11 898 läst · 28 svar
12k läst
28 svar
Köpekontrakt med omöjligt datum för tillträde
Sant, men jag är inte säker på att min bank skulle vara så intresserad av att ge mig lån utan säkerhet. Men kanske, så skulle man kunna göra. Men i så fall är ju den lösning vi har fått nu med tillgång till lägenheten utan att ha betalat betydligt enklare.mlkjhr skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg
Ja, det är sjukt att det gick oss förbi.KnockOnWood skrev:
Jag tror helt klart att det finns en överrepresentation av krånglighet bland högutbildade. Om det är fler stockholmare som är det vet jag inte. Själv är jag rejält krånglig, men i det här fallet så var det väldigt enkelt: Få ett datum för tillträde, säga upp lägenheten från det datumet. Det var när det skulle bytas datum som krånglet började...KnockOnWood skrev:
När jag flyttade från mina föräldrars villa (såldes, jag bodde ensam där sista tiden) till bostadsrätt (köpare av villan sålde bostadsrätten till mig, tre parter vid kontraktsskrivningen), så flyttade vi samma dag. Vi båda hade tillgång till var sin lastbil, bytte nycklar vid villan.
När jag några år senare bildat familj så blev det flytt från bostadsrätten till villa. Den flytten drog vi ut på under tre månader, av olika anledningar bl.a. pga förskoleplats.
När jag några år senare bildat familj så blev det flytt från bostadsrätten till villa. Den flytten drog vi ut på under tre månader, av olika anledningar bl.a. pga förskoleplats.
Redigerat:
Ni skulle kunna bo på Hotel en natt. F skulle kunna hämta era saker på eftermiddagen, låta bilen stå i flyttfirmans garage under natten för utkörning nästa dag. Hotelnattskostnaden kan du kanske få helt eller delvis av säljaren.
En annan variant är att hyresgästen som kommer efter er kan flytta in en dag senare. Ni betalar till nya hyresgästen 1/30 av månadshyran + en liten extra slant som tack.
En tredje variant är att ni skriver köpebrevet nån dag innan och banken håller köpesumman hos sig på ett separat konto och gör utbetalningen när ni fått tillgång till lägenheten.
En annan variant är att hyresgästen som kommer efter er kan flytta in en dag senare. Ni betalar till nya hyresgästen 1/30 av månadshyran + en liten extra slant som tack.
En tredje variant är att ni skriver köpebrevet nån dag innan och banken håller köpesumman hos sig på ett separat konto och gör utbetalningen när ni fått tillgång till lägenheten.
Jo alla dessa tre varianter (eller åtminstone de första två) skulle fungerat, men då vi verkligen ville flytta in tidigare var det bara i sista hand. Jag var mest intresserad av om det fanns några möjligheter att hävda vår rätt rent juridiskt.Hemmakatten skrev:Ni skulle kunna bo på Hotel en natt. F skulle kunna hämta era saker på eftermiddagen, låta bilen stå i flyttfirmans garage under natten för utkörning nästa dag. Hotelnattskostnaden kan du kanske få helt eller delvis av säljaren.
Lösningen föreslogs till slut av säljaren: vi kommer få flytta in söndagen den 31:a, men skriva papperna den 2:a. Vi står med andra ord ingen risk själva, men säljaren tar en risk. Det är fine med oss, och inget kommer hända heller givetvis...
Säljaren som ägare försäkrar fastigheten tills överlåtelsen skett fullt ut och ansvar har överförts juridiskt. Däremot gäller förstås inte vissa delar av försäkringen om skada åsamkas av de som tillträtt då nycklar överlämnats frivilligt. Dock lär fastigheten vara tömd redan så det är endast några få osannolika scenario som egentligen kan uppstå.Nyfniken skrev:
När jag blev erbjuden den lösningen av säljaren var min första reaktion "Jag vet inte, borde det inte kunna bli en del skit med försäkringar då t.ex.?". Svaret var att säljaren själv jobbade med försäkringar och att det inte skulle vara något problem.
Jag talade också med en kompis som varit mäklare, och han hävdade att man som mäklare bör starkt avråda en säljare från att göra på det här sättet. Men som sagt är det väl säljaren som står största risken. Själva har vi inte så mycket bohag att tala om, det mesta är magasinerat då vi inte bor så stort nu. Det handlar mest om kläder, ett par ikeabyråer och en 4 år gammal inte särskilt häftig TV.
Men det är väl som man säger: "famous last words..."
Jag talade också med en kompis som varit mäklare, och han hävdade att man som mäklare bör starkt avråda en säljare från att göra på det här sättet. Men som sagt är det väl säljaren som står största risken. Själva har vi inte så mycket bohag att tala om, det mesta är magasinerat då vi inte bor så stort nu. Det handlar mest om kläder, ett par ikeabyråer och en 4 år gammal inte särskilt häftig TV.
Men det är väl som man säger: "famous last words..."
Då bör det ju vara tämligen riskfritt för er del.jonmo skrev:
Ja å det senariot har vi ju läst om i Hevi´s tråd.... Även ett kylskåp kan börja brinna under pågående flyttstädning.Lolle skrev:Säljaren som ägare försäkrar fastigheten tills överlåtelsen skett fullt ut och ansvar har överförts juridiskt. Däremot gäller förstås inte vissa delar av försäkringen om skada åsamkas av de som tillträtt då nycklar överlämnats frivilligt. Dock lär fastigheten vara tömd redan så det är endast några få osannolika scenario som egentligen kan uppstå.
Den egna hemförsäkringen gäller på den ort man är skriven alternativt på försäkringsställe. Förutom detta finns bortaskydd eller lösöresskydd utanför hemmet oftast med ett maxbelopp på 50-100 000kr.Nyfniken skrev:
Däremot finns inga hinder för köparen att försäkra nya fastigheten från inflyttningsdatum vilket då ger ett fullgott skydd förutom att byggnaden inte omfattas i laglig mening förrän affären juridiskt sett är klar. Under denna tid står säljare eller dennes försäkringsbolag risken.
Ett av scenariona som kan inträffa är just skada på fastigheten där man då för förhandla om åtgärd eller begära hävning av köp ifall fastigheten försämrats på ett väsentligt sätt.