Vi har i vår BRF lättat upp för möjligheter att hyra ut i andra hand, men samtidigt infört en avgift för andrahandsuthyrning (klubbat på två stämmor).
Tanken är att föreningen skall kompenseras för de ökade kostnader som uppstår när lägenheter hyrs ut i andra hand genom oaktsamhet och mindre deltagande i gemensamma aktiviteter.
 
Den avgiften tror jag är väldigt tveksam juridiskt. Möjligen om det är en ren engångsavgift för hanteringen av tillståndsgivningen (jämför med överlåtelseavgift som många föreningar tar ut). Men om man tar ut en förhöjd månadsavgift från andrahandsuthyrare så skulle jag tro att föreningen är ute på väldigt hal is.
 
Håller med hempularen. Den extra avgift som föreningen kan ta ut av en medlem som ska hyra ut i andra hand ska täcka den ökade administration som krävs, men det var kanske det kindvall menade?

Att ta ut en generellt högre avgift för medlemmar som hyr ut i andra hand kan annars aldrig vara förenligt med den likabehandlingsprincip som gäller mellan medlemmar. Föreningen kan ju inte tvinga medlemmar att vara med på städdagar, eller ta ut avgifter från de som inte dyker upp, så föreningen kan ju inte ta ut en sådan avgift för att täcka sådana "kostnader".
 
Jag har en vän som bor i en lägrnhet som hennes föräldrar äger och har tänkt bosätta sig i när de blir gammla. För att hon skulle få bo där utan problem fick dom skriva kontrakt på att hon ägde 10% av lägenheten. På så sätt är det ingen "uthyrning" och hon får bo där hur länge hon vill.

Jag har själv hyrt ut min bostadsrätt i andra hand och fick "bara" göra det i 2 år med samma person för min förening. Sen fick jag ny hyresgäst och hyrde ut den i 2 år till innan jag sålde den.
 
C
Plåthuset skrev:
Att ta ut en generellt högre avgift för medlemmar som hyr ut i andra hand kan annars aldrig vara förenligt med den likabehandlingsprincip som gäller mellan medlemmar. Föreningen kan ju inte tvinga medlemmar att vara med på städdagar, eller ta ut avgifter från de som inte dyker upp, så föreningen kan ju inte ta ut en sådan avgift för att täcka sådana "kostnader".
Det är nya regler fr.o.m 2:a Juli (SFS 2014:336) som öppnar för denna särskilda avgift för andrahandsupplåtelse under förutsättning att den är stadgad. Det är en "kompensation" för att man samtidigt lättat upp omständigheterna under vilken andrahandsupplåtelse skall tillåtas. De nya reglerna säger att andrahandsupplåtelse under begränsad tid skall medges om bostadsrättshavaren har "skäl" och föreningen "inte har någon befogad anledning att vägra". Hyresnämnden har sista ordet.

Vad dessa nya vagare regler innebär konkret får framtida rättspraxis från hyresnämnden utvisa.
 
Redigerat:
cpalm skrev:
Det är nya regler fr.o.m 2:a Juli (SFS 2014:336) som öppnar för denna särskilda avgift för andrahandsupplåtelse under förutsättning att den är stadgad. Det är en "kompensation" för att man samtidigt lättat upp omständigheterna under vilken andrahandsupplåtelse skall tillåtas. De nya reglerna säger att andrahandsupplåtelse under begränsad tid skall medges om bostadsrättshavaren har "skäl" och föreningen "inte har någon befogad anledning att vägra". Hyresnämnden har sista ordet.

Vad dessa nya vagare regler innebär konkret får framtida rättspraxis från hyresnämnden utvisa.
Det jag menade var att det måste vara en engångskostnad för andrahandsuthyrningen. En generellt förhöjd avgift kan väl inte vara ok, eller? En bostadsrättsinnehavare kan ju hyra ut hur många år som helst så länge styrelsen gidkänner det. Som jag har förstått det är bara första året som den extra avgiften kan tas ut.
 
C
Plåthuset skrev:
Det jag menade var att det måste vara en engångskostnad för andrahandsuthyrningen. En generellt förhöjd avgift kan väl inte vara ok, eller? En bostadsrättsinnehavare kan ju hyra ut hur många år som helst så länge styrelsen gidkänner det. Som jag har förstått det är bara första året som den extra avgiften kan tas ut.
Avgiften kan tas ut så länge andrahandsuthyrningen fortgår.
Kolla: https://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20140319.pdf
Det var för övrigt SFS 2014:319, inte 336 som jag skrev. My bad...
 
  • Gilla
Plåthuset
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.