M Markarbetaren skrev:
Ja med all rätt!!!
Det som händer nu är att inflationen äter upp löneökningen, så i praktiken får alla 15% sänkt lön varje år. Om man nu inte får en löneförhöjning. På sätt och vis bra om vissa grupper varit överbetalda. Trist bara för de som inte varit det och får sänkt lön...

Jag är rädd att jag som förvisso hyfsat attraktiv civilingenjör... men anställd på ett storföretag... inte alls kommer hänga med i lönerörelsen. Så var det kan det varit 15 år sen... Så började folk säga upp sig och byta jobb, så fick de panikhöja lönerna för de som inte sa upp sig.

Men, nu handlade detta om lägenheter. Och framförallt inte nybyggda. Är det man altså ska anta att de billiga ettorna håller värdet. Rejäla våningar håller värdet. Men tvåor och treor har foik med höga lån och små lägenheter inte råd att köpa, och några i dessa lägenheter har förköpt sig och behöver sälja och köpa ettor... Nå. Det blir spännande att följa detta. Jag vet inte hur det gick i förra lågkonjunkturen. Vad som gick ner mest...
 
Med all domedagsskrikande vill jag bara påpeka att inflationenen 2023, för de första 7 månaderna, än så länge är under 2.5%. Mycket hänger på energipriser i vinter, det kan gå hur som helst, men det kan också stanna där.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Tjenare igen! Bumpar
Någon som kunnat hjälpa mig lite "lätt" med att med att kolla över en förening lite snabbt.
har lite funderingar, / fluffe
 
Claes Sörmland
F fluffe97 skrev:
Tjenare igen! Bumpar
Någon som kunnat hjälpa mig lite "lätt" med att med att kolla över en förening lite snabbt.
har lite funderingar, / fluffe
Tänker du föreningens årsredovisning?

Det viktigaste där är hur mycket lån föreningen har och vilka akuta underhållsåtgärder som ska göras de närmasta åren.

Många föreningar har ju vant sig vid nära-noll-räntan och därmed inte höjt sina avgifter de där 2-4% de borde ha höjts årligen för att kompensera för hyperinflationen i renoveringssektorn. Och man har underhållt med lånefinansiering som detta år har börjat kosta pengar.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.