Attitudeswe
Unikt namn Unikt namn skrev:
På Inet var det lite skralt med arbetslaptops.
Men detta är den billigaste jag skulle valt. Men 21k känns helt ärligt i överkant även om jag tycker att Lenovo Thinkpad levererar kvalité. En snarlik borde gå att hitta billigare någon annan stans.
[länk]

Har ej provat AMD/Ryzen i bärbara och knappt Asus heller, så jag kan inte med gott samvete rekommendera en sådan.
Hp 470 med i7 gen13 för 13400 inkl moms. lite mer med vettig garanti...

https://www.proshop.se/Baerbar-dato...risjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
En gen 12 i5 är snabbare än en gen 11 i7. Dessutom halva strömförbrukningen

[länk]
Jag har aldrig gillat de där enklare jämförelse siterna, det är för mycket viktiga detaljer som förvinner och förenklingen resulterar inte i en sanning.
Jag föredrar att kika på Notebookcheck för att bilda mig en prestanda uppfattning om en given laptop cpu.

Men, vid ett riktigt scenario där TS arbetar med sin laptop kommer inte en i5 räcka dubbelt så länge som en i7 även om den är ett år nyare. i5an är dessutom troligen långsammare eftersom TDP siffran snarare bestämmer hur mycket processorn får gasa på ur ett värmeperspektiv än hur mycket den faktiskt konsumerar för att göra en operation.

Kan gärna debattera dessa detaljer i en annan tråd, men det blir nog till stor del irrelevant information för TS.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Både Lenovo, HP och Dell har laptop serier som framförallt är framtagna för "släpa dagligen till arbetsplatsen".

För Lenovo har de serierna T och X i namnet (T16 tex).

HP har Probook (470 som jag länkade) och Elitebook

Dell har XPS (och till viss del Latitude, även om jag är besviken över hur rappliga de blivit).

Dessa håller en väsentligt högre kvalitet än respektive modeller som riktar sig mot konsumenter och budgetsegmentet.


Köper du en sådan modell för just arbete är risken att du blir missnöjd mycket mindre.

Förutom en "arbetsdator" skulle jag leta efter en I7 med 16gb+ ram.

Jag ska kolla lite på Inet och se vad de har i lager.
Medhåll på detta! Jag har en del erfarenhet av att skruva i laptops och även om det ofta är samma komponenter så är det milsvid skillnad i byggkvalitet och det märks också vid användande. Alltifrån materialval till konstruktionslösningar. Jag skulle även vilja hävda att skärmpanelerna är av betydligt högra kvalitet på businessmodellerna.

Jag har plockat ner flera laptops i molekyler i princip för att felsöka och senare skruvat ihop och ev. bytt någon komponent. Å i andra ändan av skalan (dyra) Acer och Asus-datorer som knappt gick att skruva något alls i och med så klen plast så skiter spricker när man monterar ihop den igen.

Med det sagt så är inte alla konsumentmodeller skräp, jag sitter t.ex. i skrivande stund vid en billig 3 år gammal Huawei-laptop som trots att den är jätteplastig har fungerat utmärkt. Däremot skulle jag inte orka skriva mer än några rader på det svampiga, flexiga och knarriga tangentbordet.

Att modellerna ovan som tillhör businesssegmentet generellt är av högre kvalitet än 95% av elektronikladornas sortiment är vedertaget.

Sen kan jag personligen rekommendera Toshiba i största allmänhet som brukar vara välbyggda oavsett prisklass.

EDIT: sen vill jag förstås också rekommendera rekonditionerade datorer med många mil kvar. Billigteknik.se och reuseit.se är två bra handlare för det.
 
Redigerat:
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
9999+moms för 17"

[länk]

8500+moms för 16". +1600 för 3 år pro support: [länk]
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Hp 470 med i7 gen13 för 13400 inkl moms. lite mer med vettig garanti...

[länk]
B Bästerortarn skrev:
Medhåll på detta! Jag har en del erfarenhet av att skruva i laptops och även om det ofta är samma komponenter så är det milsvid skillnad i byggkvalitet och det märks också vid användande. Alltifrån materialval till konstruktionslösningar. Jag skulle även vilja hävda att skärmpanelerna är av betydligt högra kvalitet på businessmodellerna.

Jag har plockat ner flera laptops i molekyler i princip för att felsöka och senare skruvat ihop och ev. bytt någon komponent. Å i andra ändan av skalan (dyra) Acer och Asus-datorer som knappt gick att skruva något alls i och med så klen plast så skiter spricker när man monterar ihop den igen.

Med det sagt så är inte alla konsumentmodeller skräp, jag sitter t.ex. i skrivande stund vid en billig 3 år gammal Huawei-laptop som trots att den är jätteplastig har fungerat utmärkt. Däremot skulle jag inte orka skriva mer än några rader på det svampiga, flexiga och knarriga tangentbordet.

Att modellerna ovan som tillhör businesssegmentet generellt är av högre kvalitet än 95% av elektronikladornas sortiment är vedertaget.

Sen kan jag personligen rekommendera Toshiba i största allmänhet som brukar vara välbyggda oavsett prisklass.

EDIT: sen vill jag förstås också rekommendera rekonditionerade datorer med många mil kvar. Billigteknik.se och
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag har aldrig gillat de där enklare jämförelse siterna, det är för mycket viktiga detaljer som förvinner och förenklingen resulterar inte i en sanning.
Jag föredrar att kika på Notebookcheck för att bilda mig en prestanda uppfattning om en given laptop cpu.

