Jag planerar att köpa ett par nya spadar och skyfflar samt andra redskap såsom fyllhammare samt krattor m.m den närmsta tiden och ser att det ibland finns en variant där bladet gjord av aluminium och en variant gjord i stål så frågan är vad man ska välja.

De i aluminium är lättare men tål förmodligen inte lika mycket stryk som en gjord i stål och tanken är att dessa ska hålla länge, vidare finns det ofta olika typer av skaft och handtag, dels de i trä och sådana i plast eller aluminium.

Slutligen är frågan vilket fabrikat som man ska välja, har hittills främst tittat på fiskars proffsserie då den känns mest gedigen och de har handtag samt skaft gjorda i trä/metall och inte i plast som många billigare märken. Fast det finns kanske andra fabrikat som också är gjorda i bra kvalitet, vilka är de i så fall och vad skulle ni rekommendera?

Det som planeras att köpas den närmaste tiden är en gräv-/spetsspade, bygg-/cementskyffel, snöskyffel, fyllhammare samt någon kratta / räfsa och eventuellt något mer.

Såg att jula reade ut en cementskyffel från fiskars proffsserie för 199 kr vars blad är gjort i aluminium, är det ett bra val eller ska man satsa på en gjort i stål istället?

http://www.jula.se/cementskyffel-610k-702110
 
Innan du börjar fundera på märke o modeller så ska du tänka ergonomi.
Trädgårdsredskap är till skillnad från många andra verktyg beroende bla på din längd.

En skyffel i fel längd är tex helt hopplös i båda riktningarna, en grävspade som inte kan ta kraften från dina 47or utan att du slinter hamnar på blocket osv.
 
Åk till granngården och prova ut redskapen du ska ha, de har bra utbud och märkesgrejer av kvalitet. Jag tror att om man handlar på Jula eller nåt annat lågprisställe så spelar det ingen roll vad man köper för allt verkar gå sönder ( för mig iaf ) Sen de gånger som de har märkesgrejer så är det väl många gånger sekunda. Eller? Det är bara en spekulation så nån annan kanske vet bättre?


Med vänlig hälsning, Danne
 
Redigerat:
Nja, Jula säljer Fiskars sortiment precis som Granngården och många andra så det stämmer inte alls att de går sönder lättare, möjligtvis om du köper deras lågprisprodukter.
Det jag skaffade för några år sedan och som fungerar perfekt som både skyffel och faktiskt även grävspade är en kabelskyffel. Fick låna en sådan när jag grävde ut för plattan till gästhus och blev helt "salig".
http://swe-se.fiskars.com/Produkter/Skotsel-av-jord/Skyfflar/3010-Kabelskyffel-Proffs
Den är smalare än en vanlig skyffel och blir inte så tung fullastad, samtidigt som det gör att den är lättare att trycka in i en singelhög. Men den fungerar även bra att gräva med och tar sig ned i stenig mark. Och du kan också ha den som cementskyffel då den har ganska höga kanter. Skulle idag vara det första redskapet som jag köpte.
 
Redigerat:
Det där med ergonomi har jag faktiskt helt missat fast man har iofs inte handlat sådana här prylar i någon större utsträckning tidigare så man har ej tänkt i de banorna, får bli så att man går runt och kollar hur de olika redskapen passar ens längd och skostorlek helt enkelt. Är 180 cm och har storlek 45 i skor i fall någon undrar. :p

Vilka andra märken har likvärdig kvalitet som fiskars proffsserie om inte dessa skulle passa mig anatomiskt?

Fiskars kabelskyffel såg intressant ut den har jag inte sett tidigare men den ska jag kolla upp bättre.
 
Jag kör med Fiskars röda serie (den med träskaft) och tycker den är underbar. Trots mina 197 cm så tycker jag om små redskap. Fiskars svarta ergonomiska serie med svängda skaft tycker jag inte om alls. Tunga pga av helmetalluppbyggnad och de svängda skaften kommer jag inte överens med.

Mitt tips är att du simulerar lite provgrävning i butiken och känner på svingen i redskapet när du står i butiken. Känns svingen rätt så trivs du nog med redskapet. Lätta redskap oavsett tillverkare är alrdrig fel. Min erfarenhet av handredskap är att känns dom rätt när man håller i dom så blir det ett bra köp. Får ju inte vara värsta lågprisskiten som går sönder så fort man arbetar lite i marken.

Nyligen köpte jag en Biltema grävspade för 199 kr ur deras proffsserie nr 14-166 (http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Tradgardverktyg/Redskap/Gravspade-14166/). Nitar överallt och såg riktigt Kina ut men jag hade ont om tid och den hade härdat stålblad med träskaft.

Har nu provat den för drändikesgrävning i jävligast möjliga underlag (silt/lera fullt med rötter och gamla trädstammar som man får bända loss). Kan säga att för grovgrävning funkar den utmärkt och inga svarsår av nitarna som man skulle kunna tro. Tål myckat misshandel typ bända loss stenar i 20-30 cm klassen ur lera även om det knakar i handtaget. Så man skall inte räkna bort Biltema bara för att det är lågpis Kinagrejer.

