Har hittat ett par trådar, men inte riktigt fått de svar jag är ute efter.

Min undran är om man kan köpa ett hus från en tillverkare och låter dom resa stommen, lägga puts eller vad man nu skall ha, sätta in alla fönster mm, alltså få hela "skalet" byggt och tätt, och sen göra allting inuti själv.
Köpa eget kök, "själv" bygga badrum, isolera, bygga väggar osv... Hur mycket kan man spara jämfört med att köpa huset helt färdigt.
Har snickare och kakelgubbar som gärna jobbar lite extra för mindre pengar.

Huset vi har kollat på kostar ca 2,4milj nyckelklart ca 140m2.

(Tapetsera, måla, lägga golv, sätta in kök och andra småsaker gör jag själv)

Mycket tacksam för svar.

/Fredrik
 
Tänk på vem som skall vara kvaltétsansvarig. Han eller hon skall godkännas av kommunen. Om du har en total byggkostnad på ca 17000:-/m2 tror jag att du skall överväga detta noga innan du bestämmer dig för att stå hela risken själv så att säga.
 
Okej... Men vad är det som är så stor risk tänker du på? Naturligtvis skall ju allt som görs av hantverkare vara garanti på, likaså elektriker och rörmokare. Den del av jobbet som jag själv gör är ju enklare saker som jag gjort tidigare i lägenhet osv. Vad har man en "Kvalitétsansvarig" till... Hur huset byggs inuti behöver väl inte någon person från kommunen vara inblandad i.... Eller är jag ute och cyklar?
 
ja el och vvs och våtrum behöver ju var kvalitets godkännt av någon som har "papper" på det elen är jag inte säker på om man får koppla själv nu förtiden men koppla på den måste iaf en lysmask göra.... Jah kan ha fel...
 
Snailman
el får man inte dra själv, övrigt är ok bara det är fackmannamässigt utfört ( om man vill få ut på försäkringen om tex en vattenskada händer)
 
Inga problem att köpa hus så. En kompis köpte "skalet" ovan mark från skidstahus klart med isolering osv.

Går säkert bra med de flesta hustillverkare.

Bygga hus är något helt annat än att renovera lägenheter dock.
 
Ja ja, självklart är det skillnad på att bygga hus mot lght!!
Naturligtvis menar jag att all el och allt rörmokeri mm skall göras av personer som har "papper" osv. Vi pratar inte om ett svartbygge, men vad jag menar är att typ sätta innerväggar mm har jag snickare som gärna gör vid sidan om. Badrum gör dom 50% vitt så man får papper och garantier osv. Samtliga snickare och kakelgubbar jobbar på firma, men jobbar gärna extra på fritiden.
Så vad tror ni. Om man på fullpris på elarbete, rörmokare och 50% på resterande. Hur mycket sparar man ca mot att låta en hustillverkare hålla i allt?
 
Redigerat:
Hustillverkaren har ett mycket väl inarbetat byggteam som har gjort detta åtskilliga gånger och har stor erfarenhet, detta skall du väga mot sk "kompishjälp" där det kan bli mycket konstigheter vid problem. Ingen kommer när det har kört ihop sig. Lägg allt ditt krut på övrigt, kom överens med hustillverkaren först, detta är mitt råd och lycka till!
 
Har man duktiga snickare så bör inte vara några problem vid resten heller. Blir det fel så skiter det sig oavsett vems ansvar är.
 
Det är väl klart att du sparar pengar på att bygga huset med svart arbetskraft. Hur smart det däremot är, går väl att diskutera. Att ha folk som gör grejer "vid sidan om", 50% vitt eller som jobbar på firma men "jobbar gärna extra på fritiden" kommer att ge dig utgifter, men inga garantier överhuvudtaget. Ibland kan snålheten bedra visheten.

En kvalitetsansvarig måste man ha, så är reglerna. Om du ska bygga själv så är du byggherre och då är du ansvarig att reglerna följs. Räkna även med att du måste teckna en byggfelsförsäkring själv också. Det kan kosta från 20 000 och uppåt - väldigt mycket uppåt...

