Vi lyckades på samma sätt få vårt hus det hade varit ute för ett högre pris från början men hade inte fått det sålt vi tyckte att det var för dyrt för oss då utgångspriset var vårt max och här i Stockholm så blir ju budgivningen alltid rätt hetsig. Vi rigde och la ett bud som låg något under det ursprungliga utgångsbudet förutsatt att vi fick titta på det. Det var ycket bättrei verkligheten än på hemnet så vi blev glatt övveraskade när säljarna accepteradebudet. Vi fick en villa på 175 kvm för 3,750 000:- i Nacka en kvart utanför stan!!!! Det är dyrt men för att vara här så är det billigt...
 
DM skrev:
Kanske i Kronoberg.... I stockholm tror jag nog att en mäklare som har en köpare som ringer o lägger omgående 10 % över utgångsbudet... skrattar hela vägen till banken. Varför erbjöd ni inte 1 750 000 kr men nämnde också med att ni kunde ta det omgående? Bara för att se om ni fick någon reaktion?

O jag måste även fråga: La ni ett sånt högt bud utan att ens ha sett huset? Är ni gjorda av pengar? Eller utgår ni ifrån att om skalet ser ok ut så är resten det också?

Bara undrar...då det hela känns nästan desperat.
Hej!

Ptja, ja vi la ett bud fastän vi inte sett huset.
Tycker ni vi la ett högt bud.

Förra huset vi såg på var utgångspriset 1.600.000:- ... Som senare såldes för 1.850.000:-
Och det var ett hus från 1963 med en del att rätta till om man säger så.. :)

Det området som detta huset vi köpte låg i är så pass eftertraktat så vi tror med största sannolikhet att det hade gått för betydligt mer än så.

Exempel: Grannen intill sålde sitt för 1.450.000:- Orenoverat, enplans.
Det vi köpte var 2-plan.
Marbodal kök, 200.000:- Nytt golv på hela nedervåningen. Ombyggnation av Altan/Vardagsrum (Numera 30 kvm) vardagsrum.

Köksträdgård, fjärrvärme, fjärrmanövrerad garageport, Renoverade badrum/wc 2001. Torkskåp, tvättmaskin, torktumlare.. 2005... Bla bla bla.

När vi väl fick komma på visning, en vecka innan dom andra var bokade på visning så räckte det med att vi gick in i huset så ville vi ha de.. :)

Helt bilfritt område, i.om att det är garagelänga i det området.
Besiktningen hade några "synpunkter" ... Dessa var småbagateller såsom.. Knopparna på elementen saknades.. Eftersom det är fjärrvärme är det inte så ofta dom behövs. Sen var det ang växter intill förrådshuset på tomten dom skrev ner. Växter = Hallonbuskar. :)

Sen var de torrsprickor i fasaden, dock inte i hög utsträckning. Men jag menar på den sidan av sidan (Sydväst) för oss så blir huset hårt ansatt på vintertid, regn och vinden.. Så det är helt förståeligt. Men ungefär vart 5 år bör man måla om fasaden.

Alltså Mäklaren påpekade att så här lite besiktnings-"fel" har han aldrig haft någonsin.

Och vi är mer än nöjda med vårat köp..

Fick veta att ungefär 40 hade ringt och bokat visning av huset under en hel dag.
Anledningen till det "höga" budet var väl att VI SKULLE HA HUSET" Kosta vad det kosta vill.
Jag sitter inte mer i budgivningskarusellen och ser priserna bara öka och öka...

Ska drämma in en planritnings-karta på huset snart..

/Jimmy
 
Roligt att ni har hittat ett hus till slut :)

En fråga, du nämner besiktning. Är det ni som har gjort en besiktning av huset eller är det säljaren? Om ni inte har gjort en egen besiktning så bör ni noga kolla upp vad som gäller för den besiktning som är utförd. Kan ni ta del av besikningen och åberopa dolda fel eller liknande?

Jag personligen skulle aldrig köpa ett hus utan att ha betalat för en egen besiktning där jag själv har möjlighet att ställa besikningsmannen till svars om det uppstår problem i efterhand. Detta oavsett vilka "garantier", "varudeklareringar" mm. som påstås vara genomförda av mäklare/säljare. Det är ditt ansvar som köpare att besikta enligt jordabalken och om du förlitar dig på en besiktning som är utförd av säljaren så kan det bli problem.

Tänkte bara som ett tips i och med att det verkar ha gått undan i svängarna för er. Det är trots allt ingen stor kostnad att anlita en besiktningsman.

Nu hoppas jag naturligtvis att att går bra för er! Lycka till med huset :)

/M
 
Wow, det blev alltså ännu bättre!
Då får man väl gratulera!
Men inflyttningen verkar ganska sent? Men så klart, då hinner ni lägga undan lite pengar.
 
maggiem skrev:
Wow, det blev alltså ännu bättre!
Då får man väl gratulera!
Men inflyttningen verkar ganska sent? Men så klart, då hinner ni lägga undan lite pengar.
Ja, vi hinner spara ihop så vi kan modifiera huset lite. :)

Och nya tapeter i barnens sovrum + nytt golv i det stora (20 kvm) sovrummet uppe ..

