Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag behöver köpa loss lite mark av kommunen och undrar hur man ska resonera kring prissättningen.

Det verkar som om kommunen tycker att de kan sätta ett marknadsmässigt pris baserat på vad tomter i området har sålts för genom att ta ett snitt per kvadratmeter.

Jag hävdar däremot att marken borde vara värd vad någon är beredd att betala för den. Dvs, man kan inte jämföra en liten bit av en allmänning som inte kan användas till någonting med en större fastighet där du får bygga ett hus.

Visst, kommunen får väl som ägare sätta vilket pris de vill, men jag ska köpa marken för att den nya detaljplanen säger att min fastighet ska utökas med dessa kvadratmeter och det borde ligga i kommunens intresse av att den regleringen av mark sker. Kommunen kan inte heller använda den lilla remsan mark till något.

Hur skulle ni tänka? Finns det några rätt eller fel?
Hur gick det för er?
 
B bellman83 skrev:
Hur gick det för er?
Jag ifrågasatte prissättningen och när det var dags att genomföra affären hade kommunen gjort en ny värdering där priset blev betydligt lägre.
 
Krokkodriljo Krokkodriljo skrev:
Jag ifrågasatte prissättningen och när det var dags att genomföra affären hade kommunen gjort en ny värdering där priset blev betydligt lägre.
Der låter ju bra!
 
B bellman83 skrev:
Der låter ju bra!
Ja, bra för oss i den specifika affären men definitivt ingen klarhet i frågan kring hur priset ska sättas. Tvärtom.
 
Min erfarenhet av kommunens prissättning av mark är inte heller särskilt positiv.
För flera år sedan ville vi köpa loss en liten bit mark där hästarna gick på bete.
Markbiten låg intill en 90-väg, lågt belägen så att vägen går ca 1-2 meter över marknivå, o det finns en pumpstation o en mindre avloppsanläggning.
För denna markbiten ville kommunen ha tomtpris!
Jag sade att det är orimligt. Dels på grund av att ingen någonsin skulle vilja bygga hus där, men främst på grund av att det skulle aldrig beviljas något bygglov. När jag pratade med en annan på kommunen om det o frågade om de skulle ge bygglov där så sade han att det är nog inte aktuellt, främst på grund av vägen.
Men trots det ändrade de sig inte utan ville fortfarande ha samma pengar.

Vi gav upp planerna på att köpa marken utan bestämde oss för att arrendera biten istället eftersom det var praktiskt med tanke på hästarna.
Det gick bra. Men det kostade givetvis en slant. För mycket även det, enligt mig. (Såklart)
Dessutom stod det i kontraktet att vi skulle hålla marken iordning, snygg o välskött.
Innan vi ens nämnt att vi var intresserade så var det INGEN som överhuvudtaget brytt sig om den markplätten på otaliga år.
Sly, bräske, nässlor o allt som en bortglömd mark täcks av växte frodigt där.
Men så fort vi tecknade avtal så skulle det plötsligt skötas som en park.

Nu var det inget problem eftersom hästarna gick där så då blev det som det blir i en hage, men jag tycker att kommunen var ogin.
 
  • Gilla
Groggar och 1 till
  • Laddar…
K knipo skrev:
Min erfarenhet av kommunens prissättning av mark är inte heller särskilt positiv.
För flera år sedan ville vi köpa loss en liten bit mark där hästarna gick på bete.
Markbiten låg intill en 90-väg, lågt belägen så att vägen går ca 1-2 meter över marknivå, o det finns en pumpstation o en mindre avloppsanläggning.
För denna markbiten ville kommunen ha tomtpris!
Jag sade att det är orimligt. Dels på grund av att ingen någonsin skulle vilja bygga hus där, men främst på grund av att det skulle aldrig beviljas något bygglov. När jag pratade med en annan på kommunen om det o frågade om de skulle ge bygglov där så sade han att det är nog inte aktuellt, främst på grund av vägen.
Men trots det ändrade de sig inte utan ville fortfarande ha samma pengar.

Vi gav upp planerna på att köpa marken utan bestämde oss för att arrendera biten istället eftersom det var praktiskt med tanke på hästarna.
Det gick bra. Men det kostade givetvis en slant. För mycket även det, enligt mig. (Såklart)
Dessutom stod det i kontraktet att vi skulle hålla marken iordning, snygg o välskött.
Innan vi ens nämnt att vi var intresserade så var det INGEN som överhuvudtaget brytt sig om den markplätten på otaliga år.
Sly, bräske, nässlor o allt som en bortglömd mark täcks av växte frodigt där.
Men så fort vi tecknade avtal så skulle det plötsligt skötas som en park.

Nu var det inget problem eftersom hästarna gick där så då blev det som det blir i en hage, men jag tycker att kommunen var ogin.
Detta sammanfattar väldigt bra vårt läge, vi har bara inte kommit längre i processen än att frågan till kommunen är ställd.

Marken är angiven som tomtmark i detaljplanen men det är för liten yta för att använda till något vettigt.

Att fixa i ordning den till det skick som en tomt ska ha enligt mig innebär mkt röjande av sly och en del schaktande.

Detta kanske man kan få avdrag för på köpeskillingen?
Tror iofs inte det själv men det heter officiellt att kommunen ska hålla ordning på denna sorts mark.

Och det skulle ju kosta.
 
Jag skulle köpa en markremsa på 30 kvm av kommunen och priset skulle vara "marknadsmässigt". Jag hävdade att marken inte var värd så mycket eftersom det sannolikt inte finns någon köpare då marken inte kan användas till något, men kommunen ville använda en typ av vinstfördelning där priset sätts baserat på vad marken har för värde för mig.

Då blir det något helt annat eftersom den dels kan värderas som 30 extra kvm tomt, och dels för att jag var tvungen att äga remsan för att få bygglov. Värdet för mig var alltså jättestort, även om jag inte var så intresserade av själva marken.

Nu vet jag faktiskt inte vilken metod som användes i slutändan. Förmodligen någon typ av kompromiss eftersom de indirekt tvingade mig att köpa mark som för dem var värdelös..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.