Erik_X: Som annan trådskrivare nämnde, jag tänker bo där så länge jag står på två ben och har inga arvingar som kan ha synpunkter på ev. "dålig" affär. Men huset ligger inom 60 minuters pendlingsavstånd med bil från Sthlm (45 från mitt jobb i ytterkant av Sthlm) så jag tror inte att värdet sänks. Om pendeltåg eller bätttre kommunikationer kommer i framtiden så tror jag snarare på värdestegring.
Hempularen: Taket är inte original från -56, men dödsboet minns inte exakt när taket byttes utan gissar 80-tal eller möjligen tidigt 90-tal. Källaren är inte så fuktig att mögel syns - men det luktar "källare" och eftersom tvättstuga med torkrum ligger där så är planen att i första hand ta bort allt organiskt material som ligger mot betong (golvreglar för trägolv som lagts ovanpå och hemgjorda lagerhyllor i trä) och se vilka värden som kan åstadkommas med luftavfuktare. Badrummet är fult men duger att använda, köket omodernt och aningen litet (finns möjlighet att ta bort garderober i vägg mot angränsande rum för att utöka), men går ju att leva med ett tag.
 
peternicklas
Vi köpte ett renoveringsobjekt men det hade en bra stomme. Allt är genomgånget och vi har även byggt garage, en tillbyggnad samt inrett 2-våningen. Tror vi har lagt runt 1,5 milj. plus inköp av hus. Räkna med att det kostar att hålla på med renovering av gamla objekt. Jag har gjort det mesta själv vilket håller nere kostnaderna.
 
S
Vi köpte vårt renoveringsobjekt för att vi gillade huset och dess möjligheter, samt tomt och läge. Men även om prislappen var okej för objektet så var det ändå inte billigt i förhållande till våra löner och vad som behövs göras för att det ska bli som vi vill ha det i slutändan.

Jag räknar med att i slutändan så kommer vi att ha lagt minst lika mycket på huset och tomten som vi köpte det för. Men det kommer ju garanterat vara mer värt.

Det viktigaste är att man har stenkoll på sin smärtgräns och att man kan nå dit man vill utan att denna spräcks på vägen.
 
Hemmakatten
Stenalina, är ditt hus ett som ligger i något av alla de egnahemsområden som byggdes på 40-50-talet?

Är det verkligen lönt att installera bergvärme i Sthlmsområdet? Ditt hus är ganska litet och frågan är om du nånsinn kommer att kunna räkna hem den investeringen. Finns ju andra alternativ som luftvärmepumpar och kanske en ved/pelletskamin att enkelt? koppla på skorstenspipan.
 
Beroende på vilken panna det är så kan du byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare för i runda slängar 25000:-. Då får du fortsatt en varm värmekälla i källaren och en varm murstock vilket bidrar till klimatet på eventuell vind. Så det kan vara ett bra sätt både att spara huset och att få lite mera pengar över till andra bitar.
Du får bära lite pelletssäckar och tömma lite aska, men du skrev ju att du var lite händig... ;)
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
Du behöver ju inte invänta att acceptpriset sänks. Du kan lägga ett bud under accept redan nu, och hoppas att säljaren nappar.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
thomasx skrev:
Beroende på vilken panna det är så kan du byta ut oljebrännaren mot en pelletsbrännare för i runda slängar 25000:-. Då får du fortsatt en varm värmekälla i källaren och en varm murstock vilket bidrar till klimatet på eventuell vind. Så det kan vara ett bra sätt både att spara huset och att få lite mera pengar över till andra bitar.
Du får bära lite pelletssäckar och tömma lite aska, men du skrev ju att du var lite händig... ;)
Så hade jag gjort, Då blir inte skorsten förstörd som den blir om man sätter in bergvärme. Samt att man får en naturlig ventilation i källaren tack vare pelletsbrännaren.

Sen var det kostar att renovera kan man inte svara på. Det beror på så mycket. Vissa hävdar att det kostar 100 000 att göra ett badrum vårat kostade 23 000:-. Då var det en firma som flytspacklade och limmade upp plastmatta på väggar och golv. Resten gjorde jag själv.
Vi har en dålig film men man kan i alla fall förstå hur vi har gjort.
http://www.youtube.com/watch?v=iX_O6ICje5E

Våren tvättstugerenovering. Ny bänkskiva för 500:- Blandrare och handfat är det gamla som flyttades. Det vita kaklet fick vi gratis. Dom blå bitarna betalade vi 50:- för. Kakelfix och lysrörsarmaturer köptes på Jula. Väggfärgen är silikatfärg. Hela renoveringen gick kanske på 3000:-
http://www.youtube.com/watch?v=dE2R8LzI_Kw

2 exempel att det inte behöver bli så dyrt.
Det man skall tänka på att vill man renovera billigt så gäller att tänka långt fram, leta begagnat material och äga många olika maskiner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.