Tack tack.
 
Mattias_Maria skrev:
Roligt att ni har hittat ett hus till slut :)

En fråga, du nämner besiktning. Är det ni som har gjort en besiktning av huset eller är det säljaren? Om ni inte har gjort en egen besiktning så bör ni noga kolla upp vad som gäller för den besiktning som är utförd. Kan ni ta del av besikningen och åberopa dolda fel eller liknande?

Jag personligen skulle aldrig köpa ett hus utan att ha betalat för en egen besiktning där jag själv har möjlighet att ställa besikningsmannen till svars om det uppstår problem i efterhand. Detta oavsett vilka "garantier", "varudeklareringar" mm. som påstås vara genomförda av mäklare/säljare. Det är ditt ansvar som köpare att besikta enligt jordabalken och om du förlitar dig på en besiktning som är utförd av säljaren så kan det bli problem.

Tänkte bara som ett tips i och med att det verkar ha gått undan i svängarna för er. Det är trots allt ingen stor kostnad att anlita en besiktningsman.

Nu hoppas jag naturligtvis att att går bra för er! Lycka till med huset :)

/M

Hej!

Vi förlitar oss på att Anticimex har gjort sitt jobb i det hela, och det är ansvarsförsäkrat av säljaren.
Jag antar det är fram tills vi flyttar in.

Vi litar också till 100 % på säljarna som vi hade ett långt samtal med idag.

Vi ska fundera ang besiktning, det ska vi.
Men nu när det är 8 månader kvar så känns det som att de får ligga på is ett tag.

Hej svejs!

/Jimmy
 
Edit: Besikta med egen mäklare från annan ort.
 
Kan tänka mig att det är ovanligt i mindre kommuner men i storstäderna förekommer detta regelbundet.

Tänkte bara säga att en besiktning kan fylla flera funktioner. Med tanke på den relativt långa tiden till tillträde, under vilken säljaren ansvarar för fel som uppkommer fram till tillträdesdagen, så kan det faktiskt vara taktiskt att inte besiktiga fastigheten ytterligare innan tillträdet.

Jag skulle nog välja att besiktiga precis innnan tillträdesdagen.

Fel som uppmärksammas då och som inte står med på den tidigare besiktningen har ju säljaren i så fall svårt att komma undan. Det finns ju ett besiktningsprotokoll utfört på uppdrag av dem själva som anger att det inte finns andra fel. Det behöver alltså inte handla om dolda fel utan räcker med fel som innebär att fastigheten försämrats under tiden fram till tillträdesdagen. Trasigt trappräcke, repor på parketten som innebär att denna måste slipas om etc. etc.

Ansvaret för fastighetens försämrning mellan köpehandling och tillträdesdagen följer inte samma felbedömning som dolda, respektive icke dolda fel.

Bara en tanke :rolleyes:
 
Flyttar ni in 15 juni nästa år?

O ni vill låta besiktningen ligga på is??

Det är väl bättre att ta besiktningen nu o kanske en ny besiktning innan ni flyttar in.....

Och lita på säljarna när du gör ditt största husaffär någonsin? Ni känner dem väl m a o.?
 
Fam. Ericsson skrev:
Hej!

Vi förlitar oss på att Anticimex har gjort sitt jobb i det hela, och det är ansvarsförsäkrat av säljaren.
Jag antar det är fram tills vi flyttar in.

Vi litar också till 100 % på säljarna som vi hade ett långt samtal med idag.

Vi ska fundera ang besiktning, det ska vi.
Men nu när det är 8 månader kvar så känns det som att de får ligga på is ett tag.

Hej svejs!

/Jimmy
I vårt fall hade anticmex gjort sitt jobb när det gällde besiktningen. Även detta hus var ansvarsförsäkrat. De hittade inget fel i fastigheten som var helt nyrenoverad. Däremot missade de helt och hållet att den golvvärme som säljarna nyligen satt in i hela huset var en absolut riskfaktor i detta gamla hus. Efter att ha pratat med en certifierad och välrenomerad byggnadsingenjör och besiktningsman avrådde han oss absolut från att köpa det huset. Risken för framtida mögelskador var enligt honom mycket stor! Mycket riktig hittade vi sedan samma information i flera rapporter på internet. Vi drog oss ur köpet samma dag som vi skulle signera kontraktet. Vem bryr sig att huset är ansvarsförsäkrat om man måste bo i ett för hälsan skadligt hus med sina barn. Dessutom skulle en eventuell skada innebära att ni får processa mot försäkringsbolaget och inte mot privarperson - sämre läger för er.

