Markarbetaren skrev:
Ha ha ha, vilka jämförelser! En bil! Ja en bil är ju bara gå in på bilfirman och säga ABC123 så får du exakt rätt del! Hitta reservdelar till värmepumpen och induktionshällen, ja det brukar stå på grejorna vad det är för något Vet inte hur andra resonerar men går värmepumpen sönder så läser man på den, tex. Nibe, så ringer man nån som jobbar med Nibe så löser dom det.
Och de vet när kamremmen byttes?
 
Martin_B
Såvida det inte är villkorat i köpekontraktet kan jag inte i min vildaste fantasi tänka mig att köparen kan kräva någonting överhuvudtaget vad gäller kvitton. Har ni haft någon sorts muntligt avtal att han kan få kvitton sen, så är det en annan sak, då bör du ju hålla din del av "avtalet" även om han inte kan bevisa det.

Men annars kan du bara säga att du har eldat upp alla kvitton eller slängt de eller vad som helst. Sedan kan du ju vara tillmötesgående och säga att IFALL någonting krånglar och det är inom garantitiden, så kan köparen höra av sig så hjälper du honom med dokument som kvitton eller vad det nu kan vara (ibland så går garantin förlorad när en produkt byter ägare).

Däremot så förvånar det inte mig att köparen kan kräva att du visar upp intyg att de installationer och renoveringar som du säger dig ha lejt bort. Det tror jag han definitivt har rätt att kräva även efter köp. Annars kan det ju lik väl vara fuskbygge etc. med dåliga installationer, må det vara el eller vvs/badrum där ytskiktet är undermåligt utfört.
 
Claes Sörmland skrev:
Inte tar köparen över säljgarantin som TS hade på eventuella produkter via kvittona. Kvittona gäller transaktionen mellan TS och säljaren.
I vårt fall har vi säkerställt att hantverkare, leverantörer etc lovar att korrigera fel genom garantier även för den nya ägaren. Men i det sa vi inget om kvitton.
 
Men om man köpt vitvaror varför inte lämna kvittona eller kopior på spis, kyl, frys, disk osv gjorde det själv med diskmaskinen som det var garanti på då jag inte behövde det själv.
Tryckte in det i manuaeln.
 
  • Gilla
Music Man och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att vid husförsäljning gäller inte samma sak som när man säljer en bil.
För skatteverket KAN kräver kvitto i ORIGINAL när du tänkt använda detta för mindre reavinstskatt, dock om du skall kräva reklamation/garanti räcker det med en kopia på kvittot för vi vet ju alla hur bra dessa thermokvitton håller...Bleka efter ett par månader.
Så när du säljer, skicka med kopior på alla kvitton du har men behåll originalen själv, att inte ens ge kopia på kvitto kanske inte är så schysst.
Alternativt kan du ge kvitton i original när du gjort klart din deklaration hos skatteverket.

Det är dock inget krav att lämna över kopior kvitton men en schysst gest, dock kan man tänka att kvitto på golv kanske inte är lika viktig som ett kvitto på en vitvara.
 
Redigerat:
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Köparen vill nog bara ha alla kvitton för att kunna ha i sin egen bokföring så att allt går att bevisa vad som är gjort och när . Skulle han behöva kvitton för avdrag så är det väl lättare att åka till någon större bygghandlare och plocka kvitton från papperskorgen går nog fort att få ihop till en större renovering för de som vill fuska
 
Martin_B
Kokarn skrev:
Köparen vill nog bara ha alla kvitton för att kunna ha i sin egen bokföring så att allt går att bevisa vad som är gjort och när . Skulle han behöva kvitton för avdrag så är det väl lättare att åka till någon större bygghandlare och plocka kvitton från papperskorgen går nog fort att få ihop till en större renovering för de som vill fuska
Jo, men hur tusan skall han motivera att kvittona är äldre än köpekontraktet samt lagfarten för fastigheten? :D ...har han byggt en tidsmaskin också eller? hehe
Eller är de så korkade på Skatteverket?
 
