Patrik440
Framåt midsommar har jag haft min obromsade 750 kärra med tipp (FS1425750U) i 11 år.
Sliten 750 kg obromsad släpvagn med nätgrind lastad med trädgårdsavfall kopplad till en svart kombibil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Används förutom för vanligt "husbehov" till att köra veteranmopeder eller tvåhjulstraktorer på t.ex.

Bottenskivan börjar bli lite sliten men den har fått stå ut med knivarna från jordfräsen och krafsande snökedjor från mina Irus.
Obromsad släpvagn med nätgrindar parkerad på en gräsmatta bredvid en personbil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Kave och 1 till
  • Laddar…
K
nikasp nikasp skrev:
Jag har kört skivor på smalare lånesläp och det gick bra men stora orsaken till att jag valde Variant 754 F1 över FS1425 är att det är lite kraftigare konstruktion. Ganska mycket mer stål i Varianten (55 kg), inte bara något större lastyta. Nu tror jag Variant dragit iväg i pris men förut var priset nästan lika.

[bild][bild]
Vad har det med ditt argument om flakbredd att göra? Det vi svarar på är att du blankt, utan större insikt, säger att 145 flakbredd var toppen när man kör skivmaterial med 120 bredd och 138 således inte vore toppen. 7 cm vidare flakbredd torde ha nära noll praktisk inverkan på skivmaterialet på 120cm. Oklart varför du nu börjar prata pris, material och konstruktion. Vill du göra det som allmänt inlägg i diskussionen undvik då att citera
 
nikasp
K kniv skrev:
Vad har det med ditt argument om flakbredd att göra? Det vi svarar på är att du blankt, utan större insikt, säger att 145 flakbredd var toppen när man kör skivmaterial med 120 bredd och 138 således inte vore toppen. 7 cm vidare flakbredd torde ha nära noll praktisk inverkan på skivmaterialet på 120cm. Oklart varför du nu börjar prata pris, material och konstruktion. Vill du göra det som allmänt inlägg i diskussionen undvik då att citera
Är du tråd-chef och bestämmer vem som får skriva vad? Du behöver inte hetsa upp dig. Det var bara inlägg som nöjd F1 Variant-ägare och jag påpekar fördelar med det över storsäljaren från Fogelsta/Brenderup.
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Vill du göra det som allmänt inlägg i diskussionen undvik då att citera
Han citerade iofs sig själv och gjorde en kommentar runt bredden. Det var du som citerade Nikasp's inlägg.

Att "det går lika bra" med 138 som 145cm bredd kan man säkert diskutera. Jag tycker att 180cm bredd går väldigt bra och är tveksam till att 138 eller 145cm är "lika bra". Diskussionen ter sig därmed aningens fånig. Det finns antagligen mer än ett släp som fungerar och att då välja ett som är stadigt byggt låter rätt rimligt.
 
  • Gilla
ptlf och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker att mitt drygt 20år gamla bromsade Rekosläp fungerar bra fortfarande, flakskivan har jag vänt en gång och alla byggskivor jag köpt har rymts på bredden, däremot kunde flaket gott varit några dm längre då långa gipsskivor inte riktigt rymms. Jag är glad att släpet syns i speglarna på en vanlig personbil men inte är så brett att det inte går att backa in i garaget om man nån gång har nått ömtåligt som gips eller stoppmöbler på flaket.
 
nikasp
Reko var jag sugen på men lite dyrare än jag ville ge då. Lånade ofta ett sådant av Villaägarna som hade ett stående nära mig. Köpte sedan eget när det var trasigt eller halvtrasigt var och varannan gång. Folk som backat sönder belysning eller handske och bara lämnade igen utan att säga till…
 
  • Gilla
Skatudden
  • Laddar…
För mig blev det ett nytt FS1425 med 80cm grindar, stödhjul och kapell för 20500:-, prisskillnaden mot Variant F1 är alldeles för stor. Hittade ett begagnat 6 år gammalt med trasigt kapell för 16500 så det blir dyrare.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Bredare släp är mycket trevligare att lasta än smalare. Problemet med de flesta släpen är att de måste lastas bakifrån och med korta gafflar får man oftast skjuta in pallen för att få vikten rätt (då upptäcker man också vilka som klarar av att lägga i en handbroms när de parkerar en bil). Oftast vrider sig pallen något och lasten ligger inte heller perfekt på pallen så för t ex 120x250 skivor så kan några få centimetrarna extra vara avgörande för om det går snabbt och smidigt eller om man får hålla på och trixa.
Har man ett bra släp med fällbara sidolemmar gäller det bara att skivorna får plats.
Att handlasta mer än någon enstaka 120x250 är lika illa oavsett släp.
 
  • Gilla
nikasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.