Alltså - besikta huset på en gång så att ni vet i vilket skick huset var vi köpetillfället. De en riktigt duktig! Besikta det sedan en gång till vid tillträdet!
 
kungkokos skrev:
I vårt fall hade anticmex gjort sitt jobb när det gällde besiktningen. Även detta hus var ansvarsförsäkrat. De hittade inget fel i fastigheten som var helt nyrenoverad. Däremot missade de helt och hållet att den golvvärme som säljarna nyligen satt in i hela huset var en absolut riskfaktor i detta gamla hus. Efter att ha pratat med en certifierad och välrenomerad byggnadsingenjör och besiktningsman avrådde han oss absolut från att köpa det huset. Risken för framtida mögelskador var enligt honom mycket stor! Mycket riktig hittade vi sedan samma information i flera rapporter på internet. Vi drog oss ur köpet samma dag som vi skulle signera kontraktet. Vem bryr sig att huset är ansvarsförsäkrat om man måste bo i ett för hälsan skadligt hus med sina barn. Dessutom skulle en eventuell skada innebära att ni får processa mot försäkringsbolaget och inte mot privarperson - sämre läger för er.

Alltså - besikta huset på en gång så att ni vet i vilket skick huset var vi köpetillfället. De en riktigt duktig! Besikta det sedan en gång till vid tillträdet!
Hej!

Jag förstår eran kritik och så.

Men besiktningen är gjord 19 Sep, skulle vi då göra om den fast med en annan besiktningsman?

Vi känner inte köparna, nej.

Vi är glada för vårat beslut ändå, ni får säga precis vad ni vill. Det är ju ändå vårat val?
Har även pratat med Anticimex via telefon igår och vi pratade om det "småfel" som just dom hittat i huset.
Radiatorvred var borttagna, småväxter intill förråd, isolerglas äldre än 20 år, bla bla.

Vi litar fullt på hans ord.
Om vi inte kan lita på dom, vilka kan man då lita på ??

Bara undrar.

/Jimmy
 
Jag skulle börja med att anlita den besiktningsman som jag anlitar..... o inte den som mäklaren eller säljaren anlitar.. Håller du själv inte med om detta?
 
...förlåt...menar att jag skulle hellre lita på min besiktningsman och inte mäklarens eller säljarens.
 
Fam. Ericsson skrev:
Hej!

Jag förstår eran kritik och så.

Men besiktningen är gjord 19 Sep, skulle vi då göra om den fast med en annan besiktningsman?

Vi känner inte köparna, nej.

Vi är glada för vårat beslut ändå, ni får säga precis vad ni vill. Det är ju ändå vårat val?
Har även pratat med Anticimex via telefon igår och vi pratade om det "småfel" som just dom hittat i huset.
Radiatorvred var borttagna, småväxter intill förråd, isolerglas äldre än 20 år, bla bla.

Vi litar fullt på hans ord.
Om vi inte kan lita på dom, vilka kan man då lita på ??

Bara undrar.

/Jimmy
Ajajaj - inte lita på ett förbesiktigat hus !!!

Jag har läst dussintals historier där köparna blivit både besvikna och i vissa fall ruinerade för att dom litade på ett förbesiktningsprotokoll ! Även om både säljarna (ett bra betyg kanske) och Anticimex (betyder ingenting) känns pålitliga så gör en egen besiktning !

Ta dit en egen besiktningsman. de tusenlapparna i sammanhanget är ingenting mot om ni senare måste bekosta renoveringar på 100 000 -tals kronor och renovera halva huset pga radon, mögelskaor eller liknande !

Dessutom får ni ju chansen att gå igenom huset med en sakkunnig personligen.

Är det nyrenoverat - begär kvitton fårn framförallt våtrumsbyggarna och rörmokare/elektriker. Det finns det också en hel del varnande exempel på - hus som sett ut som om de var i tipp-topp klass, men underlaget var inte rätt utfört och inom ett par år börjar det gå snett. Inget som anticimex kollar efter kankse - kanske itne ens om ni tar dit en egen bes. man som är mer "köparvänlig" - men större chans att hitta ngt om fler har titta på det iaf.
Nybyggen/nyrenoveringar är ju den största risken i många fall. Man betalar mer för något som ser fräscht ut, men som är obeprövat. I äldre hus med äldre standard så syns det ju om ngt är på tok mycket lättare.

Känns det pinsamt att säja till säljarna att ni vill besiktiga ? Motivera det med att ni gärna vill vara med när genomgången görs och att ni både för er och deras skull vill slippa strul när köpet är över - dom torde ju vara intresserade av en seriös köpare dom också - om dom är seriösa ...

Ett tillägg: Ansvarsförsäkringar för besiktningar gjorda av säljaren är inte så bra som dom ger sken av, att ta en process med ett försäkringsbolag för ev skada är inte alltid så lätt. Och har ni inte fullgjort er undersökningsplikt så ser ju saker och ting inte bättre ut direkt vid ev reklamation.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.