Hej, tänkte skaffa en skruvautomat för kommande skruvande takgips.

Vad som gjort mig osäker är festools 4500 och 2500 modell. Då jag helst inte vill köpa två maskiner som hemma fixare vill undrar jag vilken man bör köra på? Menar man vet ju aldrig när man kan ha nytta av den ena för tex skruva osb eller golv spån? Vad rekommenderar ni och vad kan era erfarenheter säga om dessa två modeller?
 
Jag har bägge och 4500 är för gips och 2500 för spån/plywood. Så ska du bara skruva gips kör på 4500.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Jag har bägge och 4500 är för gips och 2500 för spån/plywood. Så ska du bara skruva gips kör på 4500.
Men borde man köra 2500 om man vill köra både och ? Den lär främst användas för gips men någongång kommer jag säkert skruva något annat skivmaterial. Eller kan man köra det med 4500 också ? Eller är 4500 alldeles för klen för spån etc ?
 
2500 är ju lite seg att skruva gips med men det går ju.
 
Stefan N Stefan N skrev:
2500 är ju lite seg att skruva gips med men det går ju.
Men kan man inte alls skruva spån eller plyfa etc med 4500?
 
Jag har en av modellerna, vet inte vilken men jag har skruvat både osb och gips med min.
Har för mig att någon av dom var bra för trall, det är nog inte den jag har
 
D Datagubben skrev:
Men kan man inte alls skruva spån eller plyfa etc med 4500?
Nej, den orkar inte.
 
I ditt fall hade jag valt 2500:an, de som skiljer dom är varvtalet, 4500:an går på högre varv, vilket man gillar om man går på stora jobb med mycket gips som skall monteras.
De är ju två proffsmaskiner typ Rolls-Royce om du jämför med mycket annat på marknaden
 
Jag kör med båda maskinerna och jag tycker båda funkar bra till gips, 2500 upplever inte jag som slö utan föredrar nästan den.

Med en 4500 kan man köra på -MAN- läget så fungerar det bra o dra OSB, man måste "hugga i" skruven och sedan köra knappen manuellt.

Skall det dras spån el trall så är det 2500 som gäller
 
M Mickebandsåg skrev:
Jag kör med båda maskinerna och jag tycker båda funkar bra till gips, 2500 upplever inte jag som slö utan föredrar nästan den.

Med en 4500 kan man köra på -MAN- läget så fungerar det bra o dra OSB, man måste "hugga i" skruven och sedan köra knappen manuellt.

Skall det dras spån el trall så är det 2500 som gäller
tack, vilken hade du köpt idag om du bara får köpa 1?

Ska främst använda den för gipstak men man vet inte om man någongång behöver
skruva andra skivmaterial.
 
Jag har 4500 och dragit otaliga 1000skruv genom Formplywood och in i förstärkningsregel utan något som helst problem, osb in i trä är en nobrainer. Fräscha batterier, bra skruv och bra bits är alltid att föredra.
 
A atomlab skrev:
Jag har 4500 och dragit otaliga 1000skruv genom Formplywood och in i förstärkningsregel utan något som helst problem, osb in i trä är en nobrainer. Fräscha batterier, bra skruv och bra bits är alltid att föredra.
Hm så du tycker 4500 fungerar mer än tillräckligt ? Har du kört med band då?
 
Absolut. Jag har iof inte använt 2500. Men kan själv inte se varför den inte skulle dra in skruv i OSB som någon ovan skrev.

Yes bara band. Har en annan maskin om jag skulle få för mig att köra enpetare. Men faktum är att jag går hellre och hämtar gipsdragaren även för 20 skruv just för den är så enkel och bra att använda.
 
A atomlab skrev:
Absolut. Jag har iof inte använt 2500. Men kan själv inte se varför den inte skulle dra in skruv i OSB som någon ovan skrev.

Yes bara band. Har en annan maskin om jag skulle få för mig att köra enpetare. Men faktum är att jag går hellre och hämtar gipsdragaren även för 20 skruv just för den är så enkel och bra att använda.
tack men du har kört osb med band då?
 
Jag har en 2500, och har inte testat 4500. Skitnöjd med min 2500. Givetvis går den något långsammare än 4500 i gips, men det har aldrig stört mig. Att kunna skruva golvspån har varit en stor fördel, det tror jag inte att den snabbare maskinen klarar. Om någon av maskinerna hade kunnat skruva farmarskruv i plåt, hade det sparat mig en massa irritation i somras. Tyvärr tror jag inte att det går. Eller finns bandad farmarskruv?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.