Men, vid ett riktigt scenario där TS arbetar med sin laptop kommer inte en i5 räcka dubbelt så länge som en i7 även om den är ett år nyare. i5an är dessutom troligen långsammare eftersom TDP siffran snarare bestämmer hur mycket processorn får gasa på ur ett värmeperspektiv än hur mycket den faktiskt konsumerar för att göra en operation.

Kan gärna debattera dessa detaljer i en annan tråd, men det blir nog till stor del irrelevant information för TS.
Lenovo blir det nog inte iallafall, eftersom jag av nån anledning inte gillar dom datorerna.

Datorerna som jag kollar på och som jag funderar på är:

https://www.inet.se/produkt/1974947/acer-aspire-5-17-i7-32gb-1tb

https://www.inet.se/produkt/1974946/acer-aspire-5-15-i7-32gb-1tb

Ingen av dom datorerna verkar vara nån direkt "företagsdator" då dom ligger under "standarddator" hos Inet.

Funderar även på den här, som några av er länkat till.

https://www.dustin.se/product/5011350416/470-g10?tab=specification&scrollToTab=true

Vad tror ni, vilken av dom länkade datorerna tycker ni ser bäst ut..?!

Sen funderar jag även på att byta ut min "privata" dator, då den är inne på sitt 9:e år. Och då funderar jag på den här, och den ligger under "företagsdator" hos Inet. Vad tror ni om den..?!

https://www.inet.se/produkt/1974487/asus-expertbook-b5-b5402cba-i5-16gb-256gb

Toshiba är ju också ett alternativ, men jag har inte hittat nån som jag kan tänka mig. Om det är nån som hittat en Toshiba som ser bra ut får gärna skicka en länk.
 
Redigerat:
Ljusstyrka, kontrast, skärm panel så hade jag satsat på Acer15.6.
 
Unikt namn
@Henke_01 Av de länkade hade jag köpt HP datorn från Dustin.

Vad har du för behov för din privata dator? Är det mest surf och kanske film?
 
T TypRätt skrev:
En dator är stor och tung och står på golvet, på bordet står sedan 2x32tums skärmar. Sedan behöver man en skön stol.

Ok, jag överdrev duger fint med 2x27''
Det viktigaste med en riktig dator är att trefasmatningen kommer in på rätt ställe. Allt under 3x32A är för klent.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
@Henke_01 Av de länkade hade jag köpt HP datorn från Dustin.

Vad har du för behov för din privata dator? Är det mest surf och kanske film?
Jag är väl egentligen ingen HP älskare när det gäller datorer, utan jag har alltid haft Acer, Asus och Toshiba och har varit väldigt nöjd med dom.

Privata datorn är väl egentligen inga speciella behov. Betala räkningar, surf, eventuellt film och kanske nåt enklare spel.

Största kraven jag har på datorerna är att på företagsdatorn vill jag ha minst i7, och bildskärm 15.6" eller 17.3". Och privata datorn i5 och bildskärm högst 14", sen vill jag gärna ha bakgrundsbelyst tangentbord på båda.
 
Redigerat:
Attitudeswe
Redigerat:
Egentligen var ju inte min fråga från början vilket märke på datorn jag ska köpa utan frågan var valet mellan 15.6" och 17.3".. Men dom flesta av er föreslår 17.3" före 15.6"..?
 
Vad skulle ni rekommendera för storlek på surfplatta? Jag funderar på en Samsung galaxy S9+ med en skärm på 12,4". Men då blev jag osäker om det blir för stort, så man ska ta en vanlig S9 istället som ligger på 11"..?! Vad tror ni?
 
Attitudeswe
Mindre/ingen skärm = lägre klimatavtryck och mindre inflationsdrift. Behöver man verkligen 3 nya skärmar på 2 månader?
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Mindre/ingen skärm = lägre klimatavtryck och mindre inflationsdrift. Behöver man verkligen 3 nya skärmar på 2 månader?
Det där var nog bara en onödig kommentar, var frågan riktad mot klimatavtryck och inflationsdrift?! Eller vad fick dig att ta upp sånna påståenden?

Om man verkligen behöver 3 nya skärmar på 2 månader?! Ja, varför inte?! Syftar du på datorerna också så är det väl bland annat olika användningsområden på dom kanske...
 
H Henke_01 skrev:
Jag funderar på att köpa en ny dator, men är lite osäker på om man man ska ta en 15.6" eller 17.3"..?! Jag har även en 13"/14" dator som är lätt att ta med om jag ska åka nånstans och behöver en dator med mig eller om jag av nån annan anledning behöver en mindre dator. Den på 15.6" eller 17.3" kommer jag mestadels att ha i huset och behöver alltså inte bära runt så mycket med den. Då jag även kommer ha en mindre dator på 13-14 tum, så är ju inte steget upp till 15.6 så stort, så då funderar jag på om man kanske ska satsa på en 17.3".. Eller vad tror ni..?!
Personligen så köpte jag en MS Surface Pro 7+.
Relativt liten skärm, men hemma är den dockad till 2st 32" skärmar & externt tangentbord.
Ska jag iväg så är den liten & smidig att ha med sig.
 
L lat skrev:
Personligen så köpte jag en MS Surface Pro 7+.
Relativt liten skärm, men hemma är den dockad till 2st 32" skärmar & externt tangentbord.
Ska jag iväg så är den liten & smidig att ha med
L lat skrev:
Personligen så köpte jag en MS Surface Pro 7+.
Relativt liten skärm, men hemma är den dockad till 2st 32" skärmar & externt tangentbord.
Ska jag iväg så är den liten & smidig att ha med sig.
Jo, jag har en Microsoft Surface Go 2. Men jag känner inte att den täcker mina behov riktigt, så därför tänkte jag köpa ny "riktig" surfplatta och ny dator/datorer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.