Tack för svaren. Har eventuellt bestämt oss för att satsa på ett hus från Eksjöhus i "Egna Hem" serien. Har pratat med en säljare, men inte gått igenom allt ännu. Bara priser på hus. Dock tror jag inte att deras kalky på hur mycket det kommer att kosta mig att färdigställa huset stämmer. Men å andra sidan så har jag inte fått alla svar på husr det kommer att se ut när vi tar över och skall börja göra saker själv.

Vad jag vet är att hus+allt markarbete kostar 1,4milj (Då ingår allt material jag behöver till huset för att bygga klart det förutom kakel. Huset är "klart på utsidan förutom läggning av takpannor och målning)
Kostnader för marken vi ska köpa inkl allt (ej trädgård) = ca 350 000
Men sen tillkommer ju som sagt en del. Får väl se vad man bestämmer sig för:)
 
Vi har köpt en husstomme med montering, då ingår bygglovsritningar och konstruktionsritningar, av en liten firma. Kostar oss 400 000. Dom monterar stommen,lägger råspont och pappar taket. Fönster och ytterdörrar valde vi att köpa och montera själv. Vi har utgått från Trivselhus skiss 913 och ändrat en del på den. Vi ska komplettera själv med invändig isolering 45 (det är reglat) och skivor efter eldragningen.
 
En av fördelarna som jag ser med att göra det mesta själv i en makligare takt är att när jag väl (mkt sällan) tar in en hantverkare så gör jag det mot timtaxa och vet då exakt vad som ska göras och har förberett allting så hantverkaren blir maximalt effektiv. Vid större byggen står ofta hantverkarna och trampar varandra på tårna och slösar tid. Den risken finns inte i mitt bygge!
 
Oavsett om du tjänar något på det så tycker jag spontant att om du har egna hantverkare som du har bra referenser på eller litar på så är det väl det bästa istället för att låta någon annan ansvara för att välja ut vilka som ska slutföra bygget. Sen om alternativet är att du kan få en totalentreprenad från ett husföretag och alternativet är att du handlar upp varje hantverkare själv är väl något du får ta med i beräkningarna vad det är värt för din del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.