Jag ska ta dit någon som verkligen är duktig på detta så får det avgöra hur man ska tackla det kommande problemet.
För idag är ju taket tätt, det är bara en ränndal som inte är ok som ska fixas omgående.
Jag hoppas såklart att man kan lösa det på det viset, kanske själv kunna lägga ny papp i sektioner över en lång tid.

Muraren som var o kollade på murstocken hävdade att pappen man lade när detta taket va lagt kunde hålla hur länge som helst.

MVH/
 
Jag har kanske missat något men du skriver i första inlägget att taket måste åtgärdas akut och nu att taket är tätt men en ränndal måste åtgärdas omgående. Om taket i övrigt är tätt så går det ju att åtgärda bara ränndalen och byta de pannor som eventuellt är sönder och lämna resten som det är. Det sparar ju in en hel del pengar och framförallt tid för er.

När du tar dit en hantverkare så tänk på att många har ingen kunskap alls om äldre hus och överhuvudtaget inget intresse av byggnadsvård. Med andra ord brukar de vara snabba med att påpeka att allt gammalt måste bort och att man bör byta till nytt material, helst det material som de för bäst materialpåslagsvinst på. ;)
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Spännande projekt och ser fram emot att få se bilder och följa renoveringen!

Spontant säger jag att A o O är en bra planering och att säkra taket är prio 1. Men det verkar du ha fått styr på;)

Instämmer med tidigare röster att pålitliga hantverkare är guld så att tidsplan och budget kan hållas. Jag har också ett gammalt tak, 1938, och måste inom några år renovera. Hade tänkt byta mot nya lerpannor då de liggande känns slitna och småtrasiga. Men hur mycket av fuktskyddet står själva pannan för kontra pappen under?

Har förstått att man ska numrera pannorna om man ska lägga tillbaka gamla så att de ligger stabilt (då de under årens lopp nött sig mot varandra och passar bäst på samma plats) Tänker då att det i slutkalkyl måste vara billigare att köpa nya än att ta ner gamla pannor, antalet man-timmar måste vara långt högre då alla pannor ska numreras och hitta tillbaka till sin ursprungliga plats.

Är det kanske överdrivet noggrant att alla pannor måste läggas på samma plats som tidigare?
 
Är det inte bara där de är skurna och måttanpassade som måste numreras, tex runt skorsten.
 
Jo alltså taket måste åtgärdas akut på ett ställe.
Det ska jag börja nysta i under veckan.
Det är svårt med taket då jag gärna har kvar org teglet men samtidigt vill känna mig lika säker som med ett nytt tak. Finns ju fler saker i livet än att fundera om taket håller tätt..



Sophie skrev:
Jag har kanske missat något men du skriver i första inlägget att taket måste åtgärdas akut och nu att taket är tätt men en ränndal måste åtgärdas omgående. Om taket i övrigt är tätt så går det ju att åtgärda bara ränndalen och byta de pannor som eventuellt är sönder och lämna resten som det är. Det sparar ju in en hel del pengar och framförallt tid för er.

När du tar dit en hantverkare så tänk på att många har ingen kunskap alls om äldre hus och överhuvudtaget inget intresse av byggnadsvård. Med andra ord brukar de vara snabba med att påpeka att allt gammalt måste bort och att man bör byta till nytt material, helst det material som de för bäst materialpåslagsvinst på. ;)
 
Behåll då de gamla pannorna om du gilla dom men se till att hyra in hantverkare som gör jobbet. Mitt hus är mindre än ditt men taket är 10x17 meter projicerat på marken, men 22 graders lutning blir det uppemot 200 vm och fyra man höll på 5 arbetsdagar. Jag gav bara 80 tusen rotat i april 2014 med belagda halvblanka betongpannor. Lertegel kostar unger 200 kr kvadraten mot 75 för bra betongpannor. Säg att ditt tak är 300 kvm eftersom det är Mansard. Nya pannor är då 60 tusen, jämför med kostnaden för att ta ner och tvätta. Du kanske kan hjälpa till själv med nertagningen och så högtryckar du medans hantverkarna pappar och läktar.

Pannorna i sig skyddar bara delvis mot fukt, det är pappen som gör jobbet. Säg så här, rena papptak fungerar utmärkt men du ser inga panntak utan papp under.

Gör nu taket ordentligt och låt det kosta 150 tusen! Taket är det viktigaste på hela huset. Sedan kan du sova i lugn och ro.

Och köp inte för mycket leksaker (Makita). Har själv en Maktia BHP452 som är en bra universalmaskin. Du har redan en kap/ger, bra. Sedan behövr du en liten bordssåg typ Bosch PTS/GTS 10 eller liknande. Speciellt i ett gammalt hus där det garanterat blir att klyva fram detaljer i rätt dimension. Troligen behöver du en byggsåg men det kan vänta.

Hammare i toppkvalitet, ett set stämjärn, morakniv, måttband 3m och 5 meter, avståndslaser, nivålaser med mottagare, vattenpass 60cm, 120cm 200cm i bra kvalitet, skruvmejslar (flat 2,4,5,6mm PH0,1,2,3, PZ0,1,2,3, Torx T10, T15, T20, T25), flacktång, avbitare, universaltång, multimeter, gärna skaltång, rörtång, skiftnycklar 6" och 8", fasta nycklar, kittpistol, trälim av hög kvalitet, borrar 2mm-13mm samt ett set flatborr, förlängningssladd 10meter 2 st, förlängningssladd 25 på vinda 2 st, högtryckstvätt, arbetsbyxor, arbetsskor, kylskåp för läsk, frys för pizza, och lite annat som jag glömt behöver du direkt.

