D Daniel 109 skrev:
Din belåning har inget med vinsten att göra. Vinsten är skillnaden på vad du har betalt och vad du får betalt.

Har du köpt fastigheten som huset står på? Den kan dras av, liksom byggkostnaden. Men hur mycket lån du har påverkar inte vinsten.
Så med facit i hand skulle man ej ha byggt i egen regi och lagt ner alla dessa timmar

Mindre byggkostnad, mer vinst, mer pengar till sambon :sleep:
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Så med facit i hand skulle man ej ha byggt i egen regi och lagt ner alla dessa timmar

Mindre byggkostnad, mer vinst, mer pengar till sambon :sleep:
fast låg kostnad kan ju aldrig vara dåligt! vinstskatten är ju 22% på vinsten, om du hade låtit någon annan bygga hade du betalt 100% och dragit av 22%.... så 78% hade du fått betala själv!
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
J Jakerlund skrev:
fast låg kostnad kan ju aldrig vara dåligt! vinstskatten är ju 22% på vinsten, om du hade låtit någon annan bygga hade du betalt 100% och dragit av 22%.... så 78% hade du fått betala själv!
jo i mitt fall måste det ju vara dåligt eftersom sambon ska ha mer pengar och då kanske det blir tufft för mig att behålla
 
D Daniel4s skrev:
jo i mitt fall måste det ju vara dåligt eftersom sambon ska ha mer pengar och då kanske det blir tufft för mig att behålla
Börja med att räkna ut skatten, vilket är 22% av vinsten. Vinsten är skillnaden mellan försäljning och anskaffningskostnad samt avdrag för försäljningskostnader. I ditt fall skulle det då vara 5,8 - 2 - 0,1 = 3,7. 22% av 3,7 = 0,8

ovan förutsätter att det då var 2 miosek i total anskaffningskostnad vilket låter lågt.

Sen räknar du ut vad ni ska dela på. Det gör du genom att ta pengarna ni får in minus allt ni ska betala ut, förutsatt att det ni ska betala ut kan anses vara delat mellan er. I erat fall: 5,8 - 3,1 - 0,1 - 0,2 - 0,8 = 1,6. Hälften av det bör gå till din sambo.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
MarkusKvarnlof MarkusKvarnlof skrev:
Börja med att räkna ut skatten, vilket är 22% av vinsten. Vinsten är skillnaden mellan försäljning och anskaffningskostnad samt avdrag för försäljningskostnader. I ditt fall skulle det då vara 5,8 - 2 - 0,1 = 3,7. 22% av 3,7 = 0,8

ovan förutsätter att det då var 2 miosek i total
anskaffningskostnad vilket låter lågt.

Sen räknar du ut vad ni ska dela på. Det gör du genom att ta pengarna ni får in minus allt ni ska betala ut, förutsatt att det ni ska betala ut kan anses vara delat mellan er. I erat fall: 5,8 - 3,1 - 0,1 - 0,2 - 0,8 = 1,6. Hälften av det bör gå till din sambo.

Ja men nu såg det ju bättre ut!
 
Fairlane
Jag tror du inser hur fel det blir att räkna vinsten baserat på lånet om du tänker igenom de här två olika situationerna:

Situation 1:
Ni vann 6 miljoner på Lotto, köpte tomt och byggde hus för dessa pengar, inga lån, men heller inga pengar kvar efter att alla utgifter är betalda. Huset värderas till 6 miljoner. Med ditt sätt att räkna har du då gjort en vinst på 6 miljoner när du säljer.

Situation 2:
Exakt samma scenario som i 1, men nu har ni passat på att låna 3 miljoner till båt, bil och resor. Helt plötsligt är vinsten hälften så stor

Nästa feltänk är att ni istället borde anlitat folk att bygga istället för att bygga själva. Då hade era lån inte varit på 3.1 miljoner utan kanske på 5,5 miljoner, så du hade inte vunnit på det ekonomiskt.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Så med facit i hand skulle man ej ha byggt i egen regi och lagt ner alla dessa timmar
Med facit i hand skulle ni inte varit sambos.:cry:
Nåja, du måste veta vad huset kostat att bygga, du har väl köpt marken (fastigheten)?

