Jag undrar.

Det går att sälja fakturor. De kanske går att sälja skulder :S

Till HA :D
 
Tack för alla svar!


Nu har hon kommit fram till att hon skall försöka sälja lgnheten till ngn annan istället för att kunna komma undan skadeståndet.

Men jag undrar då, om hon nu håller på och bråkar en längre tid och inte får sålt lgnheten utan att jag står där när jag skall flytta ut och inte har ngn köpare kan jag då kräva henne på det jag förlorar på att sälja till ngn annan trots att det står 60 000 kr i kontraktet.?
så som extra märklararvode, dubbelt boende, de pengar man fick mindre osv!

Har fått ett svar där detta hävdas men vill gärna dubbelkolla.!
 
för att citera kontraktet:

Skulle köparen brista i rätta fullgörandet av betalningen enligt paragraf 4 äger säljaren rätt att häva köpet och erhålla 60000 kronor i skadestånd. skulle detta belopp understiga erlagd handpenning ska överskjutande belopp återbetalas till köparen.
 
Låter ju helt sjukt hon kan ju inte sälja din lägenhet kräv in pengarna och som sagts tidigare använd mäklaren om det nu funnits någon.
 
Då får hon väl först fullfölja köpet och sedan sälja den bäst hon vill?
 
BiFuel skrev:
Då får hon väl först fullfölja köpet och sedan sälja den bäst hon vill?
Exakt.
Hon får köpa lägenheten enligt kontraktet sen hur hon gör spelar ju inte dig ngn roll...

/K
 
Jo, men hon vill ju inte häva köpet nu för då får hon ju betala 30000 kr men det vill hennes ex så att affären är ur världen.
antar att hon vill dra på det så länge det går så att jag står där på tillträdesdagen utan ngn annan köpare.

eller hur kan man begära att hon häver det om han vill häva det?

Jag får nog ta och ringa en jurist känns det som.

Ingen mäklare har varit inblandad.
 
Njae problemet är att köprätten är subsidiär vilket innebär att ni har rätt att själva avtala om skadestånd. En sådan här skadeståndsklausul är av något ondo för alla parter anser jag och bör inte användas. Det rimliga juridiskt är ju inte något fastställt belopp som denna avtalsklausul har fastslagit utan att part som äger rätten står skadeslös.

I ditt fall har hon ju två alternativ och det är att fullfölja köpet eller att häva det. Hävningsrätten står ju på din sida men du har tyvärr plikt att vänta tills fullgörandet är genomfört. Alltså den dagen de enligt kontraktet skulle ha fullgjort sina betalningsskyldigheter.

Du har alternativen beroende på hur hon handlar att sälja lägenheten enligt överrenskommelse (om hon har råd att köpa den själv) eller att de efter att tiden gått ut tvingas erlägga totalt 60 000kr solidariskt ersatt utav dem.

Hon gör säkert som du tror och letar sätt att hitta andra köpare vilket hon i och för sig juridiskt inte kan hindras men hon har inte rätt till lägenheten förrän tillträde så hon kan inte ha visningar eller genomföra någon försäljning. Hon kan inte heller påtvinga dig en försäljning men känner hon sig säker på en köpare så vill hon väl snåla på de 30 000kr hon blir ålagd i skadestånd.

Trist för dig dock :(

MVH Lorant
 
Vill varna för en fälla. Om parterna enas om förfarandet kanske den skadeståndsskyldiga damen levererar en utlovad köpare. Men man ska vara medveten om risken att denna köpare inte tål föreningens kreditprövning. Då står borätten osåld kvar, och säljaren förlorar sitt skadestånd.
 
Du skriver att hon ska sälja till någon annan, ja då måste hon ju först köpa den av dig och då är dina problem lösta. Gå aldrig med på att hon ska leta fram en ny köpare som gör affären med dig.
 
Njaa, här finns faktikst ett tänkbart problem till. Om hon köper i syfte att omedelbart sälja igen, och om föreningen (styrelsen) får nys om det så är det en av de mycket få situationer där föreningen kan neka medlemskap för henne som köpare.

Och om hon nekas medlemskap så har inte villkoren i ditt nuvarande köpekontrakt uppfyllts. Lägenheten är i så fall fortfarande din.

Just villkoret om medlemskap kan fungera som en nödutväg för köpare som ångrar sig. Om de anstränger sig lite (typ meddelar föreningen att de saknar inkomst och avser att bedriva bordellverksamhet) så kan de troligen få den mest slöa föreningsstyrelse att neka medlkemskap,
 
johangustavandreas skrev:
Jo, men hon vill ju inte häva köpet nu för då får hon ju betala 30000 kr men det vill hennes ex så att affären är ur världen.
antar att hon vill dra på det så länge det går så att jag står där på tillträdesdagen utan ngn annan köpare.

eller hur kan man begära att hon häver det om han vill häva det?

Jag får nog ta och ringa en jurist känns det som.

Ingen mäklare har varit inblandad.
Vill hon inte häva och betala 'ersättning' på 30000:- så lär hon väl få köpa och betala hela köpeskillingen.
Sen vad hon gör med den är upp till hon...

Desto längre hon håller på och tramsar ju mer ökar dina kostnader, det borde hon tänka på. :)

Vad säger mäklaren?

För övrigt kan jag nämna att när vi skrev kontrakt fick alla 4 (2säljare och 2 köpare) sätta sina initialer i hörnet på varje papper i kontraktet, detta som tecken på att vi läst eller åtminstone sett papprena.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.