Vad får vi för 4.3M (låneidé från bank 4.5 när jag pratade hus för ett halvår sedan)?

Bättre att köpa sitt första hus begagnat? Möjligt att vi bor där i ca 5år ungefär. Vi bor idag i en 100kvm lägenhet, nybyggd när vi flyttade in. Andra barnet på väg. Både jag och fru är uppväxta i hus och räknar med att bo i ett sådant förr el senare. Jag har en bekant som är husarkitekt (tänkt att rådfråga och betala för lite överläggningar. Vill inte försöka snika in och be honom om att jobba gratis för att vi ska få det finemang. Det hade jag själv inte uppskattat om jag jobbat lika mycket som honom...) Iof inte ens säkert att han kan/vill ens. Har läst att vissa lagt in förändringsförslag på färdiga huskoncept så varför inte ta in en expert?

Frugan har byggt sommarstuga tidigare och gillar byggandet... men jag ogillar tanken att familjelivet prioriteras bort för låååånga byggprojekt. Renoveringar. Hon fattar vad jag menar. :) Vi har sett familjer gå på knäna av evighetsjobben.. byggdamm där man lever sitt vardagliga liv... osv.

Ekonomi
Lägenheten där vi bor är svindyr (i relation till hus)... Avgift: 7000kr/mån inkl 650kr garageplats. Vi har lån på knappa 2.3M. Grannlägenheter i samma storlek är nu ute till acceptpriset 3.2M. Vi bör få en slant över till ett tänkbart hus om/när vi väljer att sälja. Vi har inkomster på tot 70k före skatt sammanslaget. Jämfört ekonomisk situation .. 4.2M hus vs lyan och i dagens ränteläge billigare med hus. 6.5% ränta nån tusenlapp dyrare med hus (mer i lån med huset)

Hittat tomt för 1.5M
Inga tendenser till berg el kraftiga sluttningar. Kommer givetvis kosta att göra grovgörat men inga sjuka summor gissar jag.

Nu till huset... (1,5plans ca 150kvm önskas, tomt går att bebygga med 130kvm inkl garage)

Kollat hus men det känns som man inte får "mycket mer" än ett Älvsbyhus. Mtrl för 1M men iom att vi inte tänkt bygga själva så rasslar det på säkert på (hittat punkterna samt gissat lite siffror på egen hand):

– Köpeskilling för tomt1500000
– Fastighetsbildning m m.
– Anslutningsavgift VA85000
– Anslutningsavgift el och fjärrvärme20000
– Övrig tomtkostnad
– Schakt, pålning, sprängning
– Grovplanering80000
– Finplanering80000
– Utvändiga VA-arbeten
– Övrig exploateringskostnad
– Hus/materialsats1000000
– Sidobyggnad110000
– Tillkommande och avgående material100000
– Grundläggning260000
– Montering320000
– Övriga byggnadsarbeten
– Värme- och sanitetsinstallation (bla bergvärme)200000
– Elinstallation80000
– Målning och tapetsering50000
– Golvbeläggning100000
– Övriga byggnadskostnader50000
– Lagfartskostnad12000
– Pantbrev och gravationsbevis65000
– Bygglov, byggsamråd, utsättning, m m.25000
– Garanti- och försäkringskostnad15000
– Besiktningar, byggkontroll
– Konsultkostnader
– Räntor under byggtiden, brutto20000
– Skattereduktion för räntor under byggtiden
– Övrig byggherrekostnad
– Uppräkning med hänsyn till byggtidpunkt
4172000

Har bara kollat runt ett par dagar så kan säkert vara ute och cykla (ovanstående är inga exakta siffror och ibland har jag bakat ihop flera saker i samma och har kollat på andras summeringar). Är väl slutsumman som är intressant om den kan vara nära sanningen. Hade varit roligt med lite trevligare invändigt än just älvsbyhus alternativ men räcker inte pengarna så räcker de inte.

Hur skulle ni göra?

/tummen mitt i handen med snickerier men assisterat trädgårdsarkitet tidigare i livet

edit: iom barn 2 kommer det finnas möjlighet att göra kortare projekt under föräldraledighet även om man fattar att det är tuffare än vad det låter. Är båda hemma samtidigt 1-2månader borde det funka.
 
Redigerat:
Hittar inte kontrollansvarig som utgiftspost. Sen tror jag att det finns risk att försäkringsposten behöver bli större. Nybyggnadskartan kan också kosta en slant beroende på kommun. Vårt bygglov gick på 33 inom detaljplan och då ingick utsättning men ej nybyggnadskarta.

Vi har större budget för VVS. Två badrum, kök samt bergvärme.
 
Billigast är nog ett egendesignat lösvirkeshus - där kan man nog skala lite till.
 
Tackar! Har bara grovt uppskattat så jag har en felmarginal på dryga 100k.

Menar du att ett egendesignat skulle bli billigare i slutändan inkl byggarbetare att utföra det hela? Även om jag och frun skulle kunna fila fram en egen idé så känns det som att man skulle missa en massa grejer.. men där kanske arkiteten kan komma in i bilden.

Billigare ändå?

Hörde från bekant som byggt att de flesta huskoncepts tillägg är svindyra mot att köpa själv. han gav exemplet vinkyl att det kostar 5k att handla själv medan tillägget när man sitter och kryssar i listan på vad som ska ingå... närmare 25k där.