Citat från byggteknikforlaget.se:
Byggregler, tillsyn och uppsikt
De lagar som reglerar byggande i Sverige är Plan- bygglagen (PBL) och Byggnadsverkslagen (BVL). Ansvaret regleras i PBL. Byggherren har ansvar för att kraven uppfylls enligt PBL och BVL. Kommunen har tillsyn. Verktyg är bygglov, bygganmälan, byggsamråd, kontrollplaner och slutbevis.
 
Tjena...
Att plocka in "på-sidan-hjälp" blir många gånger mycket dyrare än att låta en firma göra hela jobbet. Oftast går på-sidan-gubbarna på timme och finns det ingen som styr och planerar bra (vilket kan vara svårt) blir arbetet ofta extremt ineffektivt. Jag har sett identiska hus bli nästan dubbelt så dyra samt dra ut på tiden när arbetet utförts på det sättet.

Antingen ber du dina gubbar lämna fasta priser på jobben de gör, eller så låter du firman göra allt. Absolut inga löpande kostnader på något.

Kör hårt!
 
Helt klart så kommer du spara pengar på att göra sakerna själv eller ta in folk som gör det svart, det är inget snack om den saken. Det finns dock en stor aspekt i det hela och det är tiden, och det kan göra att du faktiskt förlorar pengar på det.

1. Om du tar in folk på fritiden så kommer ditt husbygge dra ut på tiden och det tar helt enkelt längre tid för dig att bli färdig med huset. Om du då står med ett annant boende undertiden så kommer du alltså ha 2 kostnader under en längre tid.

2. Om du själv tänker dig att göra mycket för att spara ännu mer pengar så måste du ju resonera som att för varje timme som du lägger på huset så är det en timme mindre som du kan dra in pengar via ditt jobb, antagligen så tjänar du mindre än det kostar att betala en snickare så du spara ändå lite pengar men säkert mycket mindre än vad du tror eftersom det som snickaren gör på 1 timme tar dig säkert 2 och dessutom så får du lägga kostnader på en massa verktyg som du säkert inte har idag. Vilket leder till att husbygget tar längre tid innan det blir klart och de dubbla kostnadern som man kan ha då...

Med det sagt så är det ju faktiskt kul att göra saker själv och många gånger så är man lite mer noggran när man gör det till sig själv så det behöver inte bli sämre för att du gör det än om snickare gör det.... Dessutom har du inte tummen helt mitt i handen så är det inte så himla svårt. Jag har en kompis som princip gjorde allt själv i sitt hus, och han är ingen snickare och hade aldrig byggt något stort själv innan. Däremot så var han arbetslös och lyckades få pengar från A-kassan samtidigt som har gick hemma och snickarade på sitt hus :)

- M
 
Gladh skrev:
Helt klart så kommer du spara pengar på att göra sakerna själv eller ta in folk som gör det svart, det är inget snack om den saken. Det finns dock en stor aspekt i det hela och det är tiden, och det kan göra att du faktiskt förlorar pengar på det.

1. Om du tar in folk på fritiden så kommer ditt husbygge dra ut på tiden och det tar helt enkelt längre tid för dig att bli färdig med huset. Om du då står med ett annant boende undertiden så kommer du alltså ha 2 kostnader under en längre tid.

2. Om du själv tänker dig att göra mycket för att spara ännu mer pengar så måste du ju resonera som att för varje timme som du lägger på huset så är det en timme mindre som du kan dra in pengar via ditt jobb, antagligen så tjänar du mindre än det kostar att betala en snickare så du spara ändå lite pengar men säkert mycket mindre än vad du tror eftersom det som snickaren gör på 1 timme tar dig säkert 2 och dessutom så får du lägga kostnader på en massa verktyg som du säkert inte har idag. Vilket leder till att husbygget tar längre tid innan det blir klart och de dubbla kostnadern som man kan ha då...

