Tjenare!
Jag har länge varit i tankarna och köpa lägenhet men marknaden är ju fortsatt väldigt svajig.

Vad tror ni, är det ett bra "läge" att köpa något nu om man har ekonomi till att klara av de höga räntorna? Räntorna är högre men lägenhetspriserna lägre.

Förutsatt att man inte betalar överpris för lägenheten då såklart :)
/Fluffe
 
F fluffe97 skrev:
Tjenare!
Jag har länge varit i tankarna och köpa lägenhet men marknaden är ju fortsatt väldigt svajig.

Vad tror ni, är det ett bra "läge" att köpa något nu om man har ekonomi till att klara av de höga räntorna? Räntorna är högre men lägenhetspriserna lägre.

Förutsatt att man inte betalar överpris för lägenheten då såklart :)
/Fluffe
Tror inte någon kan ge dig något svar på din fråga med någon slags kvalite. Lär bara bli mest privat tyckande.

Du måste avgöra det där själv. Lite lär det bero på:
* Hur du bor nu? Är nuvarande boende en plåga så talar ju det för att köpa en bostad snart.
* Hur långsiktig är du? Om du köper nu och klarar av att ignorera marknaden i 10 år, så kommer det gå lättare mentalt. Men om du blir hysterisk över att priserna faller någon %, då är det direkt olämpligt att du äger en bostad överhuvudtaget.
* Har du hittat en lägenhet som du tycker är perfekt för att ok pris och du ser att du kommer trivas väldigt bra där, så talar ju det för ett köp.

* Om du hade haft hela köpeskillingen på banken hade du då köpt?
Då får du ränteförluster i stället för ränteutgifter. Om svaret är ja, så talar det för att du kan köpa. Det är inte så stor skillnad mellan uteblivna ränteinkomster och ränteutgifter.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Tror inte någon kan ge dig något svar på din fråga med någon slags kvalite. Lär bara bli mest privat tyckande.

Du måste avgöra det där själv. Lite lär det bero på:
* Hur du bor nu? Är nuvarande boende en plåga så talar ju det för att köpa en bostad snart.
* Hur långsiktig är du? Om du köper nu och klarar av att ignorera marknaden i 10 år, så kommer det gå lättare mentalt. Men om du blir hysterisk över att priserna faller någon %, då är det direkt olämpligt att du äger en bostad överhuvudtaget.
* Har du hittat en lägenhet som du tycker är perfekt för att ok pris och du ser att du kommer trivas väldigt bra där, så talar ju det för ett köp.

* Om du hade haft hela köpeskillingen på banken hade du då köpt?
Då får du ränteförluster i stället för ränteutgifter. Om svaret är ja, så talar det för att du kan köpa. Det är inte så stor skillnad mellan uteblivna ränteinkomster och ränteutgifter.
Tack för ett utförligt och givande svar. Det uppskattas :)
 
S
Finns ingen som vet hur priserna ser ut imorgon. Det du vet är hur lägenheten ser ut, läget, läget, läget och kvadratmeterna. Som föregående talare sa, kan du bo där i 10 år blir det säkert bra.

Sen med BRF så glöm inte lusläsa årsredovisningen. Du räknar med räntan på dina lån, men har avgiften justerats för det nya ränteläget? Jobbigt med 7% ränta om det dessutom är 15 tkr/kvm i skuld i föreningen och de måste dubbla eller trippla avgiften
 
  • Gilla
fluffe97 och 1 till
  • Laddar…
Tror du att det kommer byggas nya lägenheter billigare än den du funderar på att köpa?
 
F fribygg skrev:
Tror du att det kommer byggas nya lägenheter billigare än den du funderar på att köpa?
Nej. Nyproduktionen är mycket dyrare än de jag kikat på. ..
S Skrivbordsbonden skrev:
Finns ingen som vet hur priserna ser ut imorgon. Det du vet är hur lägenheten ser ut, läget, läget, läget och kvadratmeterna. Som föregående talare sa, kan du bo där i 10 år blir det säkert bra.

Sen med BRF så glöm inte lusläsa årsredovisningen. Du räknar med räntan på dina lån, men har avgiften justerats för det nya ränteläget? Jobbigt med 7% ränta om det dessutom är 15 tkr/kvm i skuld i föreningen och de måste dubbla eller trippla avgiften
Tack för input. Verkligen viktigt att se hur ekonomin i BRFen ser ut så man minimerar risker för att åka på nån kraftig höjning av hyra.
 
Jag måste flytta. Så antingen blir det hyresrätt. ( vilket inte är superlätt o hitta) och då blir de runt 7-9000 tusen i månaden minst som bara försvinner till hyresvärd.

Men skulle jag köpa något i den prisklass jag kollar på, så skulle totala utgifter med då (bolåneränta,amortering, hyra) landa på runt 12-14 000..
 
M
Det kommer bli billigare. Räntan kommer snart upp ett par pinnhål till. Bundna lån tickar mot sitt slut, det slår snart igenom. Börsen tror jag kommer fortsätta nedåt.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Tror att den som köper lägenhet nu måste vara beredd på en rejäl avgiftshöjning den närmsta tiden. Enligt många bedömare kanske 40-50% för många föreningar. Om det inte är en mer eller mindre skuldfri förening, förstås. De föreningar som inte höjer avgiften riskerar istället för låga avsättningar till framtida underhåll och reparationer, vilket kan resultera i mycket obehagliga kostnader i framtiden istället. En annan faktor att ta i beaktande är om föreningen inte äger marken själva. Det finns många exempel på att kommunen plötsligt får för sig att höja tomträttsavgälden dramatiskt, och det är något som föreningen inte kan påverka.
Så precis som nämnts ovan är det oerhört viktigt att detaljgranska föreningens ekonomi ur alla synvinklar.
Men - om du hittar en förening som är mer eller mindre skuldfri, som äger marken och klarar högre räntor en tid så går det kanske att göra en bra affär. Det är köparens marknad, och finns gott om utrymme att pruta. Åtminstone på vissa ställen i landet.
 
  • Gilla
fluffe97 och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
F fluffe97 skrev:
Men skulle jag köpa något i den prisklass jag kollar på, så skulle totala utgifter med då (bolåneränta,amortering, hyra) landa på runt 12-14 000..
Över tid är ju inte amorteringen egentligen en kostnad, snarare ett påtvingat sparande till en låg ränta.
Även om den tar en bit av dina "pengar på fickan just nu".

Så skillnaden kommer egentligen vara mindre. :)
 
  • Gilla
fluffe97
  • Laddar…
Inlägg #2 av @daVinci är utmärkt för många övergripande frågeställningar.

Med det sagt så kommer det ibland vara lite bättre tid att köpa och ibland lite sämre tid att köpa och jag ska ge min syn på detta.

Först en massa teoretisk bakgrund som jag av olika anledningar vill få ur mig, jag ber om ursäkt.

Om reala priserna på bostäder är lägre än genomsnittet närmaste åren är det ett bra tillfälle att köpa eller byta till en "finare" (dyrare) bostad.

Om de reala priserna å andra sidan är högre än genomsnittet närmaste åren är tillfället dåligt.

Vad betyder reala priser?

Priset korrigerat för "inflation" eller allmänna pris- och lönestegringar.

Om något kostar 10 kr i dag och 11 kr om ett år och inflationen är 10% per år så är det reala priset på saken samma.

Om de nominella priserna (priset i antal kronor) på bostäder ökar i samma takt som inflationen så är de reala priserna konstanta.

Vad styr de reala priserna på bostäder?

För bostäder för medelklassen i någorlunda attraktiva områden styrs priset av kostnaden att låna och lönerna. Folk verkar villiga att lägga ungefär en fjärdedel av inkomsten efter skatt på att bo. Ökar inkomsterna i ditt område ökar också priserna. Ökar räntan eller införs regler om tvingande amortering minskar priserna.

Vad styr priset på pengar.

Räntan och räntan styrs av inflationen. Räntan kommer långsiktigt vara knappt två procent över den långsiktiga inflationen.

Har de nominella priserna på bostäder sjunkit ia allmänhet i landet?

Ja, omkring 10% på 1,5 år.

Har de reala priserna sjunkit?

Den nominella prissänkningen tillsammans med inflationen har sänkt de reala priserna med ungefär en fjärdedel senaste 1,5 åren.

Men priserna har utvecklats annorlunda i just mitt område!

Ja, vissa områden är populära och där hålls priserna upp, andra impopulära och där sjunker priserna mer.

Så till saken.

Räntan är lägre än inflationen, antingen kommer räntan gå upp eller inflationen ned.

Inflationen är mycket snabbt på väg ned. Senaste månaden rapporterades att den var konstant, men, det är 12-månaders inflationen och den månad som "föll bort" (juli 2022) hade faktiskt negativ inflation och ersattes av en månad (juli 2023) med noll-inflation. Nästa månad att falla bort (augusti 2022) hade över två procent inflation på en enda månad. Sannolikt kommer 12-månaders inflationstakten enligt KPIF måttet (det som riksbanken använder för att sätta räntan) minska med över en procentenhet när mästa siffra kommer om två veckor.

Räntan kan få en eller två höjningar till, främst för att stärka upp valutakursen, och sedan kommer den enligt min bedömning långsamt sänkas.

Kommer den återgå till "nollränta"?

Sannolikt nej. Riksbanken kommer försöka få till 2% inflation och därmed knappt 4% boräntor. Nu är boräntorna i genomsnitt uppemot 5% så mellan en halv till en procentenhet över där JAG PERSONLIGEN BEDÖMER att de långsiktigt kommer ligga.

Priserna kommer då gå upp men måttligt.

Så jag ska vänta lite till?

Kanske, men det är OERHÖRT svårt att träffa perfekt på en "botten" eller en "topp" om man vill köpa eller sälja något. Nöj er med att träffa nära. Mycket få kommer köpa på den månad priserna var lägst.

Just nu bedömer jag det som ganska bra läge att köpa eller byta till ett "finare" (dyrare) boende. Kanske var det bäst för några månader sedan, kanske blir det lite bättre till senhösten eller tidig vår.

Ursäkta det långa inlägget.
 
  • Gilla
  • Älska
datja och 3 till
  • Laddar…
F fluffe97 skrev:
Tjenare!
Jag har länge varit i tankarna och köpa lägenhet men marknaden är ju fortsatt väldigt svajig.

Vad tror ni, är det ett bra "läge" att köpa något nu om man har ekonomi till att klara av de höga räntorna? Räntorna är högre men lägenhetspriserna lägre.

Förutsatt att man inte betalar överpris för lägenheten då såklart :)
/Fluffe
Är det Stockholms innerstad har nog tåget gått för bottennotering denna gång. Man pratar visserligen om köparens marknad fortfarande. Det hänger väl också på om man måste sälja något till underpris om det blir en bra affär. Men bo måste man ju göra.
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Är det Stockholms innerstad har nog tåget gått för bottennotering denna gång. Man pratar visserligen om köparens marknad fortfarande. Det hänger väl också på om man måste sälja något till underpris om det blir en bra affär. Men bo måste man ju göra.
Tror du inte det fortsätter ned lite till? Jag funderar som markarbetaren nedan... Bundna lån går ut, räntan kommer kanske höjas lite till och sen ligga kvar ett tag. Föreningars lånekostnader ökar.
M Markarbetaren skrev:
Det kommer bli billigare. Räntan kommer snart upp ett par pinnhål till. Bundna lån tickar mot sitt slut, det slår snart igenom. Börsen tror jag kommer fortsätta nedåt.
Jag har funderat på, om man har barn som blir flygfärdiga första om 5 år och man skulle vilja vara med och köpa en billigare lägenhet på en lämplig studieort... när är det läge att slå till? Går det att få nåt vettigt för 2MSEK och kommer man gå runt på att hyra ut i andra hand om man måste ta säg 55% i lån (och redan har ~60% belåning på sin villa)?

Går börsen kass, realräntan inte speciellt bra och inflationen hög så gör ju sparpengar inte så stor nytta på banken. Man kan betala tillbaka villalånen, men kanske ger det bättre effekt att köpa en lägenhet på botten. Var nu botten är.

Sen trivdes jag själv bra i studentkorridor, det är ju social träning. Så på sätt och vis vill jag inte ta bort det.

Jag själv tror att denna svacka kommer hålla i sig i ett par år, så ett ev lägenhetsköp kan göras lika bra om 2-3 år och det vänder upp först därefter?
 
M
Fundera lite på vad som händer när varselvågen drar igång. Exportföretagens vinster har hittills varit dopade av en extremt svag krona. Detta har gjort att arbetslösheten inte har påverkats av inflationen och konjunkturen. Jag brukar påstå att cirkus vart 15'e år så kommer en "reset", dvs. börsen kraschar, folk blir arbetslösa, räntorna går upp osv. Börsen har inte riktigt krashat, men den har inte gått upp direkt. Räntorna vet vi, så nu väntar vi bara på att arbetslösheten ska börja öka.

Sedan har vi nyproduktion, vilken bostadssektor drabbas först? Yes, nyproduktion är lite mera "lyx" för folk i allmänhet. Hur går nyproduktion av BR idag? Hur går det för småhusindustrin? Så jag tror det ska ned mer. Sedan får vi en eftersläpningseffekt, folk måste ju bo, våra barn som ska flytta hemifrån. Om några år kommer marknaden explodera uppåt igen när kriget tar slut, energi blir billigare, sjunkande räntor osv., 25-26 kanske?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag har funderat på, om man har barn som blir flygfärdiga första om 5 år och man skulle vilja vara med och köpa en billigare lägenhet på en lämplig studieort... när är det läge att slå till? Går det att få nåt vettigt för 2MSEK och kommer man gå runt på att hyra ut i andra hand om man måste ta säg 55% i lån (och redan har ~60% belåning på sin villa)?
För 2 miljoner får du 50 m2 i Fålhagen eller Luthagen. Tror inte styrelsen kommer vara positivt inställd till att hyra ut i 5 år tills ägarens barn kanske ska flytta dit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.