Även om just vinkyl inte står högst på önskelistan.
 
Ja, tror att det blir billigare. Det var någon som hade beställt ett "lösvirkeshus" färdigsågat från en trävaruleverantör till ett väldigt vettigt pris. Fanns i någon tråd i lösvirkesforumet.

Husföretaget skall ju betala för kataloger, försäljare, projektrisker och sedan dessutom gå i vinst. Tar du själv riskerna så bör du få behålla "vinsten" själv. Det kräver dock en hel del att ha delad entreprenad så även om du inte står och spikar själv så får ni räkna med att lägga en försvarlig mängd fritid på projektet. Sen kan det vara svårt för en konsument att upphandla till samma pris som ett husföretag.

Men man kan ju välja att göra vissa delar själv ändå - inte hela huset men kanske lite här och där.

Själv skulle jag kanske vilja se 10% luft i budgeten för att sova riktigt gott. Jag hör sällan talas om ett husbygge som blir klart i tid eller som håller budget. :)
 
Japp - en extra garderob kan kosta 2500 kronor. För att inte tala om vad det kostar att möblera om i köket om man vill ha något annat jämfört med lägsta tänkbara nivå i köket.
 
Köp ett färdigt hus.....
 
Jag skulle lyssna med vänner och bekanta om dom inte känner någon snickare som har bra referenser och sen bygga ett lösvirkes hus, då får ni det "exakt" som ni vill ha det.
Begära in offerter från olika byggare för att sedan jämföra dessa.

Jag och frun har modifierat ett prefabhus enligt våra önskemål som vi ska bygga innan ungarna blir för gammla, vi har anpassat detta för 2vuxna och 2barn och är ett enplans hus så man kan åldras i det om man skulle vilja.
Skulle du vilja se upplägget kan jag dela med mig via pm eller mail.
 
Vi har nog egentligen fantastiskt bra kontakter när jag tänker efter.

Guldklimpen är svärfar som byggt huset de bor i + ett par mindre stugor. Jobbat med försäkringsskador i hus nu i 20år och går i pension efter årsskiftet. Problemet är att jag inte vill ta tiden från honom och sin fru. Han går alltid in helhjärtat i allt han bygger/jobbar med och hans fru uppskattar inte alltid det. Han har grymt bra kontakter vad gäller byggjobbare men de flesta bor 20mil bort. Vi har dock inte ens nämnt att vi är i husbyggartankar. Svärmor blir så orolig i alla lägen.. för allt. Bättre att vänta och se om vi fortfarande tycker det är en bra idé om någon vecka.

Guldklimp 2 är mor som är trädgårdsamatör och är jätteduktig att få till det när det gäller växter. Hon har jag berättat för och hon har inget problem att hjälpa till med planering, strukturering osv för trädgård. Dessutom gillar jag själv det hela.. och det är inget som tar 5000h att färdigställa.

Frågan är dock fortfarande om man får tiden att räcka till. Nästa sommar, en höggravid fru, barnet strax 2år..

Jag är optimist och realist på samma gång. :)
 
Enk Projektet skrev:
Köp ett färdigt hus.....
Låter som du har erfarenheter/kunskap.. =)
 
Fruppe skrev:
Jag skulle lyssna med vänner och bekanta om dom inte känner någon snickare som har bra referenser och sen bygga ett lösvirkes hus, då får ni det "exakt" som ni vill ha det.
Begära in offerter från olika byggare för att sedan jämföra dessa.

Jag och frun har modifierat ett prefabhus enligt våra önskemål som vi ska bygga innan ungarna blir för gammla, vi har anpassat detta för 2vuxna och 2barn och är ett enplans hus så man kan åldras i det om man skulle vilja.
Skulle du vilja se upplägget kan jag dela med mig via pm eller mail.
Gärna!

Vore riktigt bra att se hur ni har tänkt även om vi mest troligt siktar på 1,5-2plans. Hade vi haft större tomtmöjligheter hade det garanterat blivit enplans.
 
Bifogar en ritning som är under konstruktion.

Sen angående barn och byggandet så är det inte optimalt . Har själv 2 st 7 och 5 och dom vill ju att man ska göra saker, sen spelar den äldsta hockey vilket tar en del tid.
Den där frågan är fruktansvärt svår ..
 
  • ImageUploadedByByggahus.se1350971623.982745.jpg
Snyggt!

Galet mycket att tänka på... =)

Garage och förråd bör vi ha men det innebär att vi inte kan ha enplans. Enplans under 100kvm är nog inte riktigt det vi vill ha. Vi har max 129,5kvm byggyta.

Klurat vidare:
I offerten från husbygget, är det vanligt att de sätter stopp för att ta bort arbetskostnader/material rakt av? Tanken slog mig att lägga golv, måla/tapetsera inte är några månaders jobb. Bör kunna spara en månadslön på ett par dagars jobb. Material; exempelvis tapet som ingår i nyckelfärdiga konceptet, kan den dras av om man väljer att gå till affären själv? Generellt alltså (räknar med att det varierar).
 
Om du skall ta bort arbete från en entreprenad får du inte mycket pengar för ditt slit. När man plockar bort något från en offert är det inte värt ett ruttet lingon men när du lägger till är det värt allt kung Salomos guld. ;)
 
Zeke_Varg skrev:
Låter som du har erfarenheter/kunskap.. =)
Nja....men jag är inne på mitt 3e hus och har två små barn.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.