Nej men en del vill ju ha papper på allt bara för att. Köparen har nog inte tänkt ha de för framtida avdrag vid ev försäljning skulle jag tro
 
Jobbar som fastighetsmäklare och stöter på "papperskravet" otroligt ofta.
Det kan som här handla om att köparen vill ha alla kvitton, eller på att de vill ha "papper" på när en innervägg monterades upp. Oftast helt ogrundade förväntningar om att det ska finnas "papper" på precis allt. GVK och OVK intyg är en helt annan sak - här vill jag själv gärna se detta eller ett intyg ifrån säljaren att allt har gjorts enligt manual i våtrum.

Köparen kan inte kräva att du ger dem kvitton, men för att slippa tjat kan du kopiera dem och ge köparen dessa. De kommer inte att ha någon nytta av dem såvida de inte försöker använda dem i sin tidigare försäljning för avdrag de egentligen inte har rätt till. Mer troligt är att de bara vill ha allt dokumenterat för det har de läst på flashback att man ska ha.
 
Det som är bra om man har kvitton på större jobb eller apparater, är ju att man vet ungefärlig spec på vad som gjordes, ev materialval, vem som gjorde det etc. Men jag håller med, det är ju löjligt om man ska ha kvitton på en brevlåda och sådant, men takomläggningar, värmepump, kök och bad, nyare vitvaror.

Då vet man dessutom att lämnade uppgifter är korrekta, att det (troligen) är fackmannamässigt gjort etc. Annars, hur ska man tex veta om fasaden ÄR målad 2010? Och dessutom bra att veta vem som gjort det, man kan ju av en eller annan anleding välja samma firma igen. Tex om värmepumpen strular, även om garantin gått ut kan man ju kontakta samma firma som installerade eller reparerade förra gången. Om avloppet är omgjort men strular så kan man kontakta firman som "borde" veta hur det är gjort.

Men det är ju samma sak med tex ritningar. Jag skulle önskat jag hade originalritningar på mitt hus. Jag fick iofs med några gamla ritningar, men inte från byggåret. Dessa är borta från både kommunens register och tidigare ägare. Jag fick dock med annan bra dokumentation. Men det är ju inget som säljaren måste lämna med. Dock hade jag sådan tur att säljaren lät mig kopiera några kort på huset när det var nybyggt. Man är ju jättetacksam för sådant.
 
  • Gilla
jimih och 1 till
  • Laddar…
Jag har bott/sommarställe på samma ställe I 52 år, jag och mina tidigare släktingar har sparat väldigt mycket i manual/räknings och dokumentationsväg.
Det är väldigt roligt att gå igenom och titta priser på tex poolen som byggdes för 50 år sen.

Om/när jag säljer ser jag det som att dokumentationen tillhör huset.

Men att kräva kvitton och dokumentetion på allt låter löjligt.

Men kopior på de senaste installationerna/inköpen låter mer än ok att ge till nya husägaren.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
L
Nu bortser jag från hur köparen uttryckt sig, men tycker inte det är så konstigt att man vill ta del av kvitton.
Hade blivit misstänksam om säljaren ser detta som världens problem. Tycker du skall ge kopia av de kvitton som är relevanta så är alla nöjda och glada.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Jag skulle vilja vända på frågan. Varför ska man inte ge köparen kopior på kvitton? Jag skulle i alla fall bli misstänksam om säljaren vägrade låta mig få kopior på kvitton.

Är det mycket kvitton/fakturor finns många bra appar för att fotografera/skanna och arkivera dokument. Dessutom har man själv nytta av att allt finns dokumenterat och arkiverat digitalt.

Alternativt låter du köparen låna alla kvitton under en dag under förutsättning att även du får det digitala resultatet - då har ni båda vunnit något på detta :)

/Krille
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Lewdis skrev:
Nu bortser jag från hur köparen uttryckt sig, men tycker inte det är så konstigt att man vill ta del av kvitton.
Hade blivit misstänksam om säljaren ser detta som världens problem. Tycker du skall ge kopia av de kvitton som är relevanta så är alla nöjda och glada.
Dags att bli misstänksam när du redan skrivit på kontraktet. Villkora köpet eller lev med det.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Ser absolut inga problem med att ge köparen kopior på kvitton.

Tror knappast att du kommer förlora något på det.

Köparen kanske istället lackar ur och börjar hitta saker att anmärka på istället.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.