande utfästelse.
Tycker dock att det är väldigt långsökt
 
K Kane skrev:
Vet vi vilken dialog det varit med kunden?
Exakt!
Vi vet ju inte om "hantverkaren" och kunden kommit överrens om en snabb/billig renovering, eller om "hantverkaren" kört över godtrogna kunder.
Men man skulle nog kunna hitta fler från reglerna avvikande exempel i detta badrum.
Tror nog inte ens att et existerar ett tätskikt heller.
 
  • Gilla
FredrikH12345 och 2 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Exakt!
Vi vet ju inte om "hantverkaren" och kunden kommit överrens om en snabb/billig renovering, eller om "hantverkaren" kört över godtrogna kunder.
Men man skulle nog kunna hitta fler från reglerna avvikande exempel i detta badrum.
Tror nog inte ens att et existerar ett tätskikt heller.
Kan ju vara mycket möjligt att hantverkaren sagt "Jag kan göra en snygg lösning som ni inte ser och som är billigare".
Jag vet tillräckligt många i min närhet som tyvärr skulle köpt det.
 
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
J Jörgen Ö skrev:
Exakt!
Vi vet ju inte om "hantverkaren" och kunden kommit överrens om en snabb/billig renovering, eller om "hantverkaren" kört över godtrogna kunder.
Men man skulle nog kunna hitta fler från reglerna avvikande exempel i detta badrum.
Tror nog inte ens att et existerar ett tätskikt heller.
Tätskikt, varför skulle handverkaren lagt tätskikt i ett sånt rum?
Där duschar man inte på golvet heller utan det gör man i en kabin.
Ett tätskikt fyller ingen funktion där.
Du kanske pratar om våtrumsregler igen.
 
H
A björn_a skrev:
Man får ju göra om hela tätskiktet, dvs riva upp allt och börja om.

Är du säker på att det finns tätskickt. Kanske fusk allting
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Så där ser det ut under alla badkar i polen,

Iaf ja klåparaktigt men vattenlåset sitter kanske i kabinen,

Ett badrum räknas leva i 10år luktar det inte något i badrummet så lpt det vara och renovera när ni har råd,

Tror inte ni kommer så långt med ev stämning då tidigare ägare både godkänt och betalt arbetet, affären gjordes inte av er,
Ni köpte ett hus och godkände skicket,
 
H hus520 skrev:
Är du säker på att det finns tätskickt. Kanske fusk allting

Möjligt att det inte finns tätskikt och det är därför det inte finns någon brunn, kabinen är våtutrymmet,

Vad kostade denna "renoveringen"
 
Tyvärr bara bita i det sura...

Så vida du inte vill processa mot dina föräldrar.
 
Carro_D Carro_D skrev:
Jag undrar detta: föräldrarna kan så klart inte stämma/reklamera jobbet nu när det har gått 6 år. De har haft gott om tid på sig. Men nu har ju TS köpt hemmet och TS har inte haft någon skyldighet att godkänna badrummet som byggdes när TS inte ägde det.

Så TS borde väl kunna reklamera jobbet eftersom han har tillgång till fakturorna och kan bevisa att denna hantverkare har gjort jobbet? Eller är det bara beställaren av tjänsten som kan reklamera den? I så fall är det nog kört.
Om konsumenttjänstlagen kan väl inte flyttas över från beställaren (föräldrarna) till köparen (barnet). Konsumentköplagen säger att avtalet kan inte överlåtas vid försäljning. Avtalet är skrivet mellan köpare 1 och näringsidkaren (affären). Privat personer kan/behöver inte ge ngn reklamationsrätt/garanti. Jag kan inte se att det står något om att konsumentköplager ger rätt att överlåta en reklamationsrätt.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Tyckte jag såg ett vattenlås på bilden=skarpt böjd slang?
 
Inte dolt fel vilket ni troligen konstaterat.
Har ett tips dock som fungerar klockrent om du vill ha ut något av "hantverkaren" som så uppenbart gjort fel.
Oavsett om han är skiträdd om sitt rykte eller inte så finns det en sak han prioriterar mer än något annat.
Arbete. Eller egentligen att kunna skicka fakturor och få betalt för utfört arbete?
Åk till honom med fotobevis på felaktigt arbete fakturakopia och bevis om att han inte har våtrumsbehörighet. Gärna ihop med ett mailuttalande att det är fel.

Säg till han att detta är obestridligt fel. Badrummet är 6 år gammalt.
Jag vill att du betalar materialet till nytt badrum (eller vad du nu vill ha) annars kommer jag att varje morgon klockan 0600 stå med bilen så jag ser vart du kör, följa efter och visa upp hur du utför arbete för alla du träffar den dagen. Och nästa. Och n....osv.

Viktigt att inte stå så nära hans bostad att han känner sig hotad eller att man inte hittar på saker som inte stämmer.

Vanskligt. Risk för storväsen och hårda ord. Men det stadiet är väl passerat med benämningen "pannben".

Och, det funkar.
 
F frityreldarn skrev:
Vanskligt. Risk för storväsen och hårda ord. Men det stadiet är väl passerat med benämningen "pannben".

Och, det funkar.
Det kanske fungerar. Men är det värt besväret? Och är det att rekommendera? Det låter ungefär som badrummet i sig. Dåligt och inte att rekommendera. Men det fungerar.
 
  • Gilla
Bernieberg
  • Laddar…
Vad är det obestridliga felet. Det är väl inte det våtrum länge? Om det inte var ok med beställarna är drg förstås fel. Men jag är inte säker på att duschkabin kräver våtrum, tätskikt och golvbrunn mer än en diskmaskin gör det.

Jag har själv inte gått med på det, men jag tror det är tillåtet.
 
F frityreldarn skrev:
Inte dolt fel vilket ni troligen konstaterat.
Har ett tips dock som fungerar klockrent om du vill ha ut något av "hantverkaren" som så uppenbart gjort fel.
Oavsett om han är skiträdd om sitt rykte eller inte så finns det en sak han prioriterar mer än något annat.
Arbete. Eller egentligen att kunna skicka fakturor och få betalt för utfört arbete?
Åk till honom med fotobevis på felaktigt arbete fakturakopia och bevis om att han inte har våtrumsbehörighet. Gärna ihop med ett mailuttalande att det är fel.

Säg till han att detta är obestridligt fel. Badrummet är 6 år gammalt.
Jag vill att du betalar materialet till nytt badrum (eller vad du nu vill ha) annars kommer jag att varje morgon klockan 0600 stå med bilen så jag ser vart du kör, följa efter och visa upp hur du utför arbete för alla du träffar den dagen. Och nästa. Och n....osv.

Viktigt att inte stå så nära hans bostad att han känner sig hotad eller att man inte hittar på saker som inte stämmer.

Vanskligt. Risk för storväsen och hårda ord. Men det stadiet är väl passerat med benämningen "pannben".

Och, det funkar.

Klockrent, detta skulle även hantverkare göra mot kunder som inte betalar,

Risken att man får kontaktförbud som syns i beastningsregisret i 10 år är inget stt bry sig om, är man psykopat så är man
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.