Hej.

Jag har spanat in ett hus på Hemnet, det har legat ute ett par månader och sedan plockats bort igen. Mäklaren kontaktades och det fanns kvar utan bud, ska läggas ut igen om någon månad. Jag kan få en visning nu om jag vill.

Tegelhus 1,5 plan på ca 120 kvm från 50-talet med källare . Skalet ser ok ut. Taket nytt 2009. Utgångspriset var tidigare 1,15 miljon. Innehållet är från när det byggdes och måste röjas ur.

Nya tomter i samma storlek säljer kommunen för ca 550'. Att dra in vatten/avlopp 105'. Elanslutning 30'. Summa 685.

Jag tänker då att skalet kostar 465'. Om jag skulle bygga upp något nytt på en tomt, vad skulle då något liknande TOMT SKAL ska kunna kosta, är det billigare eller dyrare? Ska jag pruta eller betala vad dom begärt?
 
Redigerat:
Jag skulle pruta, hur mycket beror på om huset är beboeligt och inte att "röja ur" beror på att det inte är min egen smak.

Fördelen med att köpa ett skal, är att du faktiskt får bo där medan du bygger. Det sparar man också pengar på.
 
  • Gilla
Sedum Acre
  • Laddar…
Jag skulle kunna bo där i nuvarande skick och renovera ett rum i taget. Det är bara väldigt slitet, typ endast köksluckor och dörrkarmar som fått sig en omgång med målarfärg sedan 1950.
 
Då skulle jag definitivt hellre köpa huset än att bygga nytt.

Hur mycket kostar en liknande villa i området som är fräschare?
 
Jag tycker att ett sånt hur faktiskt är mycket bättre än ett nytt hus, ur de flesta aspekter. Du får en källare, många material har hög kvalitet, har du tur finns det teakkök. Du behöver inte riva ur hela innehållet om det inte är väldigt slitet. På 50-talet så kom pvc-FK t.ex. och el från den tiden är fortfarande fräsch. Gjutjärnavlopp kan klara sig i 100 år i ett bostadshus osv. Energiineffektivt? Skaffa bergvärme så det det problemet ur världen.

Bara tegelfasaden skulle nog kosta en halv mille idag.
 
  • Gilla
Sedum Acre
  • Laddar…
Modernare hus i samma området runt 1,7-2,0 miljon (140-180 kvm) enligt Hemnet.
Äldre trähus 0,86 miljon (85 kvm men större tomt) i ungefär samma skick som det jag är intresserad av, hittat på Booli.

...

Huset har oljepanna och vattenburen värme nu. Kommunen ska dra fram fjärrvärme, det kommer kosta ca 30' att ansluta sig till det om man vill.

Energiprestanda F.
154 kWh/m2 och år

Rekommenderas att isolera vindsbjälklag. Installera luft/vattenvärme. Täta fönster och dörrar.
 
Redigerat:
Pruta kan man alltid göra, men dina intentioner är ointressanta för säljaren. Du vill eventuellt bjuda på ett hus med 50-talsstandard...Punkt. Du kan alltså inte förvänta dig lägre pris, för att du ser det som "ett tomt skal".

Det är inte min mening att låta otrevlig. Men jag är ganska säker på att säljaren blir ganska tvär, om du talar huset som ett "tomt skal".
 
AG A skrev:
Pruta kan man alltid göra, men dina intentioner är ointressanta för säljaren. Du vill eventuellt bjuda på ett hus med 50-talsstandard...Punkt. Du kan alltså inte förvänta dig lägre pris, för att du ser det som "ett tomt skal"..
Att jag tänkte pruta var för att det redan legat ute länge och ingen varit intresserad alls. Det är ett dödsbo.
 
Riv inte ut det köket, de skåpen är så stabila och hållbara, en helt annan kvalitet än det du kan köpa idag. Det man kan behöva göra dock är att höja underskåpen, folk var kortare på den tiden.

Hmm, jag skulle nog lägga typ ett bud på en 750 000 och låta dom ha möjlighet att köpslå upp till 850 000, över det skulle jag fundera ett tag till. Och ge dom förslag som att de inte behöver flyttstäda osv och om jag redan hade lånelöfte, så skulle jag erbjuda att ta över huset direkt.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
MissAnpassad skrev:
Hmm, jag skulle nog lägga typ ett bud på en 750 000 och låta dom ha möjlighet att köpslå upp till 850 000, över det skulle jag fundera ett tag till. Och ge dom förslag som att de inte behöver flyttstäda osv och om jag redan hade lånelöfte, så skulle jag erbjuda att ta över huset direkt.
Jag tar det här förslaget med mig. Tack för hjälpen.
 
Glöm inte att spela som att de får tvinga ur dig varje prishöjning. I en bostadsaffär där man är enda intressenten, så ska man inte vara för på.
 
  • Gilla
Sedum Acre
  • Laddar…
Sedum Acre skrev:
Köket är den här typen med lutande luckor och små glasburkar under skåpen. Diskbänken är rostfri.
[länk]
Sådana kök är jättefina. Jag säger som MissAnpassad - renovera och höj diskbänken. Både skåp och diskbänk är troligen bättre än standardprodukterna idag.

Dessutom är sådana kök så fina att alla som med berått mod river ut dem förtjänar ett kok stryk :)
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Oljepannan åtgärdar du enkelt och billigt genom att sätta en pelletsbrännare i pannan. Det halverar värmekostnaderna ifall du inte är redo att borra bergvärme med en gång, eller vill ha fjärrvärme sen.

Om du skaffar bergvärme kan du strunta i extra isolering.
 
Jag har läst det där om att man kan konvertera pannan till pellets och det kan vara en bra början tills vi kollat av läget på värmemaskiner lite bättre.

Hur kommer det sig att det inte behövs extra isolering med bergvärme? Det låter ju bra att slippa det jobbet och utgiften. Men visst är bergvärme dyrare i inköp och borrning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.