Vad jag vet och har varit med på ingår det att kolla fall i våtrum på slutbes. Att kolla vilka material som är lagda på tex tak är kanske beställaren (eller den som gör kontrollplanen) eller KA´s jobb och tas aldrig upp/kontrolleras i slutbesiktningen.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H
hempularen skrev:
Jo jag menar att om jag skulle köpa huset så skulle jag vilja se protokollfört, inte bara vad som är fel, utan också vad som har undersökts. Har bes. mannen undersökt att det ligger underlagspapp på ett korrekt sätt på taket. Har det undersökts om det är fall på golvet i badrummet osv.
Okej då förstår jag vad du menar.
Dock ligger de inte på besiktningen utan på egenkontroller ,KA och kontrollplan
 
OK, egenkontroller skulle jag inte lita på. Är övertygad om att det finns helt "gröna" egenkontroller från de byggkatastrofer vi läser om ibland.
 
  • Gilla
torplover_3000
  • Laddar…
H
tyvärr är de det du får går på.
Besiktningsman tar inte upp de som är ok i protokollet
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
Som vanligt är det du som köpare som har undersökningsplikt. Att det nyligen har gjorts en slutbesiktning förändrar inte det. Snarast fördjupad din undersökningsplikt av de ev åtgärdade brister som nu är kända. Du kan inte lita på att besiktningen är komplett eller kompetent utförd.
 
Vem är säljare privatperson eller entreprenör?
 
hul skrev:
tyvärr är de det du får går på.
Besiktningsman tar inte upp de som är ok i protokollet
Är det inte det man har en besiktningsman till? dvs gå igenom samma sak som säljarens besiktningsman och säkerställa att allt stämmer som det ska?
 
H
phattrance skrev:
Är det inte det man har en besiktningsman till? dvs gå igenom samma sak som säljarens besiktningsman och säkerställa att allt stämmer som det ska?
nä en besiktningsman går inte igenom egenkontroller etc och kollar att allt är korrekt utfört.
Utan dessa egenkontroller utför entreprenören själva och kontrolleras kontinuerligt under byggtid av Beställare (köpare) och KA.

en besiktningsman kollar över så de är korrekt utfört tex. badrum kan han ju självklart inte kolla så tätskiktet är korrekt typ eller utfört utan han kollar andra saker såsom fall, rätt ytskikt, inga skador osv.
 
BirgitS
phattrance skrev:
Är det inte det man har en besiktningsman till? dvs gå igenom samma sak som säljarens besiktningsman och säkerställa att allt stämmer som det ska?
Man får ju skilja på hur en slutbesiktning resp. en överlåtelsebesiktning går till.
 
  • Gilla
RoBo
  • Laddar…
H hul skrev:
nä en besiktningsman går inte igenom egenkontroller etc och kollar att allt är korrekt utfört.
Utan dessa egenkontroller utför entreprenören själva och kontrolleras kontinuerligt under byggtid av Beställare (köpare) och KA.

en besiktningsman kollar över så de är korrekt utfört tex. badrum kan han ju självklart inte kolla så tätskiktet är korrekt typ eller utfört utan han kollar andra saker såsom fall, rätt ytskikt, inga skador osv.
Rättare sagt så kontrollerar besiktningsmannen om arbetet är utfört enligt bygghandling genom mer eller mindre noggrann okulär besiktning.
 
Hej, vi funderar på bygga nytt hus. Vi har varit i kontakt med företaget som byggde ert hus. Tänkte passa på och fråga er om ni köpte huset du nämde här? Och i så fall om ni är nöjda med huset (konstruktiln och detaljer).
Hälsningar/Samira
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.