Krautas är 34 grader så det känns ju inte aktullt då pga D-skalle på spiken.
Hur är då Biltemas o Clas Ohlsons alt? Vill helst inte lägga mer än 2000kr
Hyra är så klart ett alternativ men helst skulle jag vill köpa då jag har en del projekt på G under året och vore skönt o pickan hemma (o sen är det ju kul o köpa verktyg :))
 
Jag köpte precis en Hitachi 34 graders på ebay för drygt 2k, går man på en refurbished går det komma undan billigare. Tog ett par veckor att få hem, men verkar funka bra. Skall användas till utbyggnads-bygge i vår.
Spik med hel skalle (till panel tex) finns: https://www.verktygshandlarn.se/product/panelspik-34-hel-skalle-aerfast
Den är alltså lika billig som biltemas bandade spik.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
S swirve skrev:
Jag köpte precis en Hitachi 34 graders på ebay för drygt 2k, går man på en refurbished går det komma undan billigare. Tog ett par veckor att få hem, men verkar funka bra. Skall användas till utbyggnads-bygge i vår.
Spik med hel skalle (till panel tex) finns: [länk]
Den är alltså lika billig som biltemas bandade spik.
775kr för 2500 spik blir ca 30öre/st.

Man köper 34 gr 2,8x70 för 20öre/st. Rundbandad, 19öre.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Länk?
 
Proffsprodukter.se (med proffsrabatt på 20%).
 
E erix0n skrev:
hoppar in i tråden lite, ska spika en del panel samt bygga en friggebod i sommar och är ute efter en stompicka.
Nån med erfarenhet av Krautas?
[länk]
Hur står sig annars Julas Meec/Clas Ohlsons/Biltemas ?
Jag har just en sån som jag spikade ihop en friggebod i lösvirke inklusive panel med. Funkade utmärkt.

Håller med dem som skrivit att kvaliteten på luftslangen är viktigare än pistolen (och kompressorn).

Billig dyckertpistol hade jag mer otur med, kanske är tunna dyckert känsligare för glapp i de rörliga delarna än vad de lite grövre ”vanliga” spikarna är.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Fast det är ju med D skalle... Jag ville visa att fullskalle inte kostar skjortan, bara lite mer. Är ju bara panel som behöver fullskalle.
Bra priser, men verkar vara noname spik.
 
  • Gilla
Phille80
  • Laddar…
S swirve skrev:
Fast det är ju med D skalle... Jag ville visa att fullskalle inte kostar skjortan, bara lite mer. Är ju bara panel som behöver fullskalle.
Bra priser, men verkar vara noname spik.
Det är Gunnebo original. Har köpt ett antal kartonger när jag byggde huset.

Edit: Det var just att D skalle är 30% billigare än den med rund-offset, jag visade.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Kan man tänka sig en batterimaskin så är dewalts 18v en monstermaskin. Älskar min. Men visst den är ganska dyr :/
 
Krautas modell kanske funkar ändå? Jag har en personlig rabattkod som skulle göra att jag får den för 800kr, bra köp då kanske?

hur illa/fel är det att spika med D-skalle? D-skalle är OK till stomme men kanske inte sååå snyggt till panel?
vad betyder offset?
 
richardtenggren
227312_7_566.jpg

De med rund skalle har skallen excentriskt placerad som du ser i bilden ovan, så det ser bra ut på panelen.

Jag körde själv på denna spik, fast från xl-bygg.
 
  • Gilla
erix0n
  • Laddar…
Tack.
Man kan alltså gå på en 34 graders picka o ändå få tag på spik med rund skalle utan att det är mycket dyrare än 21 graders spik
 
Köpte biltemas spikpistol för ett år sedan. Nu spikar den dubbelt nästan hela tiden. Har väl spikat totalt en 2000-3000 spik med den så det är ju inte så att jag borde slitit ut den.
Mao köp inte biltemas. Hade varit bättre om jag köpt en bra begagnad maskin istället för samma pengar.
 
T Tallberga69 skrev:
Köpte biltemas spikpistol för ett år sedan. Nu spikar den dubbelt nästan hela tiden. Har väl spikat totalt en 2000-3000 spik med den så det är ju inte så att jag borde slitit ut den.
Mao köp inte biltemas. Hade varit bättre om jag köpt en bra begagnad maskin istället för samma pengar.
Antar att du har samma spik som tidigare? Kollat så det inte är grader på slagstiftet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.