andersmc skrev:
Om jag var i sitsen att jag skulle bygga ett halvt hus och leja bort den andra halvan, hade jag gjort precis tvärt om. Rest stommen själv och lejt bort inredningen.

Att resa stommen är den lätta och roliga delen. Det går snabbt och man ser tydligt resultatet. Sen när det är klart vidtar det tröstlösa slitet - bära gips, såga OSB, sätta innertak, spackla, slipa, måla, gera lister... Brrr!
Exakt :D
 
Enk Projektet skrev:
Exakt :D
Har du börjat tröttna Enk? :p
 
För två år sedan gick vi "all in" som man säger i poker. Fick huset stomrest och gjorde det mesta av resten själva, samtidigt som vi bodde i en lånad husvagn på tomten med barn och hundar (och fick ett barn till mitt i alltihop). Efter tre månader flyttade vi in men det var väl egentligen inte beboeligt förrän efter drygt fyra månader. Sex månader var jag ledig från jobbet.
Övervåningen är isolerad men oinredd fortfarande. Ska väl ta itu med den i höst... eller till våren... eller nåt ; )
Ca 160m2 i 1,5 plan, ihopbyggt med 40m2 garage med extra isolering och energiklass A fönster, egenritat byggt av tornedalshus. Drygt 1,7 mkr.
Jag rekommenderar det inte om man inte har ett tjockt pannben, oändligt med tid eller många goda kunniga vänner.
Men jag skulle inte vilja ha det ogjort heller.
Det man vinner på att göra så är nog egentligen inte så mycket pengar, om man ser till förlorad inkomst, utan att man kan lägga krutet där man vill och göra egna smarta lösningar.
Lycka till!
 
Vi sparade 0,5 milj på stomrest (färdig utsida) i stället för nyckelfärdigt. 15 månaders slit blev det. Då gjorde vi allt själva utom el, Vvs samt våtitrymmen. Båda jobbade heltid, byggde på helger och lediga stunder.

Var det värt det? Aldrig! Hade valt ett billigare hus nyckelfärdigt med facit i hand.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.