Med det sagt så är det ju faktiskt kul att göra saker själv och många gånger så är man lite mer noggran när man gör det till sig själv så det behöver inte bli sämre för att du gör det än om snickare gör det.... Dessutom har du inte tummen helt mitt i handen så är det inte så himla svårt. Jag har en kompis som princip gjorde allt själv i sitt hus, och han är ingen snickare och hade aldrig byggt något stort själv innan. Däremot så var han arbetslös och lyckades få pengar från A-kassan samtidigt som har gick hemma och snickarade på sitt hus :)

- M
Tack för alla svar:)
Jag har tänkt att jobba på mitt jobb samtidigt som jag jobbar på huset själv oxå. Har inga problem med att jobba 15-16 timmar/dag. Har gjort det förr.
Har ingen utbildning som snickare, men anser mig ganska händig, och har gjort en hel del snickarjobb förut. Min far har alltid snickrat och har kunskap om en hel del inom ämnet.
Själv har jag hjälp till att bygga helt ny fasad på hus, lagt tak, målat, lagt golv, tapetserat, kaklat i kök, gipsat väggar mm. Har även dom flesta verktyg man behöver som tex skruvdragare, borrmaskiner, slipmaskiner, spikpistol, laservattenpass, bandsåg etc etc, så på den biten skall det nog inte vara några problem.
Känns som att många här tror att om man inte jobbar som snickare så kan man inte ens slå i en spik. Jag säger inte att jag kan allt om luftspalter mm och det är just sånt jag behöver riktiga snickare till, men att sätta in kök, lägga golv, sätta gips mm tycker jag är enkla saker.
Sen det här med att man inte kan få garantier vid 50% vitt 50% svart förstår jag inte riktigt.
Vet flera som har gjort på detta sätt, och fått alla papper och underskrifter som behövs för att just försäkringsbolag mm skall godkänna jobbet.
Kanske beror det på att jag bor i en liten stad och många av firmorna som godkänner jobben, godkänner även att deras personal jobbar vid sidan om.

Tyvärr så verkar det inte som att jag kan få de svaren jag söker på forumet nu, och jag hade naturligtvis tänkt att kolla upp allt själv ändå, men jag tänkte om någon hade gjort typ samma sak som jag EVENTUELLT har tänkt att göra.

Men om vi säger så här då, så får jag räkna resten själv:
Hustillverkare: 2,4 miljoner nykelklart

"Skal" från hustillverkare + hyra in egna hantverkare 100%vitt, och köpa all interiör själv = tjäna något eller inte på 2,4 miljoner
 
Om du kollar med VillaVarm så levererar det ett skal till dig, där du iprincip skall göra allting själv därefter. Tror jag har sett en prisindikation på 6-7.000 per kvm för deras hus, givetviss så är det ju beroende på storlekt och planlösning. Och därefter så tillkommer allt annat.

Hör med dem vad de tar för ett skal till ditt hus, de hjälper dig även med ritningar och sedan är det bara att börja räkna på om du spara pengar eller ej. Troligen så kommer det islutändan säkert bli samma summa, men du har fått lite bättre kvalite i dina grejor, bättre kök /lyxigare badrum /kanske inte bara kör enkelgips i innerväggar osv osv.... Du får helt enkelt ett bättre och lyxigare hus för samma pengar.

Dessutom så är det faktiskt så att det enda hjälp som de enligt lag måste köpa in är elarbetet, allt annat får du göra själv så länge som det är utfört enligt konstens alla regler, ett tips vid våtrum är att använda digitalkameran mycket så du kan dokumentera att du gjort rätt så har du det som bevis om försäkringsbolaget skulle gnälla sedan.

- M
 
En sak som ska tilläggas är att man som köpare av färdiga hus också drar nytta av deras storköpsrabatt. Dvs de köper virke till priser vi bara kan drömma om, samma med det mesta av ingående komponenter typ gips, spånskiva, OSB osv.

Men och detta är ett stort men om du gör "särlösningar" kanske inte deras rabatt är lika stor på tex en annan kökstillverkare så priset blir kanske det dubbla fastän priset i affär kanske skiljer 20%.

Alltså kan det löna sig att tex köpa ytterväggarna färdigosb:ade (om det finns) för att göra det själv kostar ändå lika mycket.

Det krävs att man kollar upp en massa och "sållar ut" de delar som är för dyra att köpa in. Kakla kan man ju gott göra själv samma med köksmontering.

Skruva på taket gör man ju också enkelt men resa takstolar utan hjälp ger jag mig inte på bara sådär ;)

Plattan kan man också fixa själv. Känner man nån som gräver så har man spart många sköna. Inget svårt men gäller att göra rätt (som det mesta).

Hoppas TS får ut något av mitt dravel :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.