Förutsatt att detaljplanen numera tillåter permanent-bebyggelse, förstås.
 
Martin E skrev:
Förutsatt att detaljplanen numera tillåter permanent-bebyggelse, förstås.
Hur skulle "permanent-bebyggelse" definieras"?
Hus som hus tror jag.

Om du sedan bor där en vecka, en månad, ett kvartal eller året runt år nog upp till dig.
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Ingen särskild typkod för fritidshus

Från och med 2015 kommer småhus för permanentboende och fritidsboende båda att ha typkod 220 (småhusenhet, bebyggd).
Från https://www.skatteverket.se/privat/...1980f1e2d3a0a.html#h-Denyatypkodernaforsmahus

Man kan för skojs skull vända på resonemanget: Får man använda ett permanenthus som fritidshus?
Detta är ju otroligt vanligt i avfolkningsbygder, från Bohusläns fiskelägen till Norrländska småjordbruk.
 
Ok, då har den skillnaden försvunnit numera då - innebär det att det är fritt fram att bosätta sig permanent (dvs. skriva sig) i sitt fritidshus numera, sedan förra året?
 
Martin E skrev:
Ok, då har den skillnaden försvunnit numera då - innebär det att det är fritt fram att bosätta sig permanent (dvs. skriva sig) i sitt fritidshus numera, sedan förra året?
Jag och min fru mantalsskrev oss i fritidshuset i mars 2010, och bodde där till oktober samma år, då vårt "riktiga" hus var inflyttningsklart.

Det har nog aldrig varit något problem tror jag.
Vad händer om du säger att du har fritid året runt, alltså är pensionär ;)

Det kan uppstå problem med sämre kommunal service, t.ex. skolor daghem, sophämtning, snöröjning, men allt sådant går att lösa.
När jag åker hem (bor på bonnvischan) från staden möter jag ibland 4 - 5 skolskjutsar.

Drömmen hos kommunens planerare är naturligtvis att alla bor i 10-våningshus i centrum eller närförort,
men vi kan fortfarande välja själv :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.