Jag hade aldrig köpt aluminium om du inte har bra jord, stål tycker jag klarar mycket mer misshandel.

/Anders
 
Anders_Nilsson skrev:
Jag kör med Fiskars röda serie (den med träskaft) och tycker den är underbar. Trots mina 197 cm så tycker jag om små redskap. Fiskars svarta ergonomiska serie med svängda skaft tycker jag inte om alls. Tunga pga av helmetalluppbyggnad och de svängda skaften kommer jag inte överens med.

/Anders
Jag gillar fiskars Ergo skyffel men där tar det stopp, resten av serien är överdesignade.
 
Var förbi jula under helgen och tittade lite närmare på fiskars sortiment och kabelskyffeln som jag tyckte såg intressant ut, en sådan lär jag köpa om jag inte hittar någon annan tillverkare som passar mig bättre anatomiskt. Även de övriga spadarna / skyfflarna kändes helt ok möjligen hade det inte skadat med lite längre skaft men av vad jag såg så verkar alla tillverkare ha ungefär samma längd på skaften.

Efter att ha jämfört priser på på nätet hittade jag http://www.torebrings.se som verkar vara billigast på fiskars sortiment, är det någon som har handlat därifrån tidigare och känner till butiken?
 
Den smala kabelskyffeln, ungefär halva bredden mot byggskyffeln, är helt klart en av mina favoritspadar. Riktigt bra där det är lite hårdare i marken.

För de vanliga byggskyfflarna kan det vara värt att notera att de billigare spadarna har beslag mellan skaft och blad endast på ovansidan. De lite stadigare varianterna har ett beslag även på baksidan vilket gör underverk för hållbarheten. Fiskars har båda varianterna.
 
MathiasS skrev:
Den smala kabelskyffeln, ungefär halva bredden mot byggskyffeln, är helt klart en av mina favoritspadar. Riktigt bra där det är lite hårdare i marken.
Glömde skriva tidigare att du kommer att få "lida spe" för den och få frågan om du köpt en kommunalarbetarskyffel. Men då sätter du den i händerna på lustigkurren, med risk för att du sedan får låsa in den.
När de slutat skratta visar jag dem spade och grep av fabrikat Joseph Bently, kanske mera fröjd för ögat och enbart trädgårdsarbete än husbyggnad och grövre markplanering. Men lätta att hålla rent då de är rostfria.
http://www.josephbentley.co.uk/Stor...seph Bentley/Traditional Stainless Steel.aspx
 
Efter att ha kollat runt lite mer så kan man konstatera att ju mer man gräver ner sig :rolleyes: i vilka spadar och tillverkare som finns desto fler val finns det att göra, verkar som karlstad redskap har en del att välja mellan fast då de verkar ligga ungefär i pris med fiskars och jag upplever att de sistnämnda har något bättre finish så lutar det mot fiskars sortiment.

MathiasS skrev:
Den smala kabelskyffeln, ungefär halva bredden mot byggskyffeln, är helt klart en av mina favoritspadar. Riktigt bra där det är lite hårdare i marken.

För de vanliga byggskyfflarna kan det vara värt att notera att de billigare spadarna har beslag mellan skaft och blad endast på ovansidan. De lite stadigare varianterna har ett beslag även på baksidan vilket gör underverk för hållbarheten. Fiskars har båda varianterna.
Om jag såg rätt är det bara spadarna ur fiskars sortiment med Y-handtag som har beslag på båda sidor om skaftet medan de med T-handtag endast har det på ovansidan, de förstnämnda har grövre skaft också.
 
Jag är ganska säker på att jag tidigare sett vanliga byggskyfflar med T-handtag som har beslag på fram och baksida, men jag kanske inte ska säga säkert att det var fiskars och det var säkert ett par år sedan.
 
MathiasS skrev:
Den smala kabelskyffeln, ungefär halva bredden mot byggskyffeln, är helt klart en av mina favoritspadar. Riktigt bra där det är lite hårdare i marken.
Köp en slungspade för grävningen, denna i kombination med kabelskyffel gör jobbet snabbt, gräv lös jorden med spaden, flytta massorna med skyffeln.

Slipar du kanterna på slungspaden så är den ypperlig till att kapa rötter vid uppgrävning av stubbar.
 
S
först skall du glömma bort märken och vad dom kostar.
sen skall du känna i vertyget. känns verktyget rätt? känns det som vertyget har kvalitet eller kom det gå sönder när du gräver?
om du skall köpa räfsa plast är ju lättare men går gärna sönder. så köp räfsa med metall kam.

å slipa inte egg på något spadverktyg. inte skönt att råka sätta spaden i fötterna!!
 
pbengtsson skrev:
Köp en slungspade för grävningen, denna i kombination med kabelskyffel gör jobbet snabbt, gräv lös jorden med spaden, flytta massorna med skyffeln.

Slipar du kanterna på slungspaden så är den ypperlig till att kapa rötter vid uppgrävning av stubbar.
Äh, när inte spadarna jag har räcker till får jag hyra en minigrävare.....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.