Jo det kan man tycka och jag/vi hade naturligtvis varit gladare om priset vore billigare. Prisutvecklingen sista åren har mattas av.

Om man går in på bionorrs hemsida så ser man att priset som jag angav kanske till och var lite lågt. Det billigast jag hittar i bulk i Skåne är 2500 kr/t från Stora Enso då tyvärr 8 mm. Vår panna vill helst ha 6 mm.

Skulle vilja veta varför du anser det hutlöst dyrt? Utveckla resonemanget! Köpe du billigare pellets eller har annan kunskap i frågan.

Under 2400kr/t i Luleå helt utan rabatt.. Varför 6mm??

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi betalar här utanför Sundsvall 2322kr/ton exkl.frakt

Ca 2600kr/ton för 3ton inklusive frakt.

Båda priserna är 8mm.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Jensaro: Pannan och vakuumsugsystemet (från förråd till panna) är optimerad för 6 mm. Vi har använt 8 mm, men det tar längre tid att suga över pelletsen och att driftekonomin kan försämras. Windhager-panna om du är nyfiken.

Det skiljer lite i prissättning mellan norr och söder. Det bör ju vara billigare där det mesta av råvaran finns. I bland är det bättre att bo norrut. Dessutom finns det en kvalitetsskillnad, som i de bästa av världar speglas i priset.

johanpelle skrev:
Ett mycket bra pris. Normalt ligger pellets på omkring 2000 pallen.
ABG pellets är av absolut toppenkvalitet. Jula säljer för 39:- påsen.
Hösten och vintern brukar pelletspriserna vara lägst, på sommaren dyra listpriser.
Är det dyraren på sommaren?
Andra skrev ju att det var billigare på sommaren.

Har fått ett par "provsäckar" abg-pellets och dom är markant mörkare och mindre bitar än de jag annars har använt, dvs Derome
Om det är bra eller dåligt eller inte har någon betydelse vet jag ej.
Brännaren tuggar i sig dom iaf

För säckad pellets kommer konkurrensen igång i oktober. Nu är det Jula som är prisledande. Förra året Bauhaus med 37:40 per säck. Då gäller prisgarantn också hos Byggmax.
Bulkpellets känner jag inte till.
En försäsongsrabbatt förekom i år hos Stora Enso men var inte särskilt billigt.
Lokalt kan det alltid dyka upp lägre priser..

johanpelle skrev:
För säckad pellets kommer konkurrensen igång i oktober. Nu är det Jula som är prisledande. Förra året Bauhaus med 37:40 per säck. Då gäller prisgarantn också hos Byggmax.
Bulkpellets känner jag inte till.
En försäsongsrabbatt förekom i år hos Stora Enso men var inte särskilt billigt.
Lokalt kan det alltid dyka upp lägre priser..
Jula tar 39 kr/säck precis som bauhaus, cheapy och byggmax.

Konstigt att ingen av dom sänker.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Det är Jula som har sänkt till 39. De andra hänger med pga. prisgaranti.
Det officiella priset hos Bauhaus är 39:95 vilked du får betala om inte jula finns i närheten.

Jag har köpt på Coop i 3 år nu, 1995/pall. Hittar inget som slår det priset, med Coop återbäring får man ytterligare "rabatt". Dom lastar pallen direkt på kärran med palltruck.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Coop tar också 39kr/säck.

Ja, nu hade dom slutat med priset per pall.

fulingbusen skrev:
Ja, nu hade dom slutat med priset per pall.
Skiljer ju ingen förmögenhet direkt..

jensaro skrev:
Skiljer ju ingen förmögenhet direkt..
Nej :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.