galento
Tar hem AC Delco stift direkt från US , blir klart billigare än att köpa på
Hansen t,ex . Tar hem flera omgångar själv och behöver man inte allt
kan man ju sälja resten. Skruvat har funkat än så länge , men autodoc
har jag inte testat. NGK har vi också i fordon här (y).
 
Jag har helt slutat att köpa på skruvat mfl svenska siter. Kvalitén är för dålig, utbudet är skralt och de flesta piratkopiera är tillverkade i Kina.
Mest skräp likt det du ofta hittar på Biltema.

Hos autodoc får du leveranser av erkända kvalitativa OEM leverantörer till bra priser.
De flesta stora kända tillverkare till fordonsindustrin finns där.
Jag har bara bra erfarenheter av autodoc och att skicka tillbaka har fungerat smidigt den enda gången det har behövts sista 10 åren.
 
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
oavsett inköpsställe så väljer man väl kvalitet själv? Förutom autodoc då som prackar på en "stark" grejer och påstår det är lika bra som premiummärken.....
Även Skruvat har märkesgrejer att välja på. Ingen är tvingad till nåt alls.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
S Stefan1972 skrev:
oavsett inköpsställe så väljer man väl kvalitet själv?
Instämmer. Marknaden har tydligt gått från t.ex. Biltemas upplägg att endast sälja delar av okänd tillverkning under eget varumärke till att erbjuda ett brett utbud av delar från flera olika tillverkare. Oftast inklusive den faktiska OEM-tillverkaren, dvs. den som tillverkar originaldelen. Även om man också säljer delar under eget varumärke kan man ju välja om man vill ha Skruvat eller t.ex. Bosch.
 
Det handlar om ett par tändstift, så det kan inte gå allt för fel. Alla sidor anger möjlighet till regnr sökning, inkl tyska Autodoc. Man får ju olika fabrikat. men välj ett av de stora om du vill vara trygg, tex NGK, Bosch Champion, denso.
Sen är inte tändstift något som brukar kosta skjortan original heller. När jag skulle köpa nya till min Volvo V70, så fick jag billigare original, på volvo än på mekonomen. Ibland erbjuds det long Range stift som skall funka 6-10000 mil även till bilar som normalt inte haft det. Dom blir ju dyrare, men byts inte så ofta.
 
Fairlane
Det är inga jättepengar det handlar om, men jag skulle se ill att få rätt sort som passade min bil iallafall.
Honda cirka 30 år känns lite för luddigt. Känns lite som historien som berättades av min jobbkollega:

- "Hej, jag har köpt en ny bil"
- "Vad roligt, vad blev det för någon?"
- "En röd"

Jag skulle nog titta på märke (Honda), modell (Prelude, Accord, Civic etc), motor (1.3, 1.6, 2.0 etc) och årsmodell.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
oavsett inköpsställe så väljer man väl kvalitet själv? Förutom autodoc då som prackar på en "stark" grejer och påstår det är lika bra som premiummärken.....
Även Skruvat har märkesgrejer att välja på. Ingen är tvingad till nåt alls.
Jag har aldrig någonsin blivit påtvingad något på autodoc.
Man får upp en lista och väljer där.
Ja stark är väl deras motsvarighet till biltemas kvalitet, dock billigare.

Ta och jämför priset någon annan märkesdel mellan skruvat och autodoc. Det skiljer en hel del i pris för exakt samma del.
 
Redigerat:
Jag har haft ett struligt ärende hos Autodoc.
Skulle ha ett hjullager ( nav) till en Opel Zafira.
Klickade på första billigaste som kom upp med ABS givare.
Fick ett för 4 hjulbultar.
Gick ut o kollade, när jag sökte på bilen kom nav med både 4 och 5 upp.
Zafira finns bara med 5, systerbilen Astra finns med både och.
Frågade på chatten, blev uppringd av en som kunde bra engelska.
Fick först höra att jag själv skulle kollat antalet, men när jag påvisade att Zafira bara fanns med 5, och undrade varför nav med 4 kom upp på den bilmodellen mjuknade han och skulle skicka rätt nav som skulle kosta 210:-
Ok sa jag.
Fick ett nytt på 2 dagar....utan ABS givare !!!
Påtalade detta på chatten och de skickade rätt nav med ABS givare direkt och drog bort de 210:- extra jag betalat.
Jag var nöjd iaf, då jag betalade 1.800:- mindre än hos Mekonomen.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Herrejösses vad ni skriver :D

Jag kikade i manualen och har angetts ett par märken som rekommenderas. Såg även vilket märke eller tja, modell då, de köpt till på verkstaden. Sen har de inte riktigt följt elektrodavståndet (tror det stod 12 mm i manualen, 11 sitter i nu).

