Revisorn_144 skrev:
Hej

Av egen erfarenhet skall du inte förhandla direkt med snickarna på plats om ovanvåningen eller ta det på löpande räkning. Ta det med säljaren att du kräver det priset som de tar för undervåningen ligger i paritet med ovanvåning. Hantverkarna har ofta fasta priser med husleverantörer. Dessa är upphandlade och kraftigt prispressat. Det kan vara svårt för en privatperson att enskilt förhandla sig till det priset, då hantverkare självklart vill tjäna samma som ett annat mindre jobb. Annars kan de lika gärna ta andra mindre jobb, bra hantverkare/snickare brukar ha bra sysselsättning. Du kan få betala upp till 20-40% mer om du förhandlar direkt med snickarna. Då är det lika bra att ta med det i totalentreprenaden. Mitt tips i alla fall!
Tack för tipset!
Vi ska träffa säljaren idag, jag lämnar rapport under helgen!
 
Då hade vi möte med säljaren igår.
Jättetrevlig kille.
Dock så är vi nu lite kluvna, detta för med alla tillval som vi ville ha, så slutade det på 3,5miljoner.
Vi har även kollat in Myresjöhus och framförallt deras villa Väståkra. Dock är det lite info om just det huset här på forumet och även på google.

Jag har mailat säljaren igår, men eftersom det är helg så förväntar jag mig inte svar förrens på måndag. Det hade varit kul vad just den villan kostar.
Myresjöhus har nämligen tomter på ett annat område som har lite bättre läge än de med Smålandsvillan. Dock 100 000 dyrare i tomtkostnad. Men det kan vi tycka det kan vara värt. Jag har läst lite om Myresjö här på forumet, mycket blandat med positiva kommentarer men även negativa. Är det någon som vet om man behöver tilläggsisolera innerväggarna, eller kommer allt levererat med bra isolering?
 
Vad kostar tomten?
 
Drygt 1 miljon!
 
Kommunala tomter då?
 
Tyvärr inget ledigt just nu, finns ju en tomtkö. Men jag har för mig att villaföretagen har köpt upp alla tomter..
 
fick ni bra "visningshusrabatt" av husleverantören? Vi spelade ut 3 husleverantörer mot varandra. Det slutade med en rabatt på grundpriset med 125' Det gjorde en del
 
Vi skulle få "tillval" för 40 000 för 3 visningar...
 
Det kändes inte så generöst.. antar att smålandsvillan redan är ganska prispressat? Vi fick även en del på köpet..alla ändringar i planlösning, förberedelse för kamin etc

Jag tycker ni skall kolla hos 2 till husleverantörer. Men det blir nog tufft att komma under 3,5m om tomten kostar 1 mkr. Det går att hitta hus som kostar 2,2mkr nyckelfärdigt.. men det är räntor, anslutningsavgifter, bygglovskostnader, KA (är det möjligt att få under 20tkr idag?) och tillkommande markarbete.
 
Var och kollade på ett Myresjöhus Kornett idag, vi är intresserade av att bygga ett Uppåkra, men kornett var snarlikt i planlösningen så den dög. Någon som vet om puts ingår i Uppåkra? Jag glömde fråga säljaren, men fick svar på lite andra saker som jag tyckte var positivt. Väldigt positivt intryck kvalitetsmässigt på huset!
 
Kanske inte tillför något i denna tråd, men att husföretag köper upp hela områden måste ju bara skapa stela och trista områden?
Vi har nyss köpt en tomt i ett nytt område, dock är det kommunen som säljer tomterna, så man får bygga valfritt hus.

Har ni inte kollat på tomter i gamla områden? där ni inte är styrda att välja en tillverkare?
 
Det området som vi tittar på har typ 100 tomter som är uppköpta av lite olika tillverkare, så egentligen kan vi välja bland fler.
 
Vi tittade ett tag på Första Villan när vi började gå i nybyggartankar. Tycker dem verkar ha ett intressant koncept och kan vara värda att titta närmare på. Då, för cirka 1,5 år sedan skulle dem ha 2,4 milj. för huset på 184 kvm, med träfasad. 200" till för puts.
Nu blir det dock Fiskarhedenvillan istället då dem hade en tomt som var bättre plus att vi under resans gång ändrat oss från nyckelfärdigt till att göra en hel del själva.
 
Redigerat:
Hej!
Väcker liv i tråden och frågar om någon byggt Uppåkra med Myresjöhus?
 
Linsank skrev:
Hej!
Väcker liv i tråden och frågar om någon byggt Uppåkra med Myresjöhus?
Vårt är klart om 1 månad! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.