Rekommenderar att du köper mejslar och andra handverktyg på Biltema om det finns i närheten (antar att allt under 50 mil är i närheten i Norrland).

Sedan tycker jag att du skall leja bort stora jobb typ tak och grund och göra det så snart som möjligt, bättre att ta smällen nu än att gå omkring och oroa sig. Skulle hellre göra badrum själv. Om du nöjer dig med plastmatta kostar det inte så mycket att få själva mattan uppsatt, sedan kan du köpa porslin på rea eller demoex. Kompisen fick i julas sitt lilla badrum (4kvm) helkaklat inkl nya väggskivor för 30 tusen. Satsa på att göra inredning, snickerier, kök och dylikt själv. En annan sak jag kan rekommendera är Blocket. Jag fick ett helt ok HTH-kök från 1989 mot demontering och avhämtning. Inte nytt men mycket bättre än det slitna originalköket från 1974.
 
  • Gilla
ConnyN
  • Laddar…
Räkna på vad din egen arbetstid kostar jämfört med hantverkare. Säg att du tjänar 30800kr som är medellönen för anställda idag, då har du ut ungefär 23000kr/mån vilket innebär att en dag ledigt utan lön kostar dig en dryg tusenlapp netto. Det får du inte en hantverkare för ens om du kombinerar svartarbete med rotavdrag.

Det är alltså klart lönsamt för någon med normal lön att ta ledigt en månad från jobbet för att byta tak, om du har kunskapen själv. Man måste upp till ca 60000kr/mån innan man kan kostar lika mycket som en ROTad snickare. Om du behöver ha det gjort hyfsat snabbt så kanske du kan komma överens med någon kompis om arbetsbyte, dvs att ni tar ledigt hela juni och fixar ditt tak och sedan tar ni juli och fixar kompisens tak.
 
Om ni tar ned teglet så går det rätt snabbt om ni är flera, en 2 -3 kompisar ökar tiden avsevärt, vattenslang stålbortse på borrmaskin m.m.
Jag hade nog också gjort så, tagit in en firma och tvättat teglet själv.
 
Pannorna får jag alltid ren om det går, jobbar med rengöringskem så det är inget problem, kan nog med lite tur få dom rätt så rena innan jag tar ner dom.

Jag är väldigt mån om att taket ska bli bra men som sagt så ät det ju pappen som är det viktiga och som jag förstått det genom att surra med yrkesfolk så kan man ta en bit i taget vilket i så fall är vägen att gå då kostnaden att köpa eller hyra ställning runt hela kåken nån längre period skulle bli sjukt dyrt.

Har nu mailat en klättringsbutik angående rep o sele till projektet så har man iaf kommit ett steg närmre taket:)
 
Ska du renovera mycket så köp en byggställning. Du kan sälja den vidare för samma pris.

Byggfirman jag anlitade för utbyggnad tog in en underentreprenör för ställning, det var sjukt dyrt! Typ 28000 för knappt tre månader inkl uppsättning och transport. Hade jag vetat det hade jag lätt köpt en ställning själv innan.
 
Ta ner pannorna gör du enkelt själv, vi gjorde det när vi la om vårt tak även plockade vi ner ett tak för att få gammalt tegel till garaget så det skulle passa in med huvudhuset.

Skruva ihop 2 större plankor till ett V och använd det som en ramp och låt pannorna glida ner, nere lägger du under rännan tex gammal dyna för solstol (modell tjockare) eller madrass så du slipper försöka stoppa pannorna i farten.
Var minst 3 när ni gör det. 1 på taket 1 som tar emot pannorna o lägger i högar och 1 som flyttar högarna.

Bild när pannorna åker upp på garaget

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fallskyddssele köpte jag på jula, om det är det du är ute efter. Skulle dock inte byta ett helt tak utan ställning. Men selen är perfekt för att t ex justera parabolen eller liknande.
 
lordi skrev:
Fallskyddssele köpte jag på jula, om det är det du är ute efter. Skulle dock inte byta ett helt tak utan ställning. Men selen är perfekt för att t ex justera parabolen eller liknande.
Köpte en sån men lämnade tillbaks den då ja vill ha en som jag kan hänga i och inte bara som fallskydd . Taket är brutet och typ 80 grader som brantaste så det är inget man står o balanserar på så gärna..
 
Håller koll på din projekteras. Det där blir riktigt snyggt. Problemet för mig är att mitt tak är gigantiskt och extremt brant och högt.. Men jag ska nog ändå försöka få till det med gamla pannor om det är möjligt.

Mvh/

sir_daniel skrev:
Ta ner pannorna gör du enkelt själv, vi gjorde det när vi la om vårt tak även plockade vi ner ett tak för att få gammalt tegel till garaget så det skulle passa in med huvudhuset.

Skruva ihop 2 större plankor till ett V och använd det som en ramp och låt pannorna glida ner, nere lägger du under rännan tex gammal dyna för solstol (modell tjockare) eller madrass så du slipper försöka stoppa pannorna i farten.
Var minst 3 när ni gör det. 1 på taket 1 som tar emot pannorna o lägger i högar och 1 som flyttar högarna.

Bild när pannorna åker upp på garaget

[bild]
[bild]
 
Garage taket är 110m2 och vårt hus 230m2 ungefär :)

Men när kommer bilder upp på huset du köpt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.