Den kostnaden + materialet för huset + ev kostnader för el, vatten, avloppsanslutningar + lagfartskostnader är ditt anskaffningsvärde.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
jo i mitt fall måste det ju vara dåligt eftersom sambon ska ha mer pengar och då kanske det blir tufft för mig att behålla
Men då hade du haft kvar dubbelt så högt lån, och med dagens räntor kan det inte vara bra, måste fortfarande vara billigare att lösa ut henne från vinsten!
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
…också mycket troligt att det är en missbedömning i att du byggt själv. Oftast är det väl så att om en bygger så står andra parten för stor del av markservice med städning, mat, eventuella barn etc. Att bygga ett hus handlar ju inte bara om timmarna på bygget utan att få hela livet att gå runt under denna tid. Har man dessutom (men det vet vi inte här) tagit ledigt från jobbet för att bygga men sambon fortsatt jobba har ju sambon också bidragit lika mycket till totalen. Alternativet är ju att när du byggt har sambon bara roat sig och inte gjort något som gagnat er båda, om så är fallet kan man klaga och känna bitterhet men inte annars.
Kontenta, var inte sur över att du byggt huset själv. Tvärt om.
 
  • Gilla
  • Älska
Nötegårdsgubben och 7 till
  • Laddar…
D Daniel4s skrev:
Jag vet att frågan har varit i tråd tidigare men ställer ändå frågeställningen i mitt fall

Jag skall köpa ut sambo ur hus, räknar jag rätt?
(vi skall få hjälp via jurist )

Fiktiv försäljning :

Säljs för 5.8m
Mäklare 100k
Ny utbyggnad 200k
Ny summa 5.5m

Lån 3.1 m

Vinst 2,4m gånger skatt = 528 000
Vinst minus skatt = 1 872 000

Summan delas på 2 och hon skall ha 936 000:-

Är det så det bör se ut, ska nått bort / läggas till ?
Ska man räkna med exempelvis dolda fel försäkring / besiktning ?
Nja, såhär bör du räkna (och jag har gjort samma resa, även om jag inte byggde huset själv):
Värde (försäljnings/marknadsvärde) = 5.8 M

Dvs ni äger 2,9 M var

Skall du då köpa ut sambon så skall hen ha 2,9 M kr

Sen kanske du kan dra ev del på det, tex slipper ni mäklare (säg 100k) så då kan du dra av halva det (50 k)
Vet inte vart "nyutbyggnaden" kom ifrån ? Är det något som du explicit stått för själv och inte när ni varit i ett förhållande ? Isf bör du kunna dra av allt det dvs ytterligare 200 k

Så säg att din andel är värd 3100 och din fd sambos då 2600

Vinsten har inget med saken att göra utan ni får ju ta med respektive del: Blir hen utköpt så kommer inköpet av nästa bostad spela in. Du kommer få skatta allt på din del. Dvs på 3,1M minus din del av inköpet (2M delat med två då)

Sen on ni har lån och du tar över alla så kan du räkna på hur mycket du måste köpa ut exsambon med "kontant".
2,6 - 1,55 (halva lånet)=1,05 Mkr

Så ytterligare en miljon i lån behöver du ta upp, eller hitta annat sätt att skaffa fram, plus att banken skall godkänna dig för befintliga lån då...samt att du behöver betala din andel av vinstskatten till staten (ca 330 kkr)

Men sedan sakll ni ju dela på allt bohan, ev bilar inköpta gemensamt osv - så där kan finns en del pengar att "få tillbaks". Tex om exsambon får "båten" så kanske den är värd ett par hundra tusen osv

Edit såg at det faktiskt finns ett alternativ för att undvika realiserande av skatt: Se nedan länk

https://www.ekonomifokus.se/bostad/juridik/kopa-ut-sambo#:~:text=I nedan exempel räknar vi,värd 5 000 000 kr.&text=Summan som sambon skall lösas,alltså 2 369 800 kr.&text=– 50% av lånet: 2 000 000 kr.&text=Sambon skall alltså få 369 800 kr vid bodelningen.
 
Redigerat:
MarkusKvarnlof MarkusKvarnlof skrev:
Börja med att räkna ut skatten, vilket är 22% av vinsten. Vinsten är skillnaden mellan försäljning och anskaffningskostnad samt avdrag för försäljningskostnader. I ditt fall skulle det då vara 5,8 - 2 - 0,1 = 3,7. 22% av 3,7 = 0,8

ovan förutsätter att det då var 2 miosek i total anskaffningskostnad vilket låter lågt.

Sen räknar du ut vad ni ska dela på. Det gör du genom att ta pengarna ni får in minus allt ni ska betala ut, förutsatt att det ni ska betala ut kan anses vara delat mellan er. I erat fall: 5,8 - 3,1 - 0,1 - 0,2 - 0,8 = 1,6. Hälften av det bör gå till din sambo.
Varför blandar du in vinstskatten i den beräkningen ?

Sambos äger ju hälften var som det står - huruvida man skattar beror ju på vad man gör sedan: Köper man nytt boende tex så kan man skjuta på skatten, säljer man aktier med förlust kan man kvitta en viss del osv - den skall ju inte ingå i bodelningsberäkningen.
Likaså insatsen (inköpet) har man införskaffat bostaden tillsammans så har man lagt in hälften var ( i juridisk mening, om inget annat avtal finns) så det behöver man inte räkna på?
MarkusKvarnlof MarkusKvarnlof skrev:
Börja med att räkna ut skatten, vilket är 22% av vinsten. Vinsten är skillnaden mellan försäljning och anskaffningskostnad samt avdrag för försäljningskostnader. I ditt fall skulle det då vara 5,8 - 2 - 0,1 = 3,7. 22% av 3,7 = 0,8

ovan förutsätter att det då var 2 miosek i total anskaffningskostnad vilket låter lågt.

Sen räknar du ut vad ni ska dela på. Det gör du genom att ta pengarna ni får in minus allt ni ska betala ut, förutsatt att det ni ska betala ut kan anses vara delat mellan er. I erat fall: 5,8 - 3,1 - 0,1 - 0,2 - 0,8 = 1,6. Hälften av det bör gå till din sambo.
D Daniel4s skrev:
Så med facit i hand skulle man ej ha byggt i egen regi och lagt ner alla dessa timmar

Mindre byggkostnad, mer vinst, mer pengar till sambon :sleep:
Mer pengar till dig blir ju mer pengar till sambon eftersom ni byggt detta tillsammans och äger hälften var ( i lagens mening)
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför blandar du in vinstskatten i den beräkningen ?

Sambos äger ju hälften var som det står - huruvida man skattar beror ju på vad man gör sedan: Köper man nytt boende tex så kan man skjuta på skatten, säljer man aktier med förlust kan man kvitta en viss del osv - den skall ju inte ingå i bodelningsberäkningen.
Likaså insatsen (inköpet) har man införskaffat bostaden tillsammans så har man lagt in hälften var ( i juridisk mening, om inget annat avtal finns) så det behöver man inte räkna på?


Mer pengar till dig blir ju mer pengar till sambon eftersom ni byggt detta tillsammans och äger hälften var ( i lagens mening)
Det finns ändock en latent vinstskatt på 0.8M som inte kommer att realiseras vid bodelningen. Om man inte skulle räkna in den skulle det bli så ofördelaktigt för TS att enda alternativet är att sälja huset, och båda får betala sin vinstskatt.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 4 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Varför blandar du in vinstskatten i den beräkningen ?
Du har missförstått beskattningen. Vid en bodelning betalar man inte vinstskatt. Den ligger därför kvar latent för den dom behåller fastigheten. Därför drar man bort hälften av den latenta vinstskatten från den som lämnar.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
Jag undrar om TS siffra 2 miljoner i anskaffningsvärde stämmer, det låter lågt.

Inköp av tomt, inköp av allt material, fakturor från hantverkare (kanske har elektriker anlitats åtminstone?), kostnad för bygglov, kostnad för KA, anslutning till vatten/avlopp, anslutning av fiber (om det finns), kostnader för trädgård etc.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om TS siffra 2 miljoner i anskaffningsvärde stämmer, det låter lågt.

Inköp av tomt, inköp av allt material, fakturor från hantverkare (kanske har elektriker anlitats åtminstone?), kostnad för bygglov, kostnad för KA, anslutning till vatten/avlopp, anslutning av fiber (om det finns), kostnader för trädgård etc.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om TS siffra 2 miljoner i anskaffningsvärde stämmer, det låter lågt.

Inköp av tomt, inköp av allt material, fakturor från hantverkare (kanske har elektriker anlitats åtminstone?), kostnad för bygglov, kostnad för KA, anslutning till vatten/avlopp, anslutning av fiber (om det finns), kostnader för trädgård etc.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag undrar om TS siffra 2 miljoner i anskaffningsvärde stämmer, det låter lågt.

Inköp av tomt, inköp av allt material, fakturor från hantverkare (kanske har elektriker anlitats åtminstone?), kostnad för bygglov, kostnad för KA, anslutning till vatten/avlopp, anslutning av fiber (om det finns), kostnader för trädgård etc.

Nu kanske inte det var det som var frågan i denna tråd vad mitt hus kostat. Jag ställde frågan hur man ska räkna.

Men för den nyfikna : Jag byggde för under 2 miljoner. Hus 160kvm, golvvärme båda plan, dubbelgarage med golvvärme, bergvärme. Tomt 1050kvm, kommunalt Va, fiber. Gjorde Allt förutom stomresning hus (fiskarheden)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.