Går ju att söka på regnr i webbbutikerna också.

Det som gör att man blir kufisk är när man hittar två tändstift NGK där det ena kostar typ 70 och det andra 200-ish. Kan man vänta sig en kina-kopia om det är billigt?
 
B bradgard skrev:
Herrejösses vad ni skriver :D

Jag kikade i manualen och har angetts ett par märken som rekommenderas. Såg även vilket märke eller tja, modell då, de köpt till på verkstaden. Sen har de inte riktigt följt elektrodavståndet (tror det stod 12 mm i manualen, 11 sitter i nu).

Går ju att söka på regnr i webbbutikerna också.

Det som gör att man blir kufisk är när man hittar två tändstift NGK där det ena kostar typ 70 och det andra 200-ish. Kan man vänta sig en kina-kopia om det är billigt?
Skillnaden är att det ena är ett vanligt stift, det andra Platina eller Iridiumstift som håller mycket längre.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Aldrig haft problem med Autodoc.
Fick fel bromsok en gång.
Bara skicka tillbaka utan några krusiduller
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
B bradgard skrev:
Herrejösses vad ni skriver :D

Jag kikade i manualen och har angetts ett par märken som rekommenderas. Såg även vilket märke eller tja, modell då, de köpt till på verkstaden. Sen har de inte riktigt följt elektrodavståndet (tror det stod 12 mm i manualen, 11 sitter i nu).

Går ju att söka på regnr i webbbutikerna också.

Det som gör att man blir kufisk är när man hittar två tändstift NGK där det ena kostar typ 70 och det andra 200-ish. Kan man vänta sig en kina-kopia om det är billigt?
Det är nog 1.1 resp 1.2mm elektrodavstånd du menar och det är inte superkinkigt.
Ställer man in 1.1 så blir det 1.2 efter halva bytesintervallet typ.
Tex BCPR 6ES-11 betyder att det är inställt 1.1mm avstånd.
Står det 1.2 i manualen så duger det ändå gott med det som stiftet kommer med.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Ska du bara ha några tändstift till en gammal honda, så åk till mekonomen/autoexperten/ad bildelar. Eller vad du nu har i närheten. Dom kostar inte många kronor styck i svensk butik.

Handlat massor av autodoc tidigare men slutat med de på grund av pissiga reklamationsrutiner. Sen har ju även kvalitetstillverkarna billigare alternativ på sina egna produkter. Så förlita sig inte på märket, har själv stått med 2 ”kvalitetsersättningsdelar” från samma märke men med 2 helt olika konstruktioner. Det va inte den billiga som motsvarade originalet.

Sen ruttnade jag på autodoc efter att 4 tändstift och ett oljefilter som fanns på lager tog 1,5 månad att få hem, varav en vecka gick till frakttransport i tyskland. Där autodoc själva inte kunde spåra försändelser tydligen. Jag fick bara vänta till försändelsen var spårbar i sverige helt enkelt.

Vill du kunna åberopa svensk konsumentköplag om situationen kräver så gäller det dessutom att man handlat av ett svenskt företag. Vilket autodoc inte är.
 
Mekonomen är synnerligen opålitligt, bassortimentet är till stor del mer eller mindre sekunda grejor till rövarpriser.
Handlar alltid kvalitetsdelar direkt från Tyskland.
Kollar på Tysklands "prisjakt för bildelar" https://www.daparto.de/ hos seriösa handlare var premiumdelar är billigast. Har alltid fungerat mycket bra ofta till halva priset jämfört med Mekonomen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.