Mattsson86 skrev:
Jag köpte min lackfräs i mitten på maj och har nu gjort en gavel trären och fräst lite på en långsida. Jag har kanske fräst ca. 40 m2.

Jag betalade 3300 för maskinen inkl. Ett 10-pack extra skär varav jag har flera nya kvar.

Är de nån som har en aning om vad den kan vara värd nu om jag skulle sälja den?
Tråden är väl ganska död nu men jag undrar hur du använt den på husvägg? Om du kör trärent med denna på panelbrädorna får du ju ganska släta ytor med cirkulära mönster och det funkar väl inget bra med fasadfärgen? Eller går du på med något mer för att rugga upp efteråt? Jag måste slipa lite på mina dörrar och karmar efteråt för att få bort cirklarna som blir men det är å andra sidan finsnickerier.
 
De stämmer som du säger att man får en slät yta med cirkulära mönster, men jag tyckte att de var en tillräckligt bra yta för att måla på. Jag körde på rätt hårt med enda syfte att få bort den gamla färgen så ytan är ju långt ifrån lika slät som tex. en hyvlad regel. Att de blev runda mönster på fasaden sket jag i pga. begränsat med tid och för att den väggen var så extremt dålig innan jag började så vad som helst ser bättre ut än väggen gjorde från början. Men visst, tiden får visa hur länge färgen sitter kvar. Jag grundade med en ren alkydgrund som jag tyckte sög in rätt bra i trät men vi får se ☺ ser de skapligt ut i 8-10 år så är jag nöjd. Kan bli ett fasadbyte efter de 😀
 
Nu var det lite över två år sedan jag körde med lackfräsen på en träfasad. Fick liknande resultat som ovan. Hittills ser det bra ut. Även i mitt fall är det aktuellt med fasadbyte när ommålning behövs. Har bara gott att säga om lackfräsen förutom att man bör vila mellan fräspassen. Vibrationerna från fräsen tar hårt på händerna vid längre användande.
 
  • Gilla
Mattsson86
  • Laddar…
Vibrationer ja ☺ armarna va bortdomnade på kvällen så man fick hålla ölen med båda händerna för o inte riskera att tappa den 😀
 
  • Gilla
Germanpilsner
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.