Har haft fullt upp idag, har följt tråden men inte kunnat svara.. Tittade i dosan (ja, jag tog ur proppen) och det ser ut att vara 3-fas. Eller hur?
 
  • Öppen elkontakt med synliga kablar och kopplingar, blå och gul/grön tråd ansluten, behov av elektriker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Ja, det är trefas. Men jag ser inget anslutet till nollan.
 
Det där måste man titta mycket närmare på och ur fler vinklar för att se. Ser mysko ut.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, det är trefas. Men jag ser inget anslutet till nollan.
Fasiken. Tror du det något som är enkelt fixat av en elektriker eller är det ett större ingrepp?
 
Är det en ljusbrun ledare som är nolla kanske?
 
D Daniel 109 skrev:
Är det en ljusbrun ledare som är nolla kanske?
Jag har ingen susning, fick för mig att det borde vara fas, fas, fas, nolla och jord när det är fem sladdar kopplade på det sättet, men det var länge sedan jag höll på med elläran på gymnasiet.
 
Man behöver veckla ut alla trådar så man kan se tydligt vilka som kommer från den vita kabeln, vilka som går till gummikabeln och vilka som går till Perilexuttaget. Ser ut att saknas ledningar för att det ska bli komplett 3 faser + nolla + jord.
 
Finns det något kopplat till den blå sladden så är det sannolikt nolla. Men det är svårt att se på bilden.
 
  • Gilla
Ironyh
  • Laddar…
Tack grabs! Ska öppna upp igen i morgon och titta noggrannare.. Hade väldigt bråttom idag!
 
A
I Ironyh skrev:
Tack grabs! Ska öppna upp igen i morgon och titta noggrannare.. Hade väldigt bråttom idag!
att mäta är att veta!
med ett billigt instrument så ser du vad som är vad
 
electroluxaren skrev:
att mäta är att veta!
med ett billigt instrument så ser du vad som är vad
Har mätinstrument, men vet inte hur kad ska skilja på nolla och jord?
 
D
Om du köper en induktionsspis, välj en med effekt runt 11 kW, inte mkt lägre och en som har reglage med vred på fronten på gammeldags vis -- väldigt skönt att få väck alla reglage från hällen.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
I Ironyh skrev:
Har mätinstrument, men vet inte hur kad ska skilja på nolla och jord?
jord skall vara i mitten och nolla uppe vänster
mät mellan "nollan" och i tur och ordning de övriga 3 (L1, L2, L3) du skall ha runt 230V
mät mellan L1-L2, L1-L3, L2-L3 så skall du ha 400V
har du jfb kan det bli marigt men mät mellan jord och nolla eller L1 och jord, jfb kan nu lösa
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.