TS har ju redan slängt ut köparen tills köpet är fullbordat. Det finns ingen anledning att göra mer än så.
 
  • Gilla
Polyester och 2 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Tycker det låter som ett upplägg där huset ska renoveras mer eller mindre och mer eller mindre seriöst och sedan säljas vidare med förtjänst. Smyga sig in så fort som möjligt, för att slippa ligga ute med pengar.
Det är inte alls säkert att det var ngt skumt med själva budet, många som är intresserade av ett speciellt område håller koll på vad som kommer ut på marknaden. Mäklare (seriösa sådana!) kan ofta områden och värderar efter den. Man har ju också möjlighet att säga nej.

Istället för att bråka om en elräkning kontakta mäklaren och kräv att denne ställer samman ALLA papper, foton mm som hen måste ha gjort innan objektet lades ut! Huset är väl fotat och prospekt skrivet som ni fått? Då har ni ett underlag för hur objektet såg ut vid försäljning. Hur man sen tolkar situationen OM det skulle leda till rättslig prövning vet jag inte, d v s att ni lämnat ut nyckel. Det blir kanske ord mot ord vid rättslig prövning.

Visar sig mäklaren ovillig att hjälpa till hoppar man över denne och går direkt till högsta chefen och pratar med hen. Man håller sig lugn, städad men bestämd!
Inget socker i btankar och andra dumheter . Ni har ju självmant lämnat ut nyckel om än i god tro. Jobba på att få köpet färdigt (ni har väl fått handpenning?), resten av köpeskillingen och lämna detta bakom er.

Allt praktiskt ska en mäklare sköta och jobba både för köpare och säljare. Här har det inte skett korrekt, hen behöver inte vara "skum", inkompetens räcker långt.

Jag skulle välja den vägen och inte börja processa, som många sagt här redan blir det en lång och dyr historia och jag antar att man även tvingas betala motpartens rättegångskostnader (?) om man förlorar. Har en syster som driver egen advokatbyrå, ska fråga henne.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
MRLINDELL MRLINDELL skrev:
Ett korkat beteende. Vill man sälja eller inte, man måste bestämma sig.
Hittar man bara anledningar till vad en tilltänkt köpare sysslar med anser jag att man är kocko.
Du verkar inte förstå det där med tillträdesdatum. Det finns där av en anledning.

Om du sålde din bostad och alla papper var skrivna och ni satte tillträdesdatum om två veckor för att du ska hinna flytta ut. Då skulle du alltså inte ha några som helst problem att blivande köparen, trots att du sagt nej flera gånger, åkte dit och började riva golv/väggar/tak? Mitt bland alla dina prylar? Barnens leksaker, din dator, mormors gamla fotografier och alla andra ägodelar fulla med målarfärg och slipdamm, bland bråte och maskiner?

Detta är alltså utöver det faktum att säljaren fortfarande juridiskt har ansvaret. Skulle du vilja vara ansvarig för en byggnad där någon klåpare är inne och härjar med el och vatten och bärande konstruktioner mm?

Fundera gärna lite igen på vad det är du säger.
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 6 till
  • Laddar…
B Bengt Numelin skrev:
Hans bils motor klarar väl inte lite socker.
Enligt Bosse Bildoktorn är det där med socker mest en myt:
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Jag har inte läst hela denna tråden, men minns en podd om den så kallade "doktor brasa" som köpte ett välkänt hus han ville renovera eller riva, men när han insåg det inte skulle ges tillstånd för det så försökte han helt enkelt elda upp huset. Innan tillträde. Med lånade nycklar.
Det var inte OK, han fick skaka galler. Nu räknas ju att elda upp ett hus som (vad jag förstår) mordbrand (tror man får tillämpa det rivningssättet om brandkåren är med på noterna och man har tillstånd). Riva ett hus med kofot är väl inte lika allvarligt, men som sagt, är inte huset betalt finns ju en risk att nåt sätter stopp för affären och säljaren står med ett fördärvat hus. Jag antar det är ett straff på att riva nån annans hus, innan köpet gått igenom är det ju inte köparens hus utan säljarens. Vill köparen börja tidigare med att riva och bygga får han väl be om ett tidigare tillträdesdatum?
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Nu räknas ju att elda upp ett hus som (vad jag förstår) mordbrand (tror man får tillämpa det rivningssättet om brandkåren är med på noterna och man har tillstånd).
En smula off topic, men man får inte längre elda upp sitt hus ens med räddningstjänstens goda minne, eftersom det är så fruktansvärt mycket skit som frigörs. Man ska i stället demolera och återvinna på ett ordnat sätt.
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Menar du att det går att försäkra en fastighet någon annan äger?

Kan jag då försäkra ditt hus och få ut ersättning om ditt hus "råkar" brinna ner?
Ja, det går att försäkra någon annans hus.
Det finns dock krav på att du har
"ett försäkringsbart intresse".

Ett försäkringsbart intresse kan ju vara att du bor i huset eller åtminstone använder det ibland.

Att försäkra någon annans hus helt random skulle säkert också fungera då försäkringsbolag inte (enligt mina erfarenheter) kontrollerar gentemot lagfart.
Är ju inte heller något problem för försäkringsbolaget om Du nu vill försäkra ett tjog hus och betala försäkringarna.

Att Du eller någon annan skulle få ut ersättning av Försäkringsbolaget vid eventuella skador på hus som du har lyckats försäkra utan att ha ett "försäkringsbart intresse" är däremot osannolikt.
 
  • Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
TS har ju redan slängt ut köparen tills köpet är fullbordat. Det finns ingen anledning att göra mer än så.
Dödsboet är ägare till fastigheten , TS är ombud med uppdrag att sälja fastigheten . Med uppdraget följer
troligtvis inte att lämna ut nycklar till köparen innan tillträdet vilket kan anses som ett medgivande till köparens
åtgärder som TS kan bli ansvarig för om köparen inte kan fullgöra. Bouppteckningen kan bestridas .
TS position i bouppteckningen framgår inte .
Att köparen blivit utestängd är bra men medför kostnader för köparen och ett surt förhållande.
Bäst att avsluta försäljning snarast i enlighet med uppdraget, ligg på Skatteverket .
Påtala i mejl till köparen l att ni hade avtalat att köparen får låna nycklar endast för mätning. Att utförda
rivning och byggarbeten inte var avtalade . Hoppas TS tog reg.nummer på hantverkarbilar .
Med en stor portion tur svarar köparen och medger förhållandet. Om han inte svarar talar det i TS favör.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
T Truckfighter skrev:
Kontraktet skrevs i januari och de får tillträde när bouppteckningen kommit, vilket den ska göra nästa vecka. Vi gav ut nyckeln för att va schyssta är väl lugnt om han e där och mäter lite huset e tomt och sålt med friskrivningsklausul.
Stoppa köparen omedelbart. Hur är det med försäkringen? Om det mot förmodan skulle brinna ner. Vad händer då? Mitt råd är att byta lås. Lämna över nya nyckeln på tillträdesdagen. Sålde själv ett hus för några år sedan. Köparen ville ha tillträde tidigare för att vi redan hade flyttat. Det blev inga nycklar förrän köparen hade erlagt hela köpeskillingen.
 
S Spikin skrev:
Dödsboet är ägare till fastigheten , TS är ombud med uppdrag att sälja fastigheten.
...
Bäst att avsluta försäljning snarast i enlighet med uppdraget, ligg på Skatteverket /QUOTE]
Jag var i liknande situation.
Vi ringde Skatteverket och förklarade att det väntade en försäljning som var blockerad. Då lyfte de upp ärendet i högen och skrev ut det samma dag.
 
Hej höreni.

1 Tillträde är tillträde. Då övergår det juridiska ägareskapet. Dessförinnan är det säljarens egendom. Det som skett är en form av hemfridsbrott och/eller egenmäktigt förfarande. Det är åtalbart.

2 VAD TROR NI ATT NI BETALAR EN MÄKLARE FÖR? Det är ju bland annat för att vara skyddad mot sådana här scenarier. Om mäklaren agerat på ett sätt som strider mot era intressen - dvs skydd av egendom - så bör hen anmälas till Mäklarförbundet. Idag är en mäklarlicens att betrakta som likvärdigt ett medlemskap i advokatsamfundet. Hela mäklarens renommé står och faller med licensen.

3 Det finns såklart ett regelverk och det ska mäklaren ha koll på.

4 Mäklaren är försäkrad och ni är - VÄL - för Guds skull!!!!!! - försäkrade genom hemförsäkringen. I värsta fall får ni stämma skiten ur köparna! Polisanmäla och få dem och deras hantverkare avhysta!

5 ALLT SKALL SKRIVAS NER PÅ PAPPER! "Komma in och mäta" och sedan börja riva väggar!!!!! Är de inte riktigt kloka!?

6 Alltså: Det finns en ägare. Det finns någon annan som på ett bedrägligt vis berett sig själv tillträde och utan tillåtelse gjort åverkan på egendomen. Det finns en mäklare. Och det finns en lagstiftning.
PS Det finns Kvällstidningar och andra media, som nog hade mumsat i sig denna fallbeskrivning.
LYCKA TILL!!!!!
 
  • Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
OK
Men vad tycker du TS ska göra nu då?
Om det är flera saker, i vilken ordning, och när?

edit:
Och välkommen till forumet! (y)

Och nu såg jag att du varit med en tid, så jag får mest välkomna första postningen. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Montymeehan
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
OK
Men vad tycker du TS ska göra nu då?
Om det är flera saker, i vilken ordning, och när?
Dokumentara ALLT! Fota bilar och material plus åverkan.
Kontakta mäklarsamfundet. Prata med banken!
Ställa mäklaren till svars och avkräva ansvar. Anmäla mäklaren om inget händer.
Kontakta advokat (efter att ha kollat rättsskyddet i hemförsäkringen). Det finns någon form av kostnadsfri hjälp man kan få via en rättshjälp, som drivs ideellt av unga jurister under utbildning.
Polisanmäla.
Ordning? Ungefär i den ordningen och allt så snart som möjligt. Innan de hunnit riva mer och eller i värsta fall skada fastigheten.
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Mikael_L
Vad händer om köparen drar sig ur affären.

Eller t.o.m råkar dö innan mäklarsamfundet har behandlat ärendet

Vad kommer banken göra?
Vad kommer polisen göra?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L
Vad ska polisanmälan